جزئیات سامانههای جدید آموزشی در دانشگاه آزاد اسلامی
علیرضا رهایی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا اظهار کرد: برای ارتقای کیفیت، انسجامبخشی و استاندارد کردن فعالیتهای آموزشی اخیراً پنج سامانه مهم در حوزه معاونت آموزشی تدوین و راهاندازی شده است.
سامانه جذب هیأت علمی
وی افزود: در قالب سامانه جذب هیأت علمی فراخوان جذب 97 فعال و ثبتنام داوطلبان تا پایان آبان ماه 97 انجام شده که هماکنون مرحله ارزیابی کلی شرایط متقاضیان شروع شده است. در این سامانه امکان ویرایش اطلاعات فراهم بوده و بهزودی و بعد از بررسی شرایط در هیأت مرکزی جذب دانشگاه از طریق این سامانه، اطلاعات داوطلبان به هیأتهای اجرائی جذب استانها منتقل خواهد شد.
سامانه اطلاعات هیأت علمی
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در سامانه اطلاعات هیأت علمی اطلاعات کامل اعضای هیأت علمی بهطور جامع درج و قابل دسترسی است. لذا امکان دسترسی به اطلاعات تحصیلی و علمی، فعالیت آموزشی از نظر تعداد کلاس و درس و واحد درسی، فعالیت تحقیقاتی فراهم است. از این طریق حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی امکان نظارت بر میزان فعالیت آموزشی و تعداد واحد تخصیص یافته و در هر نیمسال تحصیلی فراهم است.
ساماندهی استادان حقالتدریس
رهایی با اشاره به ساماندهی استادان حقالتدریس ادامه داد: هر ساله در دانشگاه آزاد اسلامی بین 30 هزار تا 40 هزار نفر در واحدهای مختلف و سطوح کارشناسی تا دکتری بهصورت حقالتدریس همکاری دارند.
وی ادامه داد: یکی از نقائص چشمگیر در این زمینه عدم بررسی کامل صلاحیت علمی و عمومی این افراد بوده و لذا شرایط و سطح علمی دروس ارائهشده بسیار متفاوت و غیراستاندارد بود. بر اساس تصمیم اخذشده در هیأت مرکزی جذب سامانه جدیدی طراحی شد و از شهریورماه 97 بهتدریج اطلاعات متقاضیان حقالتدریس در سامانه بارگذاری شد که تاکنون 32 هزار نفر در این سامانه ثبتنام کردهاند.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: اطلاعات افراد متقاضی بلافاصله برای بررسی صلاحیت عمومی ارسال میشود و بررسی صلاحیت علمی نیز فعلاً بر مبنای اطلاعات خوداظهاری توسط سامانه انجام شده است. همچنین از اوایل ماه جاری از واحدهای دانشگاهی درخواستشده نسبت به راستیآزمایی مدارک متقاضیان اقدام کنند.
رهایی درباره سامانه نظارت و ارزیابی بیان کرد: در شرایط تفویض اختیار به واحدهای دانشگاهها و استانها یکی از وظایف مهم حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی اعمال نظارت دقیق بر فعالیت اعضای هیأت علمی و واحدهای دانشگاهی است.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی ارزیابی فعالیت آموزشی اعضای هیأت علمی در برخی واحدها انجام نشده و در سایر واحدها نیز با اشکال متفاوت و بدون توجه کامل به نتایج این ارزیابی انجام میشود. بدین منظور یک سامانه جدید با سؤالات استاندارد طراحی شده که در همه واحدهای دانشگاهی در یک زمان مشخص و به صورت سامانهای، فرمهای ارزیابی توسط دانشجویان تکمیل میشود. همچنین ارزیابی اعضای هیأت علمی توسط گروه آموزشی و دانشکدهها نیز بهطور مستقل انجام میشود.
رهایی اعلام کرد: نتایج ارزیابی برای بهبود کیفیت آموزشی به صورت ترمی سالی به اعضای هیأت علمی ابلاغ میشود. همچنین این نتایج بهصورت استاندارد برای مراحل تمدید قرارداد، ارتقا یا تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی مورد استفاده قرار میگیرد.
سامانه کمیسیون موارد خاص آموزشی سیماد
وی با اشاره به سامانه کمیسیون موارد خاص آموزشی سیماد بیان کرد: برای تسریع در رفع موانع و مشکلات دانشجویان با ساختار سازمانی سه سطحی(کمیسیون سطح یک سازمان مرکزی، کمیسیون سطح دو استان و کمیسیون سطح سه واحد دانشگاهی) بهدلیل مشکلاتی چون عدم تسلط کارشناسان حوزه آموزش واحدهای دانشگاهی به موضوعات بیانشده در بخشنامه مذکور، زمانبربودن مکاتبات مربوطه، عدم امکان پیگیری درخواست توسط دانشجو، عدم وجود نظارت دقیق بر حسن اجرای کمیسیونهای سطوح دو و سه و تعدد منابع (آییننامه بخشنامه و ... ) مورد نیاز برای تصمیمگیری در خصوص یک موضوع خاص، سامانه سیماد طراحی شد.
رهایی ادامه داد: از جمله مهمترین مزایای راهاندازی سامانه یادشده میتوان به مواردی مانند فراهم شدن امکان ثبت درخواست و پیگیری آن توسط دانشجو، تسریع و تسهیل روند بررسی درخواستها، عدم امکان ثبت درخواست متقاضیان فاقد سند پذیرش، هوشمند بودن سامانه، اعمال کنترلهای چندگانه، فراهمشدن امکان نظارت بر درخواستهای ثبتشده از طریق استان و سازمان مرکزی و حذف تهیه صورت جلسه، ابلاغ آرا و مکاتبات اداری زمانبر اشاره کرد.
سامانه سجاد
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به سامانه سجاد گفت: سامانه جامع آمایشی دانشگاه آزاد اسلامی است که ارزیابی برنامههای درسی واحدها و مراکز دانشگاهی از نقطه نظر اجرای رشتههای تحصیلی در قالب طرح آمایش دانشگاه طراحی و پیادهسازی شد.
وی افزود: این سامانه امکان ارائه نمای کاملی از وضعیت اجرای هر یک از رشته/گرایشهای تحصیلی را در یک نمای کلی داشته و این امکان را فراهم میآورد تا بتوان تصمیمگیری صحیحتری در رابطه با وضعیت موجود آموزشی هر یک از واحدها و مراکز دانشگاهی به دست آورد.
رهایی تصریح کرد: مؤلفههای مختلفی در این سامانه لحاظ شده است که از آن جمله میتوان به مواردی مانند درجه واحد دانشگاهی، سابقه اجرای یک رشته/گرایش در مقاطع کارشناسی یا تحصیلات تکمیلی، اعضای هیأت علمی مرتبط با رشته، فاصله واحدهای دانشگاهی، ظرفیت پذیرش و ثبتنام هر یک از رشته/گرایشها و امتیاز واحدها/مراکز دانشگاهی بر اساس شاخصهای مختلف، مزیتهای استانی و منطقهای اشاره کرد.
معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار امیدواری کرد در مسیر راهاندازی پرتال یکپارچه آموزشی، سامانههای ثبت نمرات و ثبتنام در ماههای آینده راهاندازی شود.
انتهای پیام/4040/پ
انتهای پیام/