دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1394 - 12:41

غرویان: مجلس خبرگان ذاتا سیاسی است؛ نباید یک نگاه سیاسی بر آن حاکم شود

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی گفت که آقای جنتی می‌گوید که مجلس خبرگان نباید سیاسی شود در صورتی که ذات این مجلس سیاسی است.
کد خبر : 33447

حجت‌الاسلام محسن غرویان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، درباره خطبه‌های اخیر آیت‌الله احمد جنتی در نماز جمعه و اینکه «انتخابات مجلس خبرگان نباید سیاسی شود» و «نگرانی هست که عده‌ای به آن رنگ سیاسی بدهند و بخواهند درآنجا هر کاری می‌خواهند بکنند»، اظهار کرد:‌ استفاده از این عبارت‌ها در تریبون نماز جمعه پسندیده نیست، خود این واژه‌ها فضای زور و تحکم را در ذهن ایجاد می‌کند.


وی افزود: خود شورای نگهبان به عنوان مرجع رسیدگی‌کننده به صلاحیت‌ها باید مراقب باشد که از مسیر اعتدال و عدالت خارج نشود و با بیان سخنانی از سوی اعضای این شورا این تلقی به وجود نیاید که شورای نگهبان می‌خواهد جلوی افراد را بگیرد.








این درست است که نباید دیدگاه خاص سیاسی بر مجلس خبرگان رهبری حاکم شود چراکه باید همه کشور دیده شود ولی این مردم هستند که فضای این مجلس را تعیین می‌‌کنند و باید فضای لازم برای این انتخاب فراهم باشد

عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی در پاسخ به این سؤال که «آیا جریان انحرافی مشکوکی در میان جریان‌های فعال روحانی در کشور وجود دارد که آیت‌الله جنتی چنین ابراز نگرانی کرده‌اند؟»، تصریح کرد: هیچ نگرانی‌ای در این زمینه وجود ندارد. رهبر معظم انقلاب در رأس نظام حضور دارد و هر جریانی که بخواهد برای نظام مشکل ایجاد کند رهبری وارد می‌شوند؛ کما‌اینکه در بسیاری از بحران‌ها نیز اینگونه بوده است و مسائل حل شده‌اند.


غرویان ادامه داد: در میان روحانیون قرائت‌های مختلف وجود دارد، ممکن است سلیقه‌ها مختلف باشد و این سلیقه‌ها به مجلس خبرگان راه پیدا کنند. ممکن است این سلیقه‌ها متفاوت با سلیقه آقای جنتی باشند، اما نباید دبیر شورای نگهبان نسبت به این سلیقه‌ها چنین تلقی داشته باشد؛ چراکه اینگونه مشکل‌آفرین خواهد بود.


این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: میزان، رأی ملت است و مردم تعیین می‌کنند که چه دیدگاه و سلیقه‌ای به مجلس خبرگان راه پیدا کند.


وی با بیان اینکه «آقای جنتی می‌گوید که مجلس خبرگان نباید سیاسی شود در صورتی که ذات این مجلس، سیاسی است»، افزود: مجلس خبرگان به مسئله ولایت فقیه و تعیین رهبری می‌پردازد و این کار این مجلس اساسا سیاسی است.


او در این حال گفت: البته این درست است که نباید دیدگاه خاص سیاسی بر مجلس خبرگان رهبری حاکم شود چراکه باید همه کشور دیده شود ولی این مردم هستند که فضای این مجلس را تعیین می‌‌کنند و باید فضای لازم برای این انتخاب فراهم باشد.


عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی تأکید کرد:‌ نمازجمعه هم یک نماز عبادی سیاسی است نمی‌توان گفت که نباید نماز جمعه سیاسی شود، ولی باید به این نکته توجه داشت که نباید صرفا یک نگاه سیاسی در آنجا حاکم شود و حرفش را بزند.


غرویان خاطرنشان کرد:‌ اساسا طرح چنین مسائلی در تریبون نماز جمعه به مصلحت نیست چراکه حاکمیت یک نظر و دیدگاه در نماز جمعه پسندیده نیست.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته