دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سال آینده؛

تعرفه واردات کالاهای مصرفی ثابت می‌ماند

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اظهار امیدواری نسبت به این که تراز تجاری کشور تا پایان سال مثبت شود، اعلام کرد که تعرفه کالاهای مصرفی و نهایی و نیز تعرفه واردات مواد اولیه تولیدات صنعتی برای سال آینده هیچ تغییری نمی‌کند.
کد خبر : 3332

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، ولی الله افخمی امروز با اعلام برپایی سه نمایشگاه اختصاصی ایران در کشورهای عراق، قطر و افغانستان گفت: نمایشگاه عراق و قطر ۲۷ بهمن ماه و نمایشگاه افغانستان ۲۸ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.


وی افزود: در نمایشگاه عراق که با حضور معاون اول رئیس جمهور گشایش می‌یابد، ۲۷۰ شرکت ایرانی، در نمایشگاه افغانستان ۹۰ واحد صنفی و در نمایشگاه قطر ۸۵ واحد تولیدی صنعتی کشورمان حضور دارند.


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه میزان صادرات ایران در ۱۰ ماه سال جاری به افغانستان ۲/۲ میلیارد دلار و به کشور عراق ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است، اظهار کرد: باید با شناسایی موانع توسعه صادرات ایران به عراق و افغانستان، زمینه افزایش سهم صادراتی کالاهای ایرانی را به این دو همسایه شرقی و غربی کشورمان فراهم کنیم.


وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ شرکت ایرانی در عراق فعال‌اند و این به معنی آن است که کشور عراق در بخش‌هایی که تجار و فعالان اقتصادی ایران مشغول به فعالیت هستند، به هیچ وجه ناامن نیست.


وی با تاکید بر اینکه هم اکنون کشورهای دیگر نظیر ترکیه در بازار صادراتی عراق و افغانستان حضوری فعال دارند، تصریح کرد: باید با توجه به مسائل امنیتی زمینه افزایش سهم ایران را در بازار افغانستان و عراق امکان پذیر کنیم.


تعیین تکلیف تعرفه واردات


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص اعمال تعرفه‌های جدید برای سال آینده نیز گفت: به طور قطع تعرفه کالاهای مصرفی و نهایی و نیز تعرفه واردات مواد اولیه تولیدات صنعتی برای سال ۹۴ هیچ تغییری نمی‌کند.


وی افزود: همچنین تعرفه واردات کالاهایی که امکان تولیدشان در کشور فراهم شده است بر حسب میزان تولیدشان تغییر خواهد کرد.


افخمی با تاکید بر اینکه قرار نیست با تغییر تعرفه‌ها در بازار تنش ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: برای سال آینده در صورت پذیرش دولت تعداد طبقات تعرفه از ۱۴ به ۱۰ طبقه کاهش می‌یابد و همچنین در مورد سطح جدید تعرفه‌ها نیز در دولت تصمیم گیری خواهد شد.


وی تاکید کرد: در مورد سطح تعرفه‌ها نیز به طور قطع روند کاهشی است، چرا که تقلیل طبقات تعرفه صورت خواهد گرفت.


تلاش برای حل مشکل صادرکنندگان


وی همچنین در خصوص حل و فصل مشکلات صادرکنندگان نیز گفت: برای حل و فصل مشکلات تمامی صادر کنندگان تا کنون سه جلسه در شورای عالی صادرات برگزار شده و امروز نیز با حضور معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای در خصوص مشکلات صادر کنندگان برپا خواهد شد. در این جلسه قرار است تمامی موانع موجود بر سر راه صادرات غیرنفتی از زبان صادر کنندگان و به صورت مستقیم به دولت و معاون اول رئیس جمهور ارائه شود.


اظهارنظر درباره واردات خودرو


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در واکنش به این اظهارنظر که واگذاری واردات خودرو به شرکت‌ها و نمایندگی‌های معتبر موجب شده برخی افراد اقدام به خرید و فروش برگه ثبت سفارش خودرو از سایر واردکنندگان کنند، اظهار کرد: به هیچ وجه واگذاری واردات خودرو به شرکت‌ها و نمایندگی‌های معتبر به معنای انحصار در این بازار نیست، بلکه هر وارد کننده‌ای که بتواند خدمات پس از فروش مطلوبی ارائه دهد، می‌تواند به جمع واردکنندگان خودرو در کشور بپیوندد.


وی تاکید کرد: هیچ الزامی برای خرید و فروش برگه‌های ثبت سفارش وجود ندارد، چرا که تمامی واردکنندگان می‌توانند با داشتن شرایط واردات مطلوب خودرو اقدام به واردات خودرو از کشورهای دیگر کنند.


افخمی با بیان اینکه حجم واردات خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده‌است، افزود: این آمار نشان می‌دهد هیچ نگرانی از بابت واردات خودرو به کشور وجود ندارد و بنابراین خرید و فروش برگه‌های ثبت سفارش بی‌مورد است.


آمار تجارت 10 ماهه


رئیس سازمان توسعه تجارت ایران همچنین به ارائه گزارشی از میزان صادرات واردات کشور پرداخت و گفت: در 10 ماه نخست سال جاری میزان صادرات کالاهای غیر نفتی با احتساب میعانات گازی به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده‌است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۲۴/۲ درصد و به لحاظ وزنی ۷/۳ درصد رشد داشته است.


وی افزود: همچنین میزان واردات در 10 ماه سال جاری ۴۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته به لحاظ ارزشی ۱۵/۴ و به لحاظ وزنی ۳۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.


افخمی با بیان اینکه رقم صادرات و واردات در ۱۰ ماهه سال جاری بسیار به یکدیگر نزدیک بوده‌است، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال تراز تجاری کشور مثبت شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته