دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 12:25
الکساندر چیریچ:

هیچ‌وقت از مسئولیتم فرار نمی‌کنم/تمدید قرارداد بدون تغییر

سرمربی تیم ملی واترپلو گفت: من با تمام وجود برای رشد واترپلو ایران تلاش می‌کنم و هیچ‌وقت از مسئولیتی که پذیرفته‌ام فرار نمی‌کنم.
کد خبر : 328966

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، الکساندر چیریچ در نشست خبری که در سالن کنفرانس خبری استخر ۹ دی ورزشگاه شیرودی داشت، گفت: چهره‌های آشنایی در تیم ملی می‌بینیم که حضور آنها من را خوشحال می‌کند. انگیزه بچه‌های واترپلو بالاست و صعود به المپیک رؤیای هر ورزشکاری است که در این رویداد مهم حضور داشته باشند. موقعیت واترپلو ایران پیچیده است.


سرمربی تیم ملی واترپلو افزود: مورد بعدی بازیکنان هستند که آنها همه تلاش خود را می‌کنند تا آینده خود را بسازند ولی واترپلو در ایران مثل فوتبال و والیبال نیست که درآمد زیادی داشته باشد. برای همین بیشتر بچه‌ها یا در دانشگاه ادامه تحصیل می‌دهند یا شغلی دارند که براساس آن وضعیت مالی‌شان را مساعد می‌کنند.


وی تصریح کرد: همه تلاش می‌کنند تا به بهترین وضعیت برسند ولی باید حقیقتی را در مورد تیم ملی واترپلو بگویم. علی پیروزخواه کاپیتان تیم ملی و امید لطف‌پور دروازه‌بان‌مان از تیم ملی خداحافظی کرده‌اند. امیر دهداری قصد مهاجرت به استرالیا را دارد و امیرحسین کیهانی برای ادامه تحصیل به کانادا می‌رود. ما از 13 بازیکن بازی‌های آسیایی چهار بازیکن را جداشده می‌بینیم و پیدا کردن یک جایگزین برای تیم کار دشواری است. حالا ما باید چهار بازیکن جایگزین پیدا کنیم. سؤال مهم این است که آیا ما جایگزین داریم؟ بله، داریم ولی آنها قابلیت بازیکنان جدا شده از تیم ملی را ندارند و باید هر روز با آنها تمرین کنیم تا به شرایط ایده‌آلی برسند.


چیریچ در ادامه یادآور شد: ما باید شرایط حریفان را مورد بررسی قرار دهیم. الان تیم ملی چین در لیگ اسپانیا به‌عنوان یک تیم باشگاهی شرکت می‌کند. بدون تردید هزینه‌های بسیار زیادی را متقبل شده و در آینده نیز متقبل می‌شود چرا که هزینه زندگی در اسپانیا بالاست. تیم ملی قزاقستان سرمربی صربستانی را جذب کرده که از سه بازیکن درجه یک تیم ملی صربستان دعوت کرده تا در رقابت‌های انتخابی المپیک برای تیم ملی قزاقستان به میدان بروند. این هزینه‌های میلیاردی که حریفان ایران می‌کنند، بدون تردید در کشور ما انجام نمی‌شود و ما برای رسیدن به اهدافی که داریم باید تلاش فراوانی انجام دهیم.


وی درخصوص اینکه او چقدر تأثیر در حضور سه واترپلوئیست ایران در لیگ صربستان داشته است، تصریح کرد: قطعاً در مورد حضور بازیکنان در لیگ صربستان، من حمایت 100 درصدی داشتم چون این بازیکنان عملکرد قابل‌ِقبولی ارائه کرده بودند و باید در شرایط بهتری قرار می‌گرفتند. امیدوارم در آینده نیز ایران بتواند در لیگ صربستان نماینده داشته باشد اما برای رشد واترپلو باید در داخل کشور نیز شرایطی حاصل کنیم که بازیکنان بتوانند ورزش را به‌صورت حرفه‌ای ادامه دهند.


