دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 آذر 1397 - 05:17
یک جامعه‌شناس:

بالا رفتن قیمت‌ها سبک زندگی را تغییر داده است

یک جامعه‌شناس گفت: افزایش قیمت‌ها اگر یک فایده داشته باشد تغییر سبک خرید کیلویی است و در حال حاضر مردم ترجیح می‌دهند به‌اندازه نیازشان خرید کنند.
کد خبر : 331203
1396021911453387610783014.jpg

علیرضا کرمانی در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص تغییر سبک مصرف در ایرانی‌ها گفت: مدت‌ها بود که سبک خریدهای ایرانی‌ها کیلویی بود. وقتی در گذشته پدر خانواده  وارد خانه می‌شد، چندین پلاستیک میوه همراهش بود که هرکدام از آنها کمتر از پنج کیلو نبود و به قول معروف رویمان نمی‌شد از مغازه‌دار یک‌کیلو خرید کنیم.


این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه این سبک خرید برای ما نهادینه‌شده بود، در ادامه تصریح کرد: اما این سبک زندگی با اسراف و دورریز زیاد همراه بود و همیشه سفره‌ای پر از نان داشتیم که قسمت اعظم آن دور ریخته می‌شد و یا همیشه جای مخصوص میوه یخچال‌ها چند میوه مانده و گندیده دیده می‌شد.


وی ادامه داد: بسیاری از کشورها سبک دیگری از خرید را در جامعه پیاده کرده‌اند. خانواده‌ها به‌اندازه مایحتاج روزانه خرید می‌کنند و روز بعد دوباره برای خرید به بازار می‌روند.


کرمانی با اشاره به اینکه بالا رفتن قیمت‌ها سلیقه خرید خانواده ها را تغییر داده است، تصریح کرد: تنها مزیتی که بالا رفتن قیمت‌ها با خود داشت این بود که سبک خرید در بسیاری از خانواده‌های ایرانی تغییر کرده است. یعنی بیشتر خانواده‌ها سبد خریدشان سبک‌تر شده است و این موضوع سبب می‌شود که اسراف کمتر و فشار به بازار برای خرید کاهش پیدا کند و همین موضوع بازار عرصه و تقاضا را متعادل می‌کند.


وی با اشاره به اینکه باید مردم  در هر شرایطی این سبک خرید کردن را در خانواده خود به اصل تبدیل کنند، ادامه داد: اسراف موضوعی است که بیشتر ما از آن غافل شده‌ایم و از طرف دیگر هر چه میزان خرید کاهش پیدا کند قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: افزایش قیمت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته