دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

بایدها و نبایدهای راه‌اندازی بورس ارز

راه‌اندازی بورس ارز جدی شده است. این اتفاق می‌تواند آثار مثبت و منفی در بازار داشته باشد، اما آیا در زمانی که بانک مرکزی به دنبال تک نرخی کردن ارز است، بورس ارز به آشفته شدن بازار دامن نمی‌زند؟
کد خبر : 33353

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، اظهارات مقام‌های مسئول نشان می‌دهد بورس ارز قرار است با مشارکت بانک مرکزی، سیستم بانکی و صرافی‌ها راه‌اندازی شود.


یک کارشناس ارشد در این باره به خبرنگار آنا گفت: در کشورهای پیشرفته و حتی کشورهایی شبیه ایران، برای مدیریت بازار ارز تالارهای کوچکی در دل بازار سرمایه راه‌اندازی و معاملات کلان در آن انجام می‌شود.


شاهین شایان آرانی با بیان اینکه برای مدیریت بازار ارز به نظارت قوی بانک مرکزی نیاز است، افزود: فعال اصلی این نوع بورس، بانک مرکزی و بانک‌ها هستند و آنها سرنوشت چنین بورسی را تعیین می‌کنند.


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به نقش صرافی‌ها اشاره کرد و گفت: معاملات خرد را نمی‌توان در بورس ارز انجام داد و به‌ همین دلیل صرافی‌ها در مدیریت بازار ارز نقش پررنگی ایفا خواهند کرد؛ در واقع آنها به‌ مدد بانک مرکزی می‌آیند.


شایان آرانی راه‌اندازی بورس ارز را در صورتی به‌ نفع اقتصاد کشور دانست که بانک مرکزی بتواند این بازار را مدیریت کند. وی افزود: در غیر این صورت بازار ارز دچار تنش خواهد شد و بازهم شاهد نابسامانی این بازار خواهیم بود.


وی به سیاست دولت یازدهم برای تک‌‌نرخی کردن ارز نیز اشاره و تصریح کرد: مسئولان کشور ما ارز را به صورت شناور مدیریت‌شده هدایت می‌کنند تا بتوانند از التهاب‌های سنگین در این بازار جلوگیری کنند، بنابراین به‌ نظر می‌رسد بورس ارز بتواند به کمک دولت و مسئولان بانک مرکزی بیاید.


یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در این باره گفت: پیشنهاد راه‌اندازی بورس ارز در دولت قبلی داده شد، اما بنا به دلایل مختلفی از جمله نوسان شدید نرخ، این کار متوقف شد. با این حال به‌ دنبال ثبات نسبی نرخ ارز در دولت یازدهم، دوباره راه‌کارهای راه‌اندازی بورس ارز مورد بازبینی قرار گرفت و به‌نظر می‌رسد به‌ زودی این اتفاق رخ بدهد.


محمدرضا پورابراهیمی با تاکید بر اینکه بورس ارز می‌تواند از رانت‌های موجود جلوگیری کند و موجب شفافیت در این بازار شود، به خبرنگار آنا گفت: بانک مرکزی می‌تواند با نظارت دقیق و مدیریت قوی در بورس ارز، سیاست‌های کلان اقتصادی را بر روند نرخ ارز اعمال و از هرگونه التهاب و سوء استفاده از ارزهای رایج کشور جلوگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب