دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1394 - 12:53
*سیدحسن هاشمی

حوزه سلامت، نیازمند نگاهی نو

کد خبر : 33065

در سفری یک روزه به استان خوزستان از چند مرکز درمانی اهواز و شوش دیدن کـردم. پایگـاه اورژانس هوایی دزفـول و مرکـز تخصصی رادیوتراپی و آنکولوژی بیمـاران سرطانی این شـهر که طی ٢ ســال، با اعتباری بیش از ١٦٠ میلیارد ریـال توســط خیـرین و بخش خصـوصی احداث گـردیـده نیز افتتـاح شـد.


در دزفول اینک به ازای هر هزار نفر حدود 0.8 تخت وجود دارد، در حالی که متوسط کشوری1.2 است، ترکیه اما 2.6 و کشورهای حاشــیه خلیج فارس به طور متوسط ٧ تخت به ازای هر هزار نفر دارند.


از یاد نبریم که دزفول در طول جنگ تحمیلی بیش از ١٧٠ بار توسط انواع موشک‎ها، حدود 2500 مرتبه به وسیله توپخانه و قریب ٣٠٠ بار از سوی هواپیماهای دشمن مورد حمله قرار گرفت، ولی استوار ماند، به مقاومت ادامه داد و ساکنانش داغ خالی کردن شهر را بر دل دشمنان این آب و خاک نشاندند و در عین حال جنگ را در آن منطقه مدیریت کردند. امروز اما مراکز درمانی موجود و امکاناتشان، برای دلاور مردان و شیرزنان این خطه که حق بزرگی بر گردن همه ایرانیان دارند، کافی و مناسب نیست.


البته همکارانم با آغاز طرح تحول سلامت تا حد امکان برای سامان وضعیت بهداشت و درمان مردم تلاش کرده‌اند، که در این سفر هم مانند سفرهای دیگر، مردم و مسئولان محلی از این اقدامات تشکر می‌کردند.


امروزه جامعه پزشکی، پرستاران، ماماها و... به رغم برخی نامهربانی‌ها با ایشان، سرمایه دانش، تجربه و عمر خویش را در مسیر ارتقای سلامت مردم شریف ایران زمین به کار گرفته‌اند و بر ادامه این راه مصمم هستند.


در کنار تمام این تلاش‌ها، آرزویم این است که مسولان کشور، یک بار برای همیشه این جرأت و جسارت را به خرج دهند که با انجام یک اقدام انقلابی و بنیادی مشکل تأمین زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمت به مردم را حل کنند.


ای کاش یارانه، تنها به دهک‌های پایین جامعه تعلق می‌گرفت و مابقی این اعتبار، برای ترمیم زیرساخت‌ها ـ از جمله بهداشت و درمان ـ هزینه می‌شد.


در حوزه سلامت مسیر صحیح آن نیست که وزارت بهداشت، بیمارستان بسازد و اداره کند، باید بیمه‌ها سامان یابند، منابع شان بهتر از گذشته تأمین شود و موظف شوند خدمات پزشکی را بیش از قیمت تمام شده، با سود معقول و منطقی خریداری کنند. دولت نیز در فرصت باقیمانده، تعرفه‌ها را اصلاح و از مداخلات بی مورد پرهیز کند. آن وقت است که بخش خصوصی همان طور که در شاخه‌های مختلف صنعت فعال شده، در حوزه سلامت هم ورود و سرمایه گذاری خواهد کرد.


در ضمن بد نیست آقایانی که ما را متهم می‌کنند به حوزه بهداشت توجه نداشته‌ایم، سری به مناطقی مانند شوش و دزفول و... بزنند تا ببینند از آنچه سال‌های گذشته در حوزه بهداشت کاشته‌اند، امروز مردم چه نابسامانی‌ای را در بهداشت و درمان عزیزانشان درو می‌کنند.


در سال دوم اجرای طرح و تا امروز، اعتبارات نیز آن چنان که باید به این حوزه اختصاص نیافته و بیمه‌ها همراه نبوده‌اند، در چنین شرایطی و با این نابسامانی ریشه‌دار، من هم شرمنده مردم شریف، صبور و بزرگوار کشورم هستم، ولی اطمینان دارم در سایه تلاش، همدلی و همراهی جامعه پزشکی و لطف پروردگار، همه چیز به خوبی و در راستای رضایت بیشتر مردم و ارائه‌دهندگان خدمت پیش خواهد رفت.


*وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته