دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1394 - 09:47
یک استاد زمین‌شناسی در گفت‌و‌گو با آنا:

مردم نگران نباشند؛ زلزله‌های ورامین روی گسل‌های تهران تاثیر ندارد/ ما زمین لرزه را باور نکرده‌ایم

زلزله‌های چند روز اخیر جوادآباد ورامین در استان تهران، مردم پایتخت را نگران کرده است. یک استاد زمین شناسی اما می‌گوید که گسل‌های شهر تهران درگیر این زلزله‌ها نبوده‌اند، هرچند به گفته او هزینه بررسی دقیق گسل‌ها به قدری بالاست که در هیچ جای جهان این مطالعه انجام نشده‌ است.
کد خبر : 33438

محسن پورکرمانی رئیس دانشکده علوم پایه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در تحلیل زلزله‌های اخیر ورامین می‌گوید: بحث تخلیه انرژی بحث مهمی است. من فکر می‌کنم از میان زلزله‌های ثبت شده تاکنون در ورامین، زلزله 4/1 دهم ریشتر، بزرگ‌ترین این زلزله‌هاست. زلزله‌ای اینچنینی می‌تواند باعث این شود که انرژی آزاد شده و جمع نشود و در نتیجه خطر زلزله‌های بزرگ‌تر کاهش یابد.


به گفته وی، یک دلیل دیگر این موضوع می‌تواند این باشد که زلزله‌های روی داده پس از زلزله بزرگ‌تر همگی ضعیف‌تر هستند. البته امکان اینکه بعد از زلزله چهار ریشتری یک زلزله هفت ریشتری هم روی دهد، وجود دارد.


رئیس دانشکده علوم پایه واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر این زلزله‌ها روی فعالیت‌های گسل‌های شهر تهران نیز گفت: زلزله‌های اخیر ورامین در مجموعه گسل‌های پیشوا، رباط کریم، ورامین و گسل‌های مرکزی ایران روی داده است اما گسل‌های تهران مربوط به البرز است.


پورکرمانی تاکید کرد: کشور ما دائما در حال فشار است و به همین دلیل هم زاگرس اینچنین جمع شده است چون از سمت جنوب فشار وارد می‌آید. گمان نمی‌کنم این زلزله‌های ورامین روی گسل اصلی تهران یعنی گسل شمال شهر تاثیری داشته باشد. ما البته ارتباط این گسل‌ها را در زیر زمین به طور دقیق نمی‌دانیم.


او ادامه داد: در گذشته در کوه‌های راکی در آمریکا برای جلوگیری از زلزله در چاه‌های عمیق آب تزریق کردند اما آن روش هم جواب نداد چون گسل‌ها شاخه‌های فرعی دارند و کسی نمی‌داند شعاع آنها از کجا عبور می‌کند. در عین حال هزینه شناسایی این گسل‌ها هم بسیار بالاست و در هیچ کجای جهان چنین مطالعاتی انجام نشده است. استفاده از شیوه ژئوالکتریک هم جواب قاطعی به ما نمی‌دهد چون بعضی گسل‌ها پنهان هستند و در روی زمین رخ‌نمون ندارند.


پورکرمانی گفت: ما در زلزله بم خانمی را داشتیم که بچه خود را در آغوش گرفته بود و با وجودی که آسیبی به نقاط مختلف بدنش وارد نشده بود اما فقط به خاطر برخورد یک سنگ به سرش در گذشته بود. همیشه باید در برابر زلزله آماده باشیم. مشکل آن است که ما زمین لرزه را باور نکرده‌ایم.


وی یک شیوه ابتکاری برای کاهش تلفات را نیز در این گفت‌و‌گو معرفی و اظهار کرد: یک شرکت ایرانی وجود دارد که تخت‌های ضد زلزله ساخته است. این تخت‌ها سنسوری متصل به دیوار خانه دارد که با وقوع زلزله شدیدتر از 3/5 ریشتری فرمانی می‌دهد که بالای تخت بسته می‌شود و خطری افراد را تهدید نمی‌کند. همیشه به مردم توصیه می‌شود که در کنار محل خواب خود یک ساک دستی محتوی چراغ قوه و رادیو وجود داشته باشد اما متاسفانه کسی به این ایده‌ها و هشدارها توجهی نمی‌کند. این تخت‌ها درون خود تلفنی هم دارد که امکان تماس با خارج از کشور را هم مهیا می‌کند.


انتهای پیام/

برچسب ها: زلزله تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته