حداکثر سرعت مجاز در جادهها چگونه تعیین میشود؟
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی حداکثر سرعت مجاز در آزادراهها 120 کیلومتر، در جادههای دارای یک خط رفت و برگشت جدا از هم 110 کیلومتر و در جادههای دارای خط رفت و برگشت جدا نشده از هم 90 کیلومتر بر ساعت است، اما حداکثر سرعت مجاز در برخی جادهها مانند چالوس و یا هراز بسیار از این کمتر است.
هرچند بسیاری از حوادث رانندگی بر اثر سرعت غیرمجاز و از دست رفتن کنترل اتومبیل رقم میخورد، به نظر میرسد که غیر واقعی تعیین شدن حداکثر سرعت مجاز نیز موجب رعایت نشدن آن از سوی رانندگان میشود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای درباره نحوه تعیین سرعت آزادراهها و جادههای کشور گفت: سرعت در آزادراهها بر اساس نوع جاده، شیب، پیچ و قوس همراه، سراریزی و سربالایی و اتفاقات طول مسیر تعیین و هر چند سال یک بار با همکاری مشترک اداره کل راه و شهرسازی و پلیس راه به روزرسانی میشود.
جواد هدایتی به خبرنگار آنا گفت: در مواردی که مسیر راه در طول زمان دچار تغییر میشود، میزان سرعت بر اساس شرایط جاده و منطقه تغییر میکند، اما با توجه به اینکه این تغییرات به ندرت رخ میدهند، لزومی هم برای بازنگری سالانه در سرعت وجود ندارد.
وی با تاکید بر اینکه باید پیش از احداث مسیر میزان سرعت مجاز در آن مشخص شود، تصریح کرد: سرعت طراحی جاده بر اساس نوع محیط تردد تعیین میشود، به طوری که در جادههای کوهستانی که هزینههای احداث راه بسیار بالاست، سرعت بر اساس شرایط اقتصادی و نوع مسیر ساختهشده طراحی میشود.
در جادههای کوهستانی که هزینههای احداث راه بسیار بالا است، سرعت بر اساس شرایط اقتصادی و نوع مسیر ساخته شده طراحی میشود |
هدایتی با بیان اینکه میانگین سرعت مجاز در اتوبانها 110 تا 120 کیلومتر بر ساعت است، اظهار کرد: در ابتدا سرعت طراحی برای جاده تعیین و سپس جاده بر اساس آن احداث میشود. سرعت طراحی نیز بر اساس واریانس و تمامی قوسهای راه، طرح هندسی راه، شعاع پیچها و... تعیین میشود.
مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حملونقل جادهای ادامه داد: در جاده چالوس که نوع راه کوهستانی است و دو خط رفت و برگشت نیز از یکدیگر جدا نشدهاند، سرعت مجاز کمی پایینتر از سایر مناطق تعیین شده است.
وی عنوان کرد: علاوه بر این سرعت منطقهای نیز در تعیین سرعت مجاز راه موثر است، به همین دلیل در برخی مناطق بسته به شرایط خاص منطقه مانند وجود روستا و درگیر بودن بخشی از راه با آن یا تردد عابر و موتور از عرض مسیر، سرعت در آن مقطع نسبت به سایر طول راه کمی بیشتر کاهش مییابد.
هدایتی با تاکید بر اینکه حداکثر سرعت مجاز جادهها بر اساس سرعت کلی طراحی و سرعت منطقهای تعیین میشود، بیان کرد: البته آئیننامه راهنمایی و رانندگی نیز میزان سرعت را با توجه به آییننامه ایمنی راه، مناطق مسکونی و تلفیق آن با نوع مسیر و کاربری آن تعیین میکند.
وی با بیان اینکه محور فیروزکوه تا سال گذشته دارای یک خط رفت و برگشت بود، اضافه کرد: در قسمتهایی که پیش از آغاز تعطیلات نوروزی امسال زیر بار ترافیک رفت، محور رفت و برگشت از هم جدا شد که در این مناطق به علت نبود شرایط پیچ و قوس 20 کیلومتر بر سرعت قبل اضافه شده و حداکثر سرعت مجاز در این محور از 90 به 110 کیلومتر بر ساعت رسید.
انتهای پیام/