دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 17:58
مختاری مطرح کرد؛

میلیاردها تومان صرفه‌جویی ارزی با بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته خارجی

مدیر ارتباط با صنعت دانشگاه شریف اعلام کرد: میلیاردها تومان صرفه‌جویی ارزی با بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته خارجی صورت گرفته است.
کد خبر : 329091

 


به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه صنعتی شریف، حسین مختاری گفت: مرکز خدمات فناوری توسعه خودکفایی صنعتی شریف در سال ۱۳۸۹ با همکاری تعدادی از نخبگان صنعت و دانشگاه آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۱۵ نفر در دو حوزه مکانیکال و الکتریکال در این مرکز مشغول به فعالیت می‌باشند تا در راستای کمک به ارتقای توان داخلی در حوزه ساخت تجهیزات و قطعات خدمت‌رسانی کنند. همچنین در پروژه‌های مختلف از توانمندی‌های اساتید دانشکده‌های مختلف به‌خوبی استفاده می‌شود.


وی در ادامه افزود: عمده فعالیت‌های این مرکز پژوهشی تدوین اسناد فنی (TDP)، اسناد تحقیقاتی (TRD)، اسناد جایگزینی (RTD)، اسناد ساخت قطعات و تجهیزات مکانیکی، الکتریکی و الکترونیکی است و در این راستا پس از تهیه اسناد فنی تجهیز موردنظر و ارزیابی پیمانکاران توانمند در حوزه ساخت، اسناد فنی را در اختیار پیمانکار قرار داده و تا اتمام فرآیند ساخت قطعه، بر روند انجام کار نظارت داشته و درنهایت گواهی کیفیت ساخت قطعه توسط این مرکز صادر می‌گردد.


عضو هیأت‌علمی دانشکده مهندسی برق خاطر نشان کرد: فعالیت‌های مرکز توسعه خودکفایی بسیار گسترده بوده و در حوزه‌های مختلفی چون تحقیق و توسعه فناوری، ایجاد دانش فنی به کمک مهندسی معکوس (reverse engineering) و مهندسی مجدد (re-engineering) در بخش‌های مختلفی ازجمله؛ بخش حمل‌ونقل ریلی، بخش‌های نیروگاهی و ساخت توربین انجام می‌شود.


مدیر مرکز توسعه خودکفایی شریف در خصوص همکاری با شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه گفت: مرکز توسعه خودکفایی شریف از سال ۱۳۹۱ به‌صورت رسمی فعالیت خود را به‌عنوان مشاور ساخت داخل شرکت بهره‌برداری مترو تهران آغاز کرد و تاکنون درزمینهٔ تأمین قطعات یدکی (قطعات مکانیکی و الکتریکی) ازجمله؛ سیستم‌های کنترل درب قطار (DCU)، چاپر باکس، مقاومت ترمزی، سیستم‌های ترمز و سیستم‌های ایمنی ارائه خدمت کرده است و تا پایان سال ۱۳۹۶ توانسته مبلغ حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در هزینه‌های شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران صرفه‌جویی کند.


مختاری گفت: یکی دیگر از پروژه‌های موفق مرکز خودکفایی، همکاری با شرکت مدیریت تولید برق یزد در رابطه با تغییر جنس پره توربین‌ها است و دیگر پروژه موفق در حوزه نیروگاهی پروژه ساخت ۲۱۷ پره توربین برای شرکت مدیریت برق بعثت تهران است.


وی خاطرنشان کرد: این پروژه عظیم به دو بخش تقسیم شد و مرکز توسعه خودکفایی شریف با شرکت اروپایی یوروتوربین (Euriturbin B.V.) موظف به ساخت پره‌ها شدند و در ادامه فعالیت مرکز تا تغییر جنس و استفاده از جدیدترین مواد روز دنیا پیش رفت و به موفقیت رسید. شایان ذکر است شرکت یوروتوربین با استفاده از مواد قدیمی پروژه را به انجام رسانده بود و در خصوص نصب پره‌ها نیازمند تأیید از سوی مرکز خدمات فناوری توسعه خودکفایی صنعتی شریف بود.


وی افزود: در مهندسی معکوس دستیابی به دانش فنی بسیار ارزشمند است و حتی اگر در نهایت منجر به ساخت محصول نشود در قسمت چانه‌زنی‌های تجاری بسیار کارا است و زمانی که شرکت‌های خارجی از دستیابی متخصصین داخلی به دانش فنی محصول آگاه شوند دیگر از پیشنهاد قیمت‌های گزاف می‌پرهیزند و تلاش می‌کنند تا با ارائه محصول باکیفیت و قیمت مناسب رضایت مشتری را جلب کنند.


مدیر دفتر توسعه خودکفایی شریف در رابطه با طرح توسعه و گسترش فعالیت‌های مرکز اذعان داشت: همکاری با شرکت‌های بهره‌برداری راه‌آهن شهری در شهرستان‌ها و همچنین عقد قرارداد با شرکت ره نورد در خصوص داخلی سازی واگن‌ها برای تهران و شهرستان‌ها بسیار حائز اهمیت است. در این پروژهٔ عظیم همکاری با شرکت ره نورد ساخت ۲۰۰۰ واگن برای تهران و شهرستان‌ها را در دست انجام خواهیم داشت که انجام این پروژه‌ها ازلحاظ صرفه‌جویی ارزی بسیار ارزشمند است.


مختاری در پایان گفت: امید داریم در سال حمایت از کالای داخلی شاهد حمایت هرچه بیشتر از سوی دولت و صنایع باشیم و بتوانیم در حوزه داخلی سازی و خودکفایی بیشتر از قبل ارائه خدمت کنیم.


انتهای پیام/4040


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته