پرداخت ۶۰ درصدی یارانه مترو از سوی دولت
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، محسن نایبی در نشست خبری اولین نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی در صنعت مترو با بیان اینکه این نمایشگاه برای نخستین بار در کشور برگزار میشود، افزود: آنچه که امروز در کلان شهر تهران اتفاق میافتد این است که مترو در بسیاری از حرکتهای درون شهری انتخاب نیست بلکه یک الزام است.
وی با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری این است که مترو در اولویت برنامهها باشد تاکید کرد: از سال ۷۴ تاکنون ۱۵۲ کیلومتر مترو ساخته شده و تا پایان امسال نیز شاهد افتتاح بیش از ۱۸ کیلومتر مترو خواهیم بود که این نشانه حرکتی جدی برای توسعه مترو در کشور است.
به گفته نایبی در شرایطی مترو را بهره برداری میکنیم که سالهاست تحریمها مشکلات بسیاری را برای تهیه قطعات از سوی کشورهای دیگر برای ما ایجاد کرده و با توجه به اینکه کوچکترین وقفه در حرکت قطارها رفت و آمد شهروندان را چه در تهران و چه در شهرهای دیگر مانند مشهد و شیراز(که به آنها خدمات رسانی میکنیم) دچار اختلال میکند، بنابراین میخواهیم سازو کاری را در پیش بگیریم که دیگر این مشکلات ایجاد نشود.
وی تصریح کرد: همچنین بر اساس شعار مقام معظم رهبری برای رویکرد به اقتصاد مقاومتی در سال جاری و با توجه به حجم بالای وسایلی که برای چرخه حرکت در مترو نیاز داریم و صنعت بسیار پیچیدهای که در این بین لازم است قصد داریم با برگزاری نمایشگاه مشارکت تولید کنندگان ایرانی در صنعت مترو از ظرفیت تولید کنندگان داخلی بهرهمند شویم.
وی در ادامه این نشست با بیان اینکه تجربه نشان داده هر وقت به نیروهای داخلی در کشور تکیه کنیم میتوانیم نتیجه خوبی بگیریم اضافه کرد: همان طور که این اقدام را در ساخت مترو انجام دادیم و نتیجه مثبتی گرفتیم چرا که اکنون مترو با سرعت بالایی در کشور در حال ساخت است و رکورد هفتهای ۴۰۰ کیلومتر که بر اساس استانداردهای کشور اتریش است در کشور ما انجام میشود.
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو همچنین یادآور شد: در بهره برداری از مترو با حجم بالایی از قطعات مواجه هستیم. به عنوان مثال در خصوص قطارهای مترو ۵ هزار قطعه الکترونیکال و مکانیکال استفاده میشود و ما باید برای تهیه آنان وابستگی را از کشورهای دیگر قطع کنیم.
نایبی افزود: همچنین برای تهیه تجهیزات ساده و متحرک مترو باید از روشهای پیچیدهای استفاده کرد و به نوعی برای تعمیر و نگهداری آن باید به خودکفایی برسیم. شبکه برق رسانی نیز در مترو از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا مترو با برق کار میکند و از مبدا تولید باید ساز و کاری را در نظر گرفت تا با بیشترین امنیت این برق رسانی انجام شود.
وی با بیان اینکه در بخش ایستگاهی نیز فعالیتهای بسیاری از انجام میشود و از لحظه ورود به ایستگاه تا خروج از آن تجهیزاتی مانند اطفاع حریق، حرکت دهندهها مانند پله برقی، سیستم اطلاع رسانی که باید در لحظه حرکت کند باید بسیار دقیق انتخاب شوند.
وی گفت: مجموعه این عوامل شرکت بهرهبرداری مترو را بر آن داشت تا برای کاهش وابستگی به کشورهای دیگر برای تامین قطعات نمایشگاهی برای ارتباط با سازندگان داخلی قطعات مترو برگزار کند. قطع به یقین اکنون که در تهران هستیم دیگر شهرها هم نیازمند استفاده از تجربیات ما هستند و این ارتباط در آموزش و راه اندازی و توسعه باید وجود داشته باشد. ما باید این آمادگی را داشته باشیم که بتوانیم پاسخگوی نیازهای شهروندان باشیم و امیدوارم روزی شاهد آن باشیم که همه قطعات مربوط به مترو در کشور تولید و دیگر نیازی به کشورهای خارجی نداشته باشیم.
در ادامه نایبی یادآور شد: حدود ۷۰ شرکت برای حضور در این نمایشگاه اعلام آمادگی کردند و نمایشگاه نیز در برج میلاد برگزار میشود که امیدواریم حرکتی نو باشد.
وی گفت: قطعا سازندگان داخلی قابلیت رقابت با شرکتهای خارجی را دارند و میتوان از توان آنها استفاده کرد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
وی در این نشست در پاسخ به خبرنگار آنا در خصوص ادامه همکاری با شرکت فتحی الماس برای تولید پله برقی و نصب آن گفت: هر شرکتی که بتواند نیاز واقعی ما را در مترو برآورده کند با آن ادامه همکاری خواهیم داشت برای ما مهم این است که پله برقیها در ایستگاهها دچار خرابی ممتد نشوند و به موقع ساماندهی شوند و همچنین خدمات مداومی را به مسافران ارائه دهند که اکنون شرکتهایی تعمیر و نگهداری پله برقی را بر عهده دارند اما شرط ادامه همکاری ما با آنها این است که پله برقیهای ایستگاههای مترو روشنی ممتد داشته باشند در غیر این صورت همکاری قطع خواهد شد.
وی گفت: البته خرید پله برقی با تعمیر و نگهداری آن متفاوت است، برخی از این شرکتها پلهبرقیها را از کشورهای دیگر خریداری و فقط وظیفه نگهداری و تعمیر آن را بر عهده دارند. بنابراین از آنجا که پلههای مترو بسیار پرکار هستند در صورتیکه شرکت فتحی الماس بتواند خدمات خوبی ارائه دهد با آن ادامه همکاری میدهیم.
نایبی ادامه داد: در اصل هدف از برگزاری نمایشگاه این است که بگوییم چه چیزی نیاز داریم و از چه چیزهایی برای صنعت مترو باید استفاده کرد. بنابراین دست نیاز به سوی کسانی که میتوانند قطعات لازم را تولید کنند دراز میکنیم اما باید بگویم که رسیدن به خودکفایی بستگی به این دارد که چقدر تولید کنندگان ما همت داشته باشند در هر صورت رویکرد ما حمایت از شرکتهای داخلی است.
وی تصریح کرد: اشتباه مصطلحی که درباره قطعات مترو در کشور ما وجود دارد این است که اغلب تصور میکنند این قطعات چینی هستند، در صورتی که این طور نیست و بسیاری از آنها از کشورهای اروپایی تهیه میشوند. بنابراین در صورتیکه این قطعات در داخل کشور تولید شوند نفع بسیاری به ما میرسد چرا که ما اجباری به خرید قطعات از چینیها نداریم.
نایبی گفت: این صنعت آن چنان گستردگی دارد که تولید کنندگان داخلی هم میتوانند در کنار قطعاتی که از قبل خریداری شده تولید قطعات داشته باشند.
مدیر عامل شرکت بهرهبرداری مترو گفت: بر اساس آنچه مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است تا کنون ۶۰ درصد از یارانه مربوط به مترو که مبلغی حدود ۵۰ میلیارد تومان میشود از سوی دولت پرداخت شده و پیگیر اخذ باقی مانده آن هستیم.
وی همچنین برگزاری این نمایشگاه ارتباطی با کمبود قطعات مترو ندارد و ما نیز نگرانی از این بابت نداریم اما تاکید ما بر نگهداری از قطار است و ما باید در این زمینه به خود کفایی برسیم.
انتهای پیام/