دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1394 - 14:14

ریابکوف: درباره نوسازی تاسیسات «فردو» با ایران رایزنی می‌کنیم

مذاکره‌کننده ارشد روسیه در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 امروز جمعه در نشستی خبری به سوالات درباره توافق هسته‌ای ایران پاسخ داد.
کد خبر : 33088

به‌گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از «روسیاالیوم»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امورخارجه روسیه در نشستی خبری درباره جمع‌بندی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5، گفت: امیدواریم هرچه زودتر تحریم‌ها علیه ایران رفع شوند ولی حتی در صورت رفع تحریم‌ها، توان تولیدی و صادراتی ایران موضوعی نیست که در چند ماه، به حالت سابق بازگردد.


براساس این گزارش، «ریابکوف» درباره تغییر کاربری سایت «فردو» پس از تایید «برجام»، افزود: نوسازی تأسیسات فردو، بخشی از توافق است و بر این اساس، چند آبشار برای تولید ایزوتوپ، نوسازی خواهد شد و بقیه آبشارها هم مسدود می‌شود.


وی با بیان اینکه با ایرانی‌ها درباره واگذاری پروژه فردو به پیمانکاران روس مذاکراتی انجام شده است، تصریح کرد: ما در قرارداد تولید ایزوتوپ در «فردو» حضور خواهیم داشت و این موضوع در گفت‌وگوهای دوجانبه بررسی می‌شود. تاکنون چند دور مذاکره صورت گرفته است و تا به راه افتادن این چرخ تولید (ایزوتوپ) چند سال فاصله داریم.


«ریابکوف» گفت: تصمیم داریم که مواد انباشت‌شده در ایران (اورانیوم غنی‌شده) را که حجمی برابر 8 هزار کیلو دارد، به روسیه صادر کنیم و در ازای آن به ایرانی‌ها، اورانیوم طبیعی بدهیم.


دیپلمات ارشد روس افزود: هنوز در مرحله گفت‌وگوهای دوجانبه در این باره هستیم و فعلاً نمی‌خواهم وارد جزئیات کارهای جاری شوم.


«ریابکوف» درباره جدال موافقان و مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا و به‌ویژه در کنگره اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنم که تعداد مخالفان توافق به حدی نرسد که بتوانند وتوی احتمالی «اوباما» را نقض کنند.


اگر کنگره آمریکا ( سنا و مجلس نمایندگان) به توافق هسته‌ای رأی مثبت ندهد و «اوباما» نیز به گفته‌های پیشین خود درباره وتوی این رأی منفی پایبند بماند، کنگره در رأ‌گیری مجدد به مخالفت اکثریت دو سومی قانون‌گذاران نیاز دارد تا بتواند وتوی «اوباما» را بی‌اثر کنند.


معاون وزیر امورخارجه روسیه افزود: باوجود این، اگر وتوی «اوباما» بی‌اثر شود و مخالفان برنده این بازی شوند، آمریکا نخواهد توانست به نتیجه 12 سال مذاکره 1+5 و ایران پایبند بماند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته