نمایشگاهی از خطنبشتههای فارسی در خانه هنرمندان افتتاح شد
به گزارش گروه فرهنگی آنا به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، نمایشگاهی از گزیده آثار و خطنبشتههای کورش قاضیمراد که حاصل هفت سال کوشش و پژوهش او در زمینه طراحی خط «سریر» است با حضور جمعی از هنرمندان در نگارخانه استاد مرتضی ممیز خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه که در سه بخش تجربهها، سریر و یافتهها و سریر و شاعرانهها برگزار شد، در مجموع 54 اثر در معرض دید علاقهمندان قرار گرفت.
پروژه «سریر» محصول هفت سال فعالیت کوروش قاضیمراد است که به یاری بهرام کلهرنیا به عنوان مدیر بخش پژوهش و مهرداد ذوالنور در بخش روابط عمومی و تبلیغات در طول یکسال گذشته جمعبندی و آمادهسازی شده و طی آن خط و قلم «سریر» رونمایی شده است.
کلهرنیا درباره این پروژه گفت : «قاضی مراد هفت سال از زندگی خود را گذاشت تا قلمی را طراحی کند و آن را به یک پدیده ارتباطی مبدل سازد، یادمان باشد که ما در جهان و روزگار نو زندگی می کنیم، روزگار نو، جهان سرعت است و در آن همه چیز شتاب دارد و من چنین قلمی را لازمه این روزگار می دانم و معتقدم که قاضی مراد در ابداع این قلم انگیزه های ایرانی داشته است».
او اضافه کرد: «قاضی مراد از نوع و نژاد نیاکان فرهنگی ما است، وی هفت سال از زندگی خود را برای به سامان رساندن یک قلم هزینه کرده است و مطمئنا این هفت سال باید حکیمانه و اندیشمندانه سپری شده باشد تا پدیده ای اینچنین متوازن و در عین حال معاصر شکل بگیرد. کلهرنیا با اشاره به قابلیت های این قلم توضیح می گوید: با این قلم می توان نوشت و به شیوه قدما تحریرهای اختصاصی داشت، این قلم پیشینه دارد و تمام ارزش های تاریخی و ایرانی را مثل شکسته و نستعلیق در بردارد».
در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، کورش قاضیمراد درباره انگیزه خود از طراحی این خط گفت: «خط من و شما با هم فرق میکند، شخصیت ما هم متفاوت است و میخواهم بگویم که شخصیت ما به نوعی در آن نوع خطی که مینویسیم، نهفته است. این موضوع همیشه برای من مسئله بود و دلم نمیخواست چیزی را کپی کنم، دلم میخواست کاری کنم که کار قاضیمراد باشد؛ به بد و خوبش اصلا کاری ندارم. فقط میخواستم فرمی را کار کنم که چه بد و چه خوب، هر کسی هر جا دید بگوید این کار قاضیمراد است».
وی در ادامه افزود: «یکی از نکات جالبی که این قلم دارد این است که شما با آن از یک خط مانند مو میتوانید بکشید تا آن پهنایی که مد نظرتان است. در حقیقت نازکنویسی و پهننویسی حروف خط من دو استراکچر متفاوت دارد. اگر قرار باشد حروف نازک بنویسیم، از یک قاعده تبعیت میکند ولی با همان زاویه کج قلم و اگر بخواهیم کلاسیک بنویسیم از شش دانگ قلم استفاده میکنیم».
در ادامه این مراسم جمشید بایرامی عکاس، درباره آثار این نمایشگاه، گفت: «من همیشه کارهای کورش قاضیمراد را دنبال میکنم و همیشه میگویم که خط های قاضیمراد مثل گفتار درمانی است و من هر موقع نمایشگاههای او را میبینم، حالم خوب میشود. کاری که او به خصوص در 2 اثر از آثار این نمایشگاه انجام داده است و همچنین آثار کوچکش بسیار توجه من را به خودشان جلب کرد؛ در آثار کوچک، انسان احساس میکند، یک جور کارهای کودکانه و بدوی میبیند و این بدوی بودن آنقدر آگاهانه است و آنچنان در آنها فهم، درک و شعور دیده میشود که فوق العاده است.»
بایرامی تصریح کرد: « در واقع خط برای کورش قاضیمراد یک بهانه و یک فرم است اما فرمی که با محتوا آمیخته شده است. کاری که صرفا فرمالیستی باشد مخاطب زیادی نخواهد داشت ولی کاری که با محتوا ترکیب شود، در دنیای امروز مخاطبان زیادی دارد».
بهرام حنفی هنرمند خوشنویس و فعال در حوزه نقاشیخط نیز درباره آثار این نمایشگاه گفت: « قاضیمراد تسلط خوبی بر روی خط کلاسیک دارد و از طرف دیگر حیطه گرافیکی کار را نیز کاملا بلد است و میداند باید چه کار کند. فضاسازیها خیلی خوب، درست و تمیز از آب درآمدهاند و به نظر من خط سریر به مرور پخته تر خواهد شد».
در ادامه «ساعد مشکی» طراح گرافیک و ناشر نیز درباره آثار قاضیمراد اظهار داشت: «آثار این نمایشگاه جستجوهای خیلی خوبی را در معرض دید مخاطب قرار داده است و به عنوان یک اثر خوشنویسی قدم جدیدی در این هنر محسوب میشود. در این آثار ترکیببندی مهمتر از دیگر عناصر به چشم میآید و در نتیجه شما نمیتوانید از آنها به عنوان فونت دیجیتال استفاده کنید. وی در بخش دیگری از صحبت های خود افزود: این آثار در حوزه نقاشیخط و یا خوشنویسی آثار قابل قبولی محسوب میشوند اما مسئله من این است که قاعدتا ما باید تمام حروف را به صورت مجزا در کنار هم در این نمایشگاه میدیدیم و به نظرم خوب بود که هنرمند این حروف را به ما نشان میداد و ترکیبات آنها را نیز نشان میداد که به این ترتیب نگاه حرفهایتری به یک اثر خوشنویسی به وجود میآمدم.»
شهرزاد اسفرجانی طراح گرافیک نیز درباره آثار قاضیمراد گفت: «ظهور و بروز خطوط متنوع در ایران که ادبیات، خط و کتابت در فرهنگ آن نقش زیادی دارد، بسیار مهم است. مردم با خط فاخر، حس بهتری میگیرند و با آن ارتباط برقرار میکنند یعنی نسبت به نوشتار اصلا بیتفاوت نیستند و این موضوع بر روی تاثیر احساسی و عاطفی پیام به شدت اثر میگذارد. فکر میکنم قاضیمراد در کارش بسیار موفق بوده و یکی از کاربردیترین اساتیدی است که در این حوزه کار کرده است و تجربههای بسیار متنوعی دارند».
اسفرجانی با اشاره به استفاده خط فارسی در مدیومهای مختلف، اظهار داشت: «نکته دیگر در زمینه خط فارسی استفاده آن در پوستر، بستهبندی و ... است و وقتی از بچهها میپرسیم که چرا از فونت انگلیسی استفاده میکنید، میگویند قشنگتر است؛ چرا، چون آن فونتها توسعه یافتهاند که متاسفانه ما این توسعه یافتگی را در خط فارسی نمیبینیم. این پژوهشها و نوآوریها در زمینه خط، به این زمینه از خط فارسی نیز کمک میکند ولی این نمایشگاه به خصوص ارزشهای خیلی بالاتر و بیشتری را نیز دنبال میکند».
نمایشگاه خطنبشتههای کورش قاضیمراد تا روز 29 بهمن ادامه خواهد داشت و علاقهمندان میتوانند همه روزه از ساعت 13 تا 20 به نشانی خیابان آیتالله طالقانی، خیان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.
انتهای پیام/