دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

مشاور سازمان خصوصی‌سازی: دولت یازدهم بابت رد دیون واگذاری نداشته است

مشاور سازمان خصوصی‌سازی گفت: برخلاف رویه دولت‌های نهم و دهم، در دولت یازدهم تا کنون هیچ واگذاری بابت رد دیون نداشته‌ایم.
کد خبر : 33037

جعفر سبحانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا با بیان اینکه متأسفانه در دولت‌های پیشین واگذاری‌هایی بابت بدهی دولت داشته‌ایم، افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم نحوه واگذاری‌ها تغییر کرد و به‌جای واگذاری شرکت‌ها یا سازمان‌ها به بخش خصوصی بابت بدهی دولت به بخش‌های مختلف، شرکت‌ها به‌صورت مزایده‌ای به خریدار واقعی و توانمند فروخته و درآمد ایجاد‌شده از آن، بابت بدهی به طلبکاران پرداخت شد.


وی در ادامه گفت: متأسفانه بخشی از واگذاری‌ها در دولت‌های نهم و دهم بابت رد دیون بود و شرکت‌ها به بخش‌هایی که توانایی و تخصصی در آن بخش ندارند با قیمت‌های غیرمنطقی و بدون رقیب واگذار می‌شد و به همین دلیل بخش زیادی از آن واگذاری‌ها به ورشکستگی شرکت‌های مورد معامله می‌انجامید.


این مقام مسئول همچنین درباره روند خصوصی‌سازی کشور از ابتدای سال جاری تا کنون گفت: سازمان خصوصی سازی بر اساس قانون بودجه 94 مکلف است از قبل واگذاری‌ها 18 هزار میلیارد تومان درآمدزایی داشته باشد که تاکنون 3.9 هزار میلیارد آن محقق شده است.


مشاور سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به برگزاری مجامع عمومی شرکت‌ها در 5 ماهه ابتدایی سال گفت: مجمع سالیانه بسیاری از شرکت‌ها در ماه‌های تیر و مرداد برگزار می‌شود و از این رو بازار خصوصی‌سازی در نیمه اول هرسال کم‌رونق است؛ زیرا سازمان‌خصوصی و خریدران منتظر ارائه صورت‌های مالی شرکت‌ها و میزان درآمد و هزینه‌‌کرد آنها می‌شوند تا پس از ارزیابی مزایده برگزار به صورت واقعی و شفاف برگزار شود.


سبحانی در پاسخ به‌ اینکه آیا واگذاری‌های انجام‌گرفته در دولت یازدهم به بخش خصوصی واقعی بوده است، اظهار کرد: سازمان‌ها یا خصوصی هستند یا دولتی و عنوان «شبه‌دولتی» به مدیریت بخش‌هایی اطلاق می‌شود که خصوصی هستند ولی با مدیران دولتی اداره می‌شوند. با این توضیح باید گفت که تمام واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی به بخش خصوصی بوده است و نوع مدیریت این بخش‌ها به سازمان مربوط نمی‌شود.


وی با بیان اینکه در بخش واگذاری‌ها نه می‌توانیم بگوییم موفق بوده‌ایم نه‌ می‌توانیم بگوییم ناموفق بوده‌ایم، افزود: باید منتظر پایان سال باشیم تا بتوانیم در خصوص عملکرد واگذاری‌ها در سال جدید قضاوت کنیم.


مشاور سازمان خصوصی‌سازی همچنین از در دستور کار قرار گرفتن واگذاری شرکت‌های ایران‌‌ایرتور، حفاری شمال و ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی تبریز تا یک‌ ماه آینده خبر داد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته