دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1397 - 21:02
آنا گزارش می‌دهد؛

روایتی از زندگی کودکان در گروه تروریستی داعش

کودکان بسیاری که ناچار به زندگی در میان داعشیان شده بودند، حال با نابودی این گروه تروریستی می‌خواهند به زندگی بازگردند.
کد خبر : 330529
9.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا از میدل‌ایست‌آی، چهار سال قبل در چنین روزی همسرش به او گفت که عازم سوریه خواهد شد و می‌خواهد به عضویت گروه تروریستی داعش درآید.


او که نمی‌خواهد هویتش فاش شود و ترس دارد تا اعضای این گروه تروریستی او را آزار دهند، می‌گوید: «محمد با چند نفر در مسجد آشنا شده بود و مرتب با آن‌ها در خارج از مسجد قرار می‌گذاشت و به دیدنشان می‌رفت. پس از این دیدارها او بسیار تغییر کرد.»


این زن تغییرات را این چنین توصیف می‌کند: «او از من می‌خواست تا روبنده مشکی بپوشم، کودکمان را از رفتن به مدرسه منع می‌کرد، تلویزیون را از خانه حذف کرد و مرتباً از ما می‌خواست تا همراهش به سوریه برویم تا در یک جامعه اسلامی واقعی زندگی کنیم. من با این درخواستش مخالفت کردم و او نیز تنها عازم این سفر شد.»


چند ماه بعد محمد به خانه آمد و علی‌رغم تغییرات بسیاری که در ظاهر و رفتارش ایجاد شده بود، زندگی برای این زوج و فرزند سه‌سالهٔ آن‌ها به حالت عادی بازگشت.


او می‌گوید: «آخر هفته‌ای بود و می‌خواستیم با دوستانم دور هم جمع شویم. باید خانه را تمیز کرده و غذایی برای مهمان‌ها آماده می‌کردم. از همسرم خواستم که پسرمان را برای ساعاتی به بیرون ببرد تا من نیز بتوانم به کارم برسم. او به من گفت خیالم راحت باشد و تا آخر شب او را سرگرم خواهد کرد. بدون جمع‌آوری لباس و وسایل، پسرمان را برداشت و بُرد. چند بار در طول مهمانی با آن‌ها تماس گرفتم و از حال خوبشان مطمئن شدم. مهمانی تمام شد و آن‌ها نیامدند، نگران شده بودم و باز هم با او تماس گرفتم. دیگر جواب نداد. با برادر همسرم تماس گرفتم و آنگاه بود که فهمیدم در تمام طول روز آن‌ها در حال حرکت به سمت سوریه بوده‌اند.»


فرزند این زن به مدت سه سال در سوریه حضور داشت تا این‌که در دسامبر 2017 در جمع اولین گروه داعشیان اهل ترکیه به این کشور بازگردانده شد.


بیش از 450 کودک زیر 13 سال ترکیه‌ای برای جنگیدن به داعش سپرده شده بودند و در طول این سال‌ها زندگی سختی را تجربه کرده‌اند.



زندگی کودکان؛ پاس‌‌کاری میان پدر و مادرهای جدید


سازمان اطلاعاتی ترکیه در خصوص وضعیت زندگی این کودک سه‌ساله اطلاعاتی در اختیار مادرش قرار داده است.


به گفته منابع ترک، زندگی این کودکان در آن منطقه به نوعی پاس‌کاری میان پدر و مادرهای جدید بوده و سختی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند.


سازمان اطلاعات ترکیه می‌گوید: «محمد در ابتدای پیوستن به داعش با زنی ترک که به همراه دو فرزندش به این گروه پیوسته بود، زندگی می‌کرد. پس از مرگ محمد، این زن به ازدواج فردی دیگر در می‌آید و مدتی بعد خودش نیز کشته می‌شود. دوباره این کودک به پدر و مادر جدیدی سپرده می‌شود و در کل او سه مادر و پدر در طول این مدت داشته است.»


در سال 2017 این کودک در شهر تل‌عفر پیدا شد و پس از فرستاده شدن به بغداد و احراز هویت به ترکیه و مادر واقعی‌اش بازگردانده شد.


مادر این کودک می‌گوید: «در ابتدا او به هیچ وجه مرا نمی‌شناخت و مدتی بعد فهمیدم حق داشته و او در این مدت پدران و مادران زیادی را پذیرفته است. هنگامی که او را به خانه بردیم و او با پدربزرگش دیدار کرد تازه مرا نیز به یاد آورد. او مدام می‌پرسید پدرش کجاست و چطور از سوریه سر درآورده است.»


شرایط زندگی میان داعشیان


زنی که خود نیز به داعشیان پیوسته بود و حال در زندان‌های بغداد به سر می‌برد در خصوص وضعیت زندگی این کودکان در سوریه می‌گوید: «آب و غذای کافی برای زنان و کودکان وجود نداشت و مردان و جنگندگان در اولویت دریافت غذا بودند. شرایط بهداشتی وخیمی حاکم بود و به دلیل ازدواج‌های پشت سر هم بیماری‌ها نیز افزایش پیدا کرده بود.»



وی تلاش سرکردگان را تربیت این کودکان برای حضور هر چه سریع‌تر در میدان‌های رزم توصیف می‌کند و می‌افزاید: «آن‌ها مرتب در حال تزریق عقاید خود به این کودکان بودند، کودکان بالای 10 سال را آموزش نظامی می‌دادند و هیکل کودک که کمی رشد می‌کرد، به جبهه فرستاده می‌شد.»


این زن خدمات بهداشتی و درمانی را در حد صفر عنوان می‌کند و می‌گوید: «خاطرم هست یکی از کودکان 10 ساله مشکل قلبی پیدا کرده بود، بارها تقاضا کردیم تا او را به بیمارستانی برده و درمان کنند اما از ترس و ناتوانی‌شان از این کار سر باز می‌زدند و در نهایت آن کودک جان سپرد.»


بازگشت به زندگی عادی


پس از آزادسازی تل‌عفر و بازگردانده شدن تعدادی از این کودکان نزد خانواده‌هایشان، حال آن‌ها تلاش می‌کنند تا اثرات زندگی در جنگ و بدبختی را از ذهنشان پاک کنند، هرچند که اکثر آن‌ها با مشکلات روحی و روانی عدیده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند.


پدر دو تن از این کودکان، که همسرش به همراه دو دختر خردسال به داعش پیوسته بود در این خصوص می‌گوید: «روزهای اولی که دختران به نزد من بازگردانده شدند، به هیچ وجه حرف نمی‌زدند. از همان ابتدا تحت نظارت روانشناس قرار گرفتند و حال کم‌کم دارند خود را باز می‌یابند.»


وی از بازگشت این دختران به مدرسه خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: «حال این دو دختر، یکی 10 و یکی هفت ساله دوباره به مدرسه می‌روند و تلاش می‌کنند به جامعه بازگردند اما همان‌گونه که پزشک معالجشان اعتقاد دارد، اثرات این سال‌ها هیچ‌گاه از ذهن آن‌ها پاک نخواهد شد.»


به گزارش آنا، تعداد زیاد کودکانی که در اثر وجود داعش کودکی خود را از دست‌رفته می‌بینند و در سن کم سختی‌های بسیاری را تجربه کرده‌اند، مخاطب را با این سؤال مواجه می‌کند که آمریکایی‌ها به عنوان عامل اصلی ایجاد این گروه تروریستی، چگونه می‌توانند ادعای حمایت از حقوق بشر و کودکان یمنی را داشته باشند؟


انتهای پیام/4095/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته