دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 آذر 1397 - 10:19
امیرضا واعظی‌آشتیانی*

شورای شهر تهران در آزمون سوم

یکی از دلایلی که شورای شهر پنجم و شهرداری تهران را به چالش کشیده است، می‌تواند سیاست‌بازی دو گروه کارگزاران و در اصطلاح اعتدالیون جست‌وجو کرد.
کد خبر : 330742
_HZS0165.jpg

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا؛ شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم به دلیل سیاسی بودن و سیاسی عمل کردن اعضای آن در انتخاب شهرداران پایتخت، سخت‌هایی را بر مردم تهران تحمیل کرده‌ و متأسفانه نتوانسته‌ انتظارات مردم را در رابطه با شهرداری تهران برآورده کند.


یکی از دلایلی که شورای پنجم و شهرداری تهران را در این دوره به چالش کشیده شده است و آسیب‌‌های فراوانی رابه این نهاد مدنی شهری وارد کرده است، سیاست‌بازی دو گروه سیاسی کارگزارانی و در اعتدالیون شورای شهر پنجم تهران است.


شورای شهر در ابتدا و در انتخاب شهردار اول خود برای تهران، فردی را انتخاب کردند که سهم گروه کارگزارانی شورای شهر بود اما وی بعد از مدت کوتاهی به بهانه بیماری، عدم کارآمدی و ... کناره‌گیری کرد.


شهردار دوم منتخب شورای شهر تهران هم مجدداً از سهمیه گروه کارگزارانی بود که با عقبه مدیریت ضعیف انتخاب شد؛ او هم در این مدت کوتاه فقط حرف سیاسی زد و انتصابات انجام داد.


و اما انتخاب شهردار سوم در مدت کمتر از سه سال از عمر شورای شهر، فردی انتخاب شد که به لحاظ سیاسی اما و اگرهایی داشت.


شهردار جدید سهم اصلاح‌طلبان شورای شهر تهران است و در برنامه‌های خود از نوسازی بافت‌های فرسوده، هوای پاک، ترافیک روان، درآمد پایدار و... سخن گفته است. هر چند این سخنان جدید نیست و چه بسا در دو دهه گذشته شهرداران وقت تهران از این موارد به عنوان چالش‌های تهران یاد کرده‌اند و تا حدودی توانسته بودند تن خسته تهران را التیام بخشند اما انتظار از شهردار جدید تهران فارغ از نگاه سیاسی و شعارهایی که سر داده این است که در برنامه‌های خود موفق باشد.


آقای حناچی باید بتواند بدون توجه به تجربه‌های موفق گذشته و احیاناً چالش‌های گذشته شهرداری تهران به سمت مجدد اختراع چرخ برود و نیز از بدگویی کردن مدیران گذشته برای احیاناً ناتوانی مدیریتی خود را پرهیز کند.


هر چند دو شهردار قبلی که دستپخت گروه سیاسی کارگزارانی‌های شورای شهر بودند فقط در این مدت کوتاه هنرشان در بدگویی کردن از شهرداران گذشته بود و از آنجایی که خود هیچ هنری نداشتند سعی می‌کردند ناتوانی اجرایی خود را به انتقاد کشیدن از شهرداران قبل معطوف کنند؛ البته اعتقاد داریم هیچ مدیری بدون عیب و نقص نیست اما به این معنا هم نیست که خوبی‌ها و عملکردهای مثبت را نبینیم.


در هر صورت امیدواریم شهردار تهران چالش‌های گذشته را تبدیل به فرصت کرده و موفقیت‌های گذشته را استمرار و تکمیل کند و برای اینکه بتواند در ابعاد اجرایی موفق شود از سهم‌ دادن مدیریتی به اعضای شورای شهر و انتصابات افراد سفارشی پرهیز نماید، در غیر این صورت شاهد بده‌‌بستان‌های سیاسی در عملکرد شهرداری تهران و شورای شهر تهران خواهیم بود و نتیجه این رفتار متوجه مردم تهران خواهد شد.


* عضو دوره دوم شورای اسلامی شهر تهران


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته