دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 آذر 1397 - 17:30

افتتاح شعبه مؤسسه ایتالیایی ایزمئو در دانشگاه سیستان و بلوچستان

شعبه مؤسسه ایتالیایی ایزمئو در دانشگاه سیستان و بلوچستان به‌منظور گسترش تبادلات علمی از طریق انتشار مقالات و کتب و تبادل استاد و دانشجو افتتاح شد.
کد خبر : 329394
DSC_9747.JPG

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط‌ عمومی دانشگاه سیستان و بلوچستان، به‌دعوت پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، هيأتی از مؤسسه ایزمئو کشور ایتالیا متشكل از آدریانو روسی رئیس ایزمئو و زبان‌شناس، لورنزو کستانتینی عضو هیأت‌رئیسه ایزمئو و گیاه باستان‌شناس، اتیلیو بیانکو عضو ایزمئو و عضو هیأت‌ علمی گروه کشاورزی و محیط دانشگاه میلان، متئو دلودونه گیاه باستان‌شناس و عضو ایزمئو و عضو هیأت‌ علمی دانشگاه ناپل ایتالیا به‌منظور ديدار و گفتگو وارد دانشگاه سیستان و بلوچستان شدند.


اين هيأت در طول مدت حضور خود در دانشگاه، ضمن بازدید از دفتر مجله انگلیسی‌زبان باستان‌شناسی وابسته به پژوهشکده علوم باستان‌شناسی، از آزمایشگاه سرامیک، تجهیزات و دستاوردهای فعالیت میدانی این پژوهشکده، در زمینه مسائل مورد علاقه پژوهشی به بحث و تبادل‌نظر پرداختند.


از مهم‌ترین موارد مورد توافق می‌توان به افتتاح شعبه جنوب شرق (ایرانی) ایزمئو در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان اشاره کرد که توسط رؤسای دو طرف رسماً افتتاح شد.


از دیگر موارد قابل‌ذکر و مهم که در این دیدار و گفتگو در مورد آن بحث و بررسی صورت پذیرفت، می‌توان به گسترش تبادلات علمی از طریق انتشار مقالات و کتب، تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های علمی، ترجمه کتب انتشاریافته توسط ایزمئو توسط محققان ایرانی با حمایت مالی ایزمئو و با محوریت پژوهشکده علوم باستان‌شناسی، بررسی طرح‌های پیشنهادی محققان ایرانی در زمینه‌های باستان‌شناسی، زبان‌شناسی و فرهنگ در شعبه ایزمئو در جنوب شرق ایران واقع در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی اشاره کرد.


هماهنگی در بهره‌برداری از آزمایشگاه مرکزی دانشگاه سیستان و بلوچستان توسط ایزمئو در راستای مطالعات باستان‌شناسی، برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی از طریق ویدئو کنفرانس و وبینار توسط طرفین، همکاری در زمینه مطالعات میدانی مشترک باستان‌شناسی اعم از بررسی و حفاری با مشارکت ایزمئو و پژوهشکده علوم باستان‌شناسی و تأیید پژوهشکده علوم باستان‌شناسی توسط هیأت ایزمئو در راستای تربیت دانشجویان دکتری پژوهش محور خارجی خصوصاً ایتالیایی از جمله طرح‌هایی است که پس از طی مراحل مرتبط در صورت تأیید اولیه در شعبه جنوب شرق این مؤسسه در پژوهشکده علوم باستان‌شناسی دانشگاه و تأیید نهایی توسط پژوهشکده باستان‌شناسی میراث کشور از طریق مؤسسه ایزمئو مورد حمایت مالی قرار خواهند گرفت.


گفتنی است مؤسسه ایزمئو که در سال 1933 توسط جوزپه توچی تأسیس شد در سال 1995 با مؤسسه ایتالیایی آفریقا IIA ادغام و مؤسسه جدیدی به نام مؤسسه مطالعات شرق و آفریقا IsIAO ایسائو را تشکیل دادند و در نهایت در سال 2012 مؤسسه ایزمئو به نام قبلی برگشت. باستان‌شناسانی که در منطقه سیستان از جمله شهر سوخته و دهانه غلامان در قبل از انقلاب کار می‌کردند، زیر نظر مؤسسه ایزمئو بودند. هرچند در سال 2012 ایزمئو به نام اولیه خویش برگشت اما همزمان با مطالعات آسیا در آفریقا نیز مطالعاتی دارند.


محوریت مطالعات ایزمئو بر روی باستان‌شناسی، فلسفه، زبان‌شناسی و مطالعات فرهنگی است. هم‌اکنون مؤسسه ایزمئو دارای 300 عضو از محققان برجسته می‌باشد که تعداد 100 نفر از آن‌ها محققان برجسته خارجی هستند. مؤسس و اولین رئیس این موسسه که در سال 1933 افتتاح گردید، جوزپه توچی است که در دهه 60 میلادی هیأتی به سرپرستی شراتو و گولینی را برای مطالعه و حفاری در دهانه غلامان به سیستان اعزام کرد.


انتهای پیام/4060/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته