دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 آذر 1397 - 21:45

پشیمانی دیرهنگام رئیس‌جمهور آمریکا

رئیس‌جمهور آمریکا این روزها نه‌تنها از برگزیت حمایت نمی‌کند، بلکه نسبت به آثار و تبعات آن بر روابط تجاری لندن و واشنگتن ابراز نگرانی می‌کند.
کد خبر : 329920
15.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا این روزها نه‌تنها از برگزیت حمایت نمی‌کند، بلکه نسبت به آثار و تبعات آن بر روابط تجاری لندن و واشنگتن ابراز نگرانی می‌کند. ترامپ که قبلاً از حامیان پروپاقرص خروج انگلیس از اروپای واحد بود، این روزها نمی‌تواند نارضایتی خود را از توافق صورت گرفته میان لندن و بروکسل کتمان کند.


رئیس‌جمهور آمریکا در این خصوص می‌گوید: «اگر نگاهی به این توافق (برگزیت) بیندازید، آن‌ها احتمالاً قادر نخواهند بود با ما تجارت کنند و این اصلاً چیز خوبی نیست. فکر نمی‌کنم آن‌ها چنین چیزی را بخواهند. این بزرگ‌ترین جنبه منفی این توافق است. امیدوارم ترزا می، بتواند کاری درباره آن انجام دهد.»


چنانچه شبکه اسکای نیوز گزارش داده است، این اظهارات ترامپ با واکنش نخست‌وزیر انگلیس همراه شده است. «ترزا می» در گفتگو با شبکه اسکای نیوز اظهار کرده است که برگزیت قدرت تجارت مستقل را به دولت انگلیس خواهد داد و عملاً نگرانی‌های ترامپ در این خصوص بی‌مورد است. فراتر از اظهارات «ترزا می» در شبکه اسکای نیوز، به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند نارضایتی خود را از این مسئله کتمان کند. شاید ترامپ تصور کرده بود که ترزا می در نهایت قادر به شکل‌دهی توافقی به سود منافع انگلیس در قبال بروکسل خواهد بود اما این تصور رئیس‌جمهور آمریکا نادرست از آب در آمده است.


دونالد ترامپ در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی و در حالی که مشغول رقابت باهم حزبی‌های جمهوری‌خواه خود بود، از برگزیت دفاع کرد و خروج انگلیس از اروپا را اتفاقی مهم برشمرده بود. این موضع‌گیری ترامپ منجر به نارضایتی بسیاری از سران اروپایی گردید. حمایت دولت‌های انگلیس، فرانسه و آلمان از کاندیداتوری هیلاری کلینتون در انتخابات در همین راستا قابل ارزیابی بود. در هر حال، ترامپ پیروز رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شد و به کاخ سفید راه یافت.


بسیاری از اروپاییان تصور می‌کردند که وی پس از ورود به قدرت، دیگر سخنی از برگزیت و حمایت از آن به میان نمی‌آورد اما تصور آن‌ها کاملاً اشتباه بود. رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده چندین بار از برگزیت حمایت کرد و از دیگر کشورهای اروپایی نیز خواست تا به‌عنوان یک الگو از آن تبعیت کرده و از اروپای واحد خارج شوند. ترامپ در ژانویه سال 2016 میلادی و پس از ورود به کاخ سفید، در مصاحبه با مجله تایمز به نکات قابل تأملی در خصوص برگزیت اشاره کرد و آن را ایده‌ای عالی و اتفاقی بزرگ خواند.


هم‌اکنون در سال 2018 میلادی قرار داریم. امروز ترامپ دیگر به مانند سال 2016 میلادی از برگزیت حمایت نمی‌کند. البته رمزگشایی از نگرانی ترامپ چندان دشوار به نظر نمی‌رسد: او معتقد است که با توجه به تسلط اروپا بر لندن (حداقل تا زمان استقلال کامل انگلیس از اروپای واحد) که مدتی حدوداً دو سال خواهد بود، دیگر نمی‌توان از مناسبات اقتصادی و تجاری مستقل واشنگتن-لندن در نظام بین‌الملل سخنی به میان آورد.


ترامپ سعی دارد در قالب سخنان اخیر خود، «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس را بابت انعقاد توافقی ضعیف با اروپا مورد بازخواست قرار دهد. متعاقباً، اظهارات «ترزا می» خطاب به ترامپ نمی‌تواند نقش چندانی در آرام کردن رئیس‌جمهور آمریکا داشته باشد. باید این حقیقت را پذیرفت که ترامپ در حال حاضر و پس از آگاهی از جزئیات توافق برگزیت میان لندن و بروکسل تا حدود زیادی از حمایت‌های قبلی خود از این پدیده پشیمان شده است اما قدرت ابراز کامل و مطلق این پشیمانی را در عمل ندارد. مسلماً در آینده شاهد اتخاذ مواضع سلبی‌تر و صریح‌تری در قبال برگزیت از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده خواهیم بود.


انتهای پیام/4095/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته