دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

زندگی «آقا مرتضی تهرانی» مستند شد

مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی به تهیه‌کنندگی مهدی رضوانی در شبکه مستند سیما در حال تولید است.
کد خبر : 330523
aaeadb92-406b-41a1-82f4-3921bce073c4.jpg



به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از روابط عمومی شبکه مستند سیما، یکی از مسائل مهم و مورد ابتلای جامعه امروز بشری مسئله اخلاق و رفتار انسانی است. از یک سو فقدان امور اخلاقی، نظام خانواده و جامعه را از هم پاشیده و از سوی دیگر ضرورت و اهمیت اخلاق زیر سؤال رفته است. با همه این مشکلات هنوز تصور می‌شود امور اخلاقی به جوامع گذشته مربوط بوده و در دنیای امروز بدان نیازی نیست. این مستند می­‌کوشد تا با معرفی یکی از اساتید برجسته معاصر اخلاق و روش زندگی و سلوک او، اهمیت و ضرورت اخلاق را در هر زمان و به‌ویژه در عصر حاضر معلوم و نتایج پایبندی این نمونه عینی و عملی به اخلاق اسلامی را مشخص کند.


مستند «آقا مرتضی تهرانی» مستندی دو قسمتی است و برای پرهیز از یکنواختی، در هر قسمت از این مستند، شاهد مجموعه‌ای از مصاحبه‌ها، نمایش اسناد و بازسازی صحنه‌هایی از گذشته در ارتباط با شخصیت محوری مرحوم آیت‌الله آقا مرتضی تهرانی خواهیم بود.


 از ویژگی‌های این مستند طراحی ساختار، دکوپاژ، میزانسن‌های استفاده شده و در نهایت شیوه روایت است.


مرحوم آیت‌الله مرتضی تهرانی دارای سه بُعد شخصیتی ممتاز بود؛ سیاسی، علمی، اخلاقی. در بُعد سیاسی، باید گفت حضور پررنگ و تأثیرگذار وی در جریان مبارزات انقلابی دهه‌­های 40 و 50 شمسی و حمایت‌­هایی که از شخصیت و نهضت امام خمینی (ره) به عمل می‌­آورد، در بین اوراق خاطرات بسیاری از انقلابیون و نیز گزارشات ساواک چشمگیر بود.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز، با وجودی که پیشنهاد مسئولیت‌­های مختلفی را در پیش‌رو داشت، ولی ترجیح داد به عنوان یک معلم اخلاق، به رسالت خود عمل کند؛ لذا در اوایل انقلاب با معرفی و سفارش امام خمینی (ره)، جلسه‌ای برای برخی مسئولین کشوری اعم از وزرا و معاونین تشکیل داد و به توضیح و شرح عهدنامه مالک اشتر برای­شان پرداخت. در بُعد علمی، حاج آقا مرتضی از شاگردان مبارز سید روح‌الله خمینی (ره) بود.


 همچنین در دروس خارج فقه آیت‌­الله بروجردی شرکت می‌کرد. او در دومین دوره تدریس اسفار توسط علامه طباطبایی نیز شرکت داشته‌ است. اما بُعد عرفانی و اخلاقی حاج آقا مرتضی، مهم‌­ترین ویژگی‌های شخصیتی وی را دربرمی‌­گیرد. اساساً تقید حاج آقا مرتضی به تمشیت مطلق خواست خداوند و توسل به چهارده معصوم، از او مردی «خدایی» به معنای اخص کلمه و بی­‌نیاز از هر عاملی غیر از خدا و معصومین ساخته بود.


مستند «آقا مرتضی تهرانی» به تهیه‌کنندگی مهدی رضوانی، کارگردانی سیاوش ابراهیم‌زاده و نویسندگی آرش پژمان در دو قسمت 40 دقیقه‌­ای از شبکه مستند تولید می‌شود.


انتهای پیام/4072/





انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته