دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا خبر می‌دهد؛

توقف معنادار عرضه نفت‌خام در بورس انرژی

نفت‌خام پس از دو بار عرضه و معامله موفق با عدم عرضه در ایستگاه شرکت ملی نفت ایران متوقف شد.
کد خبر : 331013

به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، ظهر روز 27 شهریورماه 97 بود که شورای عالی هماهنگی اقتصادی با هدف متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت، طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی ایران به صورت ارزی را تصویب کرد.


بر اساس این طرح، وزارت نفت می‌تواند با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای صادرات، نفت‌خام و فراورده‌های نفتی را به قیمت رقابتی، در بورس داخل کشور به فروش برساند.


به گزارش آنا، عرضه نفت در بورس انرژی پس از دو بار شکست از مهرماه از سر گرفته شد و با معامله چندین محموله بزرگ پیگیری شد.


شرکت ملی نفت ایران در اولین اقدام یک میلیون بشکه نفت‌خام را به صورت  20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران عرضه کرد.


بنابراین نفت‌خام ایران پس از گذشت ۷ سال از اولین عرضه نفت در بورس، بالاخره در بورس انرژی معامله شد. با همکاری شرکت ملی نفت ایران، مجموعا ۸ محموله ۳۵ هزار بشکه‌ای نفت‌خام با قیمت ۷۴.۸۵ دلار به ازای هر بشکه معامله شد.


بر اساس این گزارش، شرکت ملی نفت ایران به عنوان مسئول عرضه نفت‌خام در بورس انرژی تاکنون اقدام به دو بار عرضه کرد و هر بار نیز منتج به معامله شد.


20 آبان موعد دومین عرضه نفت‌خام از سوی شرکت ملی نفت نیز فرارسید اما این بار محموله عرضه 280 هزار بشکه کمتر در نظر گرفته شد که در نهایت با رقابت میان خریداران 700 هزار بشکه معامله شد.


به گزارش آنا، معامله نفت‌خام در بورس انرژی همواره با مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌هایی از سوی دستگاه‌های مسئول از جمله وزارت نفت همراه بود و شاید یکی از علل کندی روند عرضه نفت‌خام در این روزها عدم وجود اراده جدی از سوی این وزارت پروزن دولت باشد.


در این حالی است که مسئولان وزارت نفت در بدو عرضه نفت خام در بورس انرژی از استمرار عرضه و حتی انعطاف در قیمت‌گذاری خبر داده بود.


با این حال مهم‌ترین رویداد اقتصاد ایران که همان عرضه نفت در بورس انژری است درگیر مشکلات و چالش‌های موجود در وزارت نفت است.


بنابراین با گذشت نزدیک به 3 هفته از آخرین عرضه نفت‌خام در بورس خبری از اطلاعیه جدید عرضه در رینگ بین‌الملل نیست و تاکنون مسئولی نیز علت این تأخیر عرضه را اعلام نکرده است.


انتهای پیام/4083/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
۰
یعنی چی این کار خیلی بو داره
سید کسری حسینی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰
۰
خوب اگر عرضه های قبلی موفق بوده چرا متوقفش کردند
هلدینگ شایسته