دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان خبر داد

تغییر در آیین‌نامه‌های بنیادملی نخبگان/ برگزاری جایزه علامه طباطبایی در آبان ماه

دکتر سعید سهراب‌پور، قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان، از تغییر آیین‌نامه‌ها درباره پذیرش دانشجویان برتر در سال تحصیلی جدید و همچنین اضافه شدن آیین‌نامه نخبگان هنر خبر داد.
کد خبر : 33487

دکتر سعید سهراب پور با اعلام این خبر که «از سال تحصیلی جدید دیگر هیچ دانشجویی به‌طور خودکار تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان درنخواهد آمد» به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت:‌ «پس از این، ما بیشتر آیین‌نامه‌های جدید خواهیم داشت تا برنامه‌های جدید. به‌طورقطع می‌توان گفت آیین‌نامه‌های بنیاد علمی نخبگان تغییرات زیادی کرده است. تا پیش‌ از این تغییرات، 150 نفر اول رشته ریاضی در کنکور سراسری، به‌طور خودکار تحت حمایت بنیاد ملی نخبگان درمی‌آمدند. برندگان المپیادها نیز تحت پوشش ما قرار می‌گرفتند. همه نخبگان نیز برای ثبت‌نام و یا گرفتن بودجه و تسهیلات نیز باید به بنیاد می‌آمدند و با ما هماهنگ می‌کردند.»


سهراب‌پور در ادامه تصریح کرد: «اما طبق آیین‌نامه مصوب بنیاد ملی نخبگان، از آغاز سال تحصیلی جدید، رتبه‌های برتر کنکور سراسری دیگر به بنیاد ملی نخبگان مراجعه نخواهند کرد، بلکه همه باید سراغ دانشگاهی بروند که در آن پذیرفته شده‌اند. بنابراین ما به هر دانشگاهی یک سهمیه اعلام می‌کنیم و این دانشگاه‌ها به دانشجویان خود تسهیلات موردنظر بنیاد ملی نخبگان را که تا پیش‌ از این توسط بنیاد در اختیار دانشجویان قرار می‌گرفت، اعطا کنند. کسانی هم که اتوماتیک‌وار تحت پوشش ما قرار می‌گرفتند، از سال تحصیلی جدید توسط دانشگاه‌ها امتیاز می‌گیرند.»


سهراب‌پور با تأکید بر اینکه «به دانشجویان سال اول همان امتیازات رتبه‌های برتر کنکور اعطا خواهد شد» تأکید کرد: «دانشگاه‌ها موظف هستند به دانشجویان سال اول همان امتیاز المپیاد و کنکور را بدهند ولی همین‌که دانشجو وارد ترم‌های بعدی شود، به تمام فعالیت‌هایش توسط دانشگاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و به او امتیاز داده خواهد شد و به‌عنوان‌مثال، 700 نفری که امتیازشان از همه بیشتر بود به ما معرفی خواهند شد. »


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان در ادامه افزود: «فرقی که با گذشته ایجادشده این است که دانشگاه برای همه فعالیت‌های دانشجویان خود امتیاز در نظر می‌گیرد و مطابق سهمیه تعیین‌شده از طرف بنیاد ملی نخبگان، کسانی که بالاترین رتبه‌ها را در طول تحصیل کسب کرده‌اند به ما معرفی می‌کند.»


وی در تشریح این مسئله گفت:«در این امتیازدهی دانشجوی سال اول که هنوز خودش را نشان نداده است،‌ همان امتیاز 150 نفر اول کنکور را خواهد گرفت، اما درباره دانشجوی سال دوم و سوم ممکن است فعالیت‌های تحقیقاتی و فرهنگی کرده باشند، دانشگاه موظف است به این فعالیت‌ها نمره بدهد و جمع نمرات را در اختیار ما قرار دهد. وقتی دانشگاه لیستش را اعلام کرد، افراد حاضر در فهرست، به مدت یک سال تحت پوشش خدمات بنیاد ملی نخبگان قرار خواهند گرفت. »








فرقی که با گذشته ایجادشده این است که دانشگاه برای همه فعالیت‌های دانشجویان خود امتیاز در نظر می‌گیرد و مطابق سهمیه تعیین‌شده از طرف بنیاد ملی نخبگان، کسانی که بالاترین رتبه‌ها را در طول تحصیل کسب کرده‌اند به ما معرفی می‌کند

سهراب پور با اشاره به اینکه تا پیش‌ از این تمامی دانشجویان با خود بنیاد ملی نخبگان در ارتباط بودند تأکید کرد: «امسال خود دانشگاه امتیازدهی دارد و این مسئله روی تمرکززدایی ما تأکید خواهد داشت. اما دانشگاه باید این نکته را در نظر داشته باشد و به دانشجویی که رتبه برتر کنکور بوده کمک کند. دانشگاه باید او را در پروژه‌های مختلف بپذیرند و به قول بعضی‌ها ماجرا خیریه نباشد یعنی کسی که رتبه اول کنکور بوده بدون هیچ فعالیتی هرماه مبلغی را از دانشگاه دریافت نکند.»


قائم‌مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر اینکه بیشتر تغییرات سال جدید بنیاد ملی نخبگان تغییر بر روی آیین‌نامه‌ها صورت گرفته تأکید کرد: «بیش از برنامه‌ها این آیین‌نامه‌های بوده که دستخوش تغییرات شده. مثلاً آیین‌نامه جدید نخبگان قرآنی در حال نگارش است و به‌زودی کامل خواهد شد، آیین‌نامه ادیبان و شعرا هم به‌تازگی به آیین‌نامه‌های ما اضافه‌شده و تا پیش از فقط آیین‌نامه هنرمندان داشتیم اما حالا برای شعرا و نویسندگان جداگانه تصمیم‌گیری خواهد شد. آیین‌نامه نخبگان حوزوی نیز با کمک خود حوزه علمیه قم در حال نهایی شدن است. »


سهراب پور در پایان با اعلام این خبر که «پس از یک سال وقفه امسال جایزه علامه اعطا خواهد شد» خاطرنشان کرد: «آیین‌نامه هنری ما مثل قبل عمل خواهد کرد و جایزه علامه طباطبایی که بالاترین جایزه علمی کشور است اما سال گذشته مراسم اعطای این جایزه برگزار نشد، آبان ماه امسال برگزار می‌شود. این جایزه تابه‌حال 90 نفر اعطاشده و امسال نیز حدود 15 نفر این جایزه را دریافت خواهند کرد. »


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته