بالا رفتن قیمتها سبک زندگی را تغییر داده است
علیرضا کرمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تغییر سبک مصرف در ایرانیها گفت: مدتها بود که سبک خریدهای ایرانیها کیلویی بود. وقتی در گذشته پدر خانواده وارد خانه میشد، چندین پلاستیک میوه همراهش بود که هرکدام از آنها کمتر از پنج کیلو نبود و به قول معروف رویمان نمیشد از مغازهدار یککیلو خرید کنیم.
این جامعهشناس با اشاره به اینکه این سبک خرید برای ما نهادینهشده بود، در ادامه تصریح کرد: اما این سبک زندگی با اسراف و دورریز زیاد همراه بود و همیشه سفرهای پر از نان داشتیم که قسمت اعظم آن دور ریخته میشد و یا همیشه جای مخصوص میوه یخچالها چند میوه مانده و گندیده دیده میشد.
وی ادامه داد: بسیاری از کشورها سبک دیگری از خرید را در جامعه پیاده کردهاند. خانوادهها بهاندازه مایحتاج روزانه خرید میکنند و روز بعد دوباره برای خرید به بازار میروند.
کرمانی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمتها سلیقه خرید خانواده ها را تغییر داده است، تصریح کرد: تنها مزیتی که بالا رفتن قیمتها با خود داشت این بود که سبک خرید در بسیاری از خانوادههای ایرانی تغییر کرده است. یعنی بیشتر خانوادهها سبد خریدشان سبکتر شده است و این موضوع سبب میشود که اسراف کمتر و فشار به بازار برای خرید کاهش پیدا کند و همین موضوع بازار عرصه و تقاضا را متعادل میکند.
وی با اشاره به اینکه باید مردم در هر شرایطی این سبک خرید کردن را در خانواده خود به اصل تبدیل کنند، ادامه داد: اسراف موضوعی است که بیشتر ما از آن غافل شدهایم و از طرف دیگر هر چه میزان خرید کاهش پیدا کند قیمتها متعادلتر میشود.
انتهای پیام/4087
انتهای پیام/