دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

لاریجانی

لاریجانی
کد خبر : 330982

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه سازندگی مبنی بر اینکه اخیراً شاهد آسیب‌شناسی عملکرد مجلس و سیستم قانون‌گذاری بودیم که برخی نمایندگان پیشنهاد بررسی قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم را مطرح می‌کنند. نظر شما در مورد این موارد چیست؟ گفت: در برخی از کشورها دو مجلسی هستند و در برخی یک مجلسی. اینکه در قانون اساسی باید برخی از تغییرات را صورت گیرد قطعی است. اما زمان مناسبی در حال حاضر برای اصلاح قانون اساسی نیست.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با وجود تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی نیازی به بررسی قانون اساسی نیست. این در حالی است که در برخی موارد می‌توانیم با تدابیر رهبری از برخی مشکلات عبور کنیم.


رئیس مجلس با تأکید بر اینکه با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی برای مردم و موضوع فشار خارجی تأکید کرد: اگر بحث بررسی قانون اساسی مطرح شود سه قوه درگیر می‌شوند این در حالی است که در حال حاضر زمان خوبی برای این اقدام نیست.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر بحث حقوق و کاهش ارزش پول ملی و اعلام 20 درصدی افزایش حقوق کارمندان و اینکه مجلس چه برنامه‌ای برای بقیه مردم به غیر از دولتی‌ها در نظر می‌گیرد گفت: حتماً این افزایش حقوق شامل کارگران و قشر ضعیف هم خواهد شد.


لاریجانی با اشاره به مشکل میکروفون که در حین سخنرانی قطع شده بود به شوخی گفت: مشکل قطعی بلندگو در جمهوری اسلامی حل نشدنی است. این در حالی است که ما در برنامه‌ای که در رادیو و تلویزیون چند روز پیش حضور داشتیم 20 دقیقه معطل شدیم و این نشان می‌دهد مشکل بزرگ جمهوری اسلامی حل مشکل قطع بلندگوهاست.


وی با اشاره به سؤال خبرنگار درخصوص کافی بودن افزایش 20 درصدی حقوق تأکید کرد: به نظر من نیز این مقدار کافی نیست. البته این افزایش نسبت به وضعیت خانوارها و افراد و اقشار کم‌درآمد تعیین خواهد شد.


لاریجانی با بیان اینکه چند نظر در مجلس برای بحث حمایت از افراد کم درآمد مطرح است تأکید کرد: مرکز پژوهش‌ها نظری در خصوص موضوع انرژی مطرح کرده است که در حال حاضر با دولت در این رابطه به تفاهم نرسیده‌ایم.


وی افزود: نظر دیگری در خصوص حمایت از افراد کم‌درآمد و ضعیف وجود دارد آن هم مبنی بر همین موضوع بسته‌های حمایتی است که به اقشار کم‌درآمد و ضعیف پرداخت شود. هر دو موضوع در مجلس مطرح است و قرار است در بررسی بودجه به یک توافقی در مورد آن برسیم.


لاریجانی گفت: بسته‌های حمایتی از طریق کارت‌های بانکی برای تأمین نیازها و کالاهای اساسی تأمین خواهد شد.


رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه مجلس در توافق هسته‌ای بسیار فعال بود و اینکه ایران انتظاراتش از طرف‌های مقابل در حوزه اقتصادی و سیاسی تأمین نشده است و اینکه ایران برای طرف‌های اروپایی ضرب‌العجلی برای خروج از برجام تعیین کرده بود، آیا ایران از برجام خارج می‌شود؟ تصریح کرد: من موافقم که اروپایی‌ها به موقع به تعهدات خود عمل نکردند و در مقابل اروپایی‌ها با ارائه پیشنهاداتی برای حفظ برجام تلاش کردند.


لاریجانی با اشاره به اینکه توافق برجام یک توافق بین‌المللی است گفت: اروپایی‌ها علاقه به حفظ برجام دارند این در حالی است که عنصر خارجی در حفظ توافق هسته‌ای مشکل ایجاد کرده است و از طرفی مشکلات اقتصادی هم سبب شده است که برخی از اقدامات طرف‌های مقابل به کندی پیش برود ولی اروپایی‌ها تأکید بر این دارند که به برجام و توافق هسته‌ای پایبند خواهند بود.


لاریجانی درباره خروج ایران از برجام گفت: با وزیر امور خارجه در این باره صحبت کردم و ایشان گفتند که هنوز در حال مذاکره نهایی هستیم.


وی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا در خصوص استیضاح ظریف در شرایط فشار تحریم‌ها و اینکه چقدر این اقدام صحیح است و صحبت‌های ظریف در مورد پولشویی را چقدر قبول دارید توضیح داد: استیضاح حق مسلم نمایندگان است البته شاید برخی استیضاح‌ها خواست جمع نمایندگان نباشد ولی خوب برخی نیز به استیضاح بنا بر دلایل خود اصرار دارند که نمی‌توانیم نظر آنها را در این زمینه تغییر دهیم اما مصلحت را در نهایت مجلس تشخصی می‌دهد و نتیجه را مشخص می‌کند.


رئیس مجلس با اشاره به صحبت‌های ظریف در مجلس درباره پولشویی گفت: مسئله دوم صحبت‌های آقای ظریف بود که یک مقدمه و مؤخره‌ای داشت...


که بهتر بود آن صحبت را انجام نمی‌داد.


لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگار صداوسیما مبنی بر اینکه چه راهکاری در بودجه 98 برای نوسانات ارزی در نظر گرفته شده است گفت: باید در شرایط فعلی همه انتظارات را با هم هماهنگ کنیم. مسئله نفت و تحریم‌ها و فشارهای خارجی بر کشور قطعاً تأثیر خواهد داشت.


وی با اشاره به کاهش قیمت نفت در چند روز گذشته تصریح کرد: فشارهایی که وارد کردند قطعاً بر قیمت‌ها نیز تأثیر خواهد گذاشت.


وی با تأکید بر اینکه برای کالاها و نیازهای اساسی مربوط به بهداشت و درمان و غذا دو نظر موجود است یکی اینکه که قیمت‌ها را بالا ببریم و به اقشار درآمد کمک نقدی کنیم و دیگری اینکه قیمت‌ها را پایین نگه داریم تا به اقشار کم‌درآمد فشار وارد نشود این در حالی است که رویه دوم در کشور مورد پسند قرار گرفته است.


لاریجانی با بیان اینکه پیشنهاد مجلس برای 500 هزار میلیارد طرح‌های نیمه تمام و تکمیل آنها برای رونق اقتصاد یکی از نظرات مجلس برای گذر از این وضعیت اقتصادی است تصریح کرد: برای کارگران و طبقات ضعیف و کم‌درآمد باید مبالغی را در نظر بگیریم.


وی با اشاره به تسهیل در سرمایه‌گذاری گفت: سرمایه‌گذاری در کشور با توجه به پنجره واحد که راه‌اندازی شد رتبه‌بندی مناسبی ندارد چون معلوم است که کار خوب انجام نشده است.


لاریجانی با بیان اینکه عناصر غیرمنطقی در بودجه سال آینده کم نیست تأکید کرد: باید در بودجه آینده یک سیالی خاصی را در نظر بگیریم تا بتوانیم عوامل غیرمعین را کنترل کنیم. این در حالی است که مجلس در مورد نرخ ارز در بودجه سال آینده و دو نرخی بودن آن قطعاً صحبت خواهد کرد.


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب