دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

ناوشکن «سهند» را بیشتر بشناسید + جزئیات

ناوشکن «سهند»، جدیدترین و مهم‌ترین دستاورد دفاعی نداجا از قابلیت‌های راداری خوبی مانند شناسایی دشمن در تاریکی شب، رادارگریزی و فریب‌دهندگی برخوردار است.
کد خبر : 330375
139709041447169315986794.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دفاعی و امنیتی گروه سیاسی خبرگزاری آنا، صبح امروز در منطقه یکم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (امامت) واقع در بندرعباس از جدیدترین دستاورد دریایی نداجا یعنی ناوشکن «سهند» از سری ناوهای کلاس موج رونمایی شد.


این ناوشکن بعد از ناوشکن‌های جماران و دماوند، سومین محصول از مجموعه پروژه‌های موج است و پیشرفته‌ترین ناوشکن نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.


«سهند» نامی است که از روی ناوچه‌ای با همین نام که در سال 1367 طی نبردی با نیروی دریایی دشمن بعثی در خلیج‌فارس غرق شد، بر روی محصول جدید نداجا گذاشته شده است.


ناوشکن سهند با دارا بودن وزنی حدود هزار و 300 تُن و 96 متر طول بیش از 25 گِره دریایی (46 هزار و 300 متر در ساعت) سرعت دارد.


«سهند» نسبت به جماران از قابلیت‌های راداری خوبی بهره‌مند است و با همین قابلیت می‌تواند در تاریکی شب، دشمن را به خوبی تشخیص دهد و همچنین سامانه راداری ناوگان دشمن به راحتی نمی‌تواند آن را شناسایی کند و به زبان ساده‌تر، دشمن را غافلگیر و به اشتباه می‌اندازد.


ناوشکن جدید نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حمل سلاح‌های سطحی، زیرسطحی، هوایی از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار است و می‌تواند موشک‌های دوربُرد و اژدرهای زیرسطحی را به خوبی حمل و مورد استفاده قرار دهد و این نوع قابلیت، امکان خوبی را برای مقابله با زیردریایی‌های دشمن در اختیار قرار می‌دهد و علاوه بر آن باید به این امکانات تسلیحاتی، قابلیت دفاع نقطه‌ای را افزود.


«سهند» مجهز به دو نوع سامانه توپی 76 میلی‌متری از نوع «فجر 27» با نواخت تیر 120 گلوله در دقیقه و بُرد حداکثر 17 کیلومتر و توپ 40 میلی‌متری «فتح» با نواخت تیر 300 گلوله در دقیقه و بُرد حداکثر 12 کیلومتر، است.


همان‌طور که گفته شد این ناوشکن قابلیت تجهیز به موشک‌های دوربُرد را دارد و به موشک‌های کروز از نوع قادر و قدیر مجهز می‌شود و همچنین باید به این ناوشکن قابلیت حمل بالگرد را افزود.


«سهند»؛ ناوشکنی است که با هدف انجام مأموریت‌های طولانی‌مدت در گستره‌ وسیع اقیانوس ساخته شده و به همین دلیل‌، امروز پس از الحاق به ناوگان یکم نیروی دریایی، مأموریت دریایی خود را در پهنای اقیانوس‌ها آغاز کرد.


انتهای پیام/4079


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
United States of America
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴
۰
سهند رو نیروهای آمریکایی غرق کردن ، نه عراقی...
هلدینگ شایسته