سرمربی تیم ملی واترپلو در پاسخ به سؤال خبرنگار آنا، درخصوص اینکه چه اهدافی دارد تا بتواند تیم ملی واترپلو ایران را به المپیک برساند، گفت: خوشحالم با تیم ملی ایران کار می‌کنم. من کاری را از سه سال پیش شروع کرده‌ام که دوست دارم آن را به پایان برسانم. در راه ساختن بازیکنان برای صعود به المپیک همه تلاشم را می‌کنم. رؤیای من کسب مدال طلای المپیک بوده است ولی به‌عنوان بازیکن آن را کسب نکرده‌ام و می‌خواهم آن را به‌عنوان مربی به‌دست بیاورم. ما اگر رؤیای چیزی داریم، باید غیرممکن‌ها را به ممکن تبدیل کنیم. من از شغل،‌مسئولیت و وظیفه‌ام فرار نمی‌کنم ولی شرایط خیلی سخت است.


وی افزود: باتوجه به کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی، الان انگیزه بازیکنان تیم ملی بسیار بالاست و آنها اشتهای زیادی برای موفقیت دارند. باید به آنها امکانات بسیار خوبی داد تا بتوانند رؤیای‌شان را محقق کنند. ما با روشی کار می‌کنیم که از قبل بسیار مورد انتقاد بود ولی من توجهی به انتقادهای غیرمنطقی ندارم. با همان روش به کارمان ادامه می‌دهیم و تلاش خواهیم کرد تا تیم ملی را برای رسیدن به موفقیت آماده کنیم.


چیریچ درخصوص اردوی تیم ملی در کره‌جنوبی و اینکه تلاش می‌کند تا تیم ملی در صربستان نیز همچون پیش از بازی‌های آسیایی اردویی داشته باشد، عنوان کرد: من از اردوها و بازی‌های تدارکاتی استقبال می‌کنم و دوست دارم در همه حال بازیکنان تیم ملی در شرایط مسابقه قرار بگیرند اما آنچه بسیار مهم است، شرایط مالی فدراسیون است. اگر شرایط متناسب باشد، حتماً تمامی اردوها را اجرایی می‌کنیم. مسلماً هر اردویی که برگزار شود، به تیم ملی کمک می‌کند و ما در کره‌جنوبی اردوی بسیار خوبی را به‌مدت 10 روز خواهیم داشت.


وی درخصوص اینکه قراردادش با فدراسیون شنا، شیرجه و واترپلو چگونه است، گفت: من قراردادم را بدون تغییر، تمدید کردم. به‌عنوانِ یک انسان متوجه شرایط ارزی کشور ایران هستم. من رؤیایم کسب موفقیت در آسیا و جهان است. چهار سال قراردادم را تمدید کردم و حتی اگر روزی از ایران بروم، سعی می‌کنم که از من اثر مثبتی به‌جا مانده باشد.


سرمربی تیم ملی واترپلو درخصوص اینکه قرار بود مربی سابق او هدایت تیم‌های پایه واترپلوی ایران را به‌عهده بگیرد، اظهار کرد: نام مربی سابق من در صربستان «کوله» است. الان مهدی خانبانان و مهدی یزدان‌خواه دو بازیکن لژیونر واترپلوی ایران برای تیم او در صربستان بازی می‌کنند. من در رده نوجوانان و جوانان بازیکن او بودم. تمامی ملی‌پوشان واترپلوی صربستان از فیلتر او عبور می‌کنند. برای آمدن وی به ایران با محسن رضوانی رئیس فدراسیون شنا صحبت کرده‌ام. گفتم که من 100 درصد تضمین می‌دهم که با «کوله» بتوانیم موفق شویم. او می‌تواند در ایران مربیان خوبی تربیت کند و آنها را به اصفهان و کرمانشاه که پیشرفت بسیار خوبی در واترپلو دارند اعزام کنیم. اگر ما بتوانیم در رده‌های پایه در آسیا طلا بگیریم، بدون تردید در رده بزرگسالان هم کسب طلا دور از دسترس نیست و «کوله» می‌تواند کمک شایانی به واترپلوی ایران داشته باشد.


وی درخصوص سطح لیگ واترپلوی ایران گفت: شرایط اصلاً خوب نیست. همانند تیم ملی فوتبال ایران که بازیکن تربیت می‌کند و به تیم‌های باشگاهی می‌دهد، در واترپلو نیز ما بازیکنان را تربیت می‌کنیم و به تیم‌های باشگاهی می‌دهیم. سطح لیگ واترپلوی ایران دچار نزول شده است و باشگاه‌ها کیفیت بازیکنان واترپلو را کاهش داده‌اند. والیبال و فوتبال در سبد خانوار ایرانی است ولی واترپلو مورد پسند مردم نیست. اسپانسر حمایت خوبی از این رشته نمی‌کند و بازیکنان برای امرار معاش باید کار دیگری غیر از ورزش واترپلو داشته باشند. باید شرایط باشگاه‌ها مساعد شود و تمرین‌های متناوبی برگزار شود تا بتوانیم شاهد رشد این ورزش باشیم.


چیریچ درخصوص اینکه عنوان شده او کمکی به یادگیری مربیان ایرانی واترپلو نمی‌کند، تصریح کرد: خود من در حال یادگیری هستم و همه چیز را نمی‌دانم اما وقتی تیم ملی چین به ایران آمده بود، پیتر پروویچ که نام بزرگی در واترپلوی دنیا است، پیشنهاد من را پذیرفت تا یک فاز پیچیده از واترپلو که ضدحمله است را به مربیان ایرانی آموزش دهد. به‌نظرتان چند نفر از این کلاس آموزشی پروویچ استفاده کردند؟ فقط هشت نفر! وقتی که توجهی به آموزش نمی‌شود، چرا باید من را مقصر بدانند؟ اگر پروویچ در دیگر کشورهای صاحب سبک واترپلو کلاس آموزشی برگزار کند می‌دانید چند نفر به کلاس او می‌روند؟ تمامی افرادی که علاقه به ورزش واترپلو دارند برای حضور در کلاس آموزشی او صف می‌کشند ولی در ایران مربیانی که این نشست را از دست دادند، فقط به‌دنبال حرف‌های حاشیه‌ای و خاله‌زنکی هستند. بعد هم می‌گویند چیرو فقط در تیم ملی کار می‌کند و به رشد جامعه واترپلو کمک نمی‌کند یا اینکه گفته‌اند وحید رضایی مربی تیم ملی، دیواری دور چیرو کشیده است. من دوست دارم آنچه را که می‌دانم در اختیار مربیان واترپلوی ایران قرار دهم.


وی در مورد اینکه گفته شده حضور کوله بیش از 10 سال زمان می‌برد تا به واترپلوی ایران در رده‌های سنی کمک کند، گفت: این موضوع اصلاً درست نیست. آوردن کوله سرمایه‌گذاری خوبی است و خیلی زود نتیجه می‌گیریم. او آموزش کامل سبک‌های واترپلو را برای بازیکنان پایه و مربیان ایرانی ارائه می‌کند و با وجود او موفقیت‌های زیادی خواهیم داشت. من حق ندارم فقط به خودم و تیم ملی بزرگسالان فکر کنم. باید به آینده واترپلوی ایران بیندیشم. مطمئن باشید با آمدن کوله کسب مدال طلای آسیا اگر محقق نشود، جایگاه ایران در سطح اول قاره آسیا تثبیت می‌شود. مسیر رشد واترپلو نیز برای علاقه‌مندان هموارتر خواهد شد.


چیریچ در پایان در مورد اینکه هدف او کسب مدال طلای آسیا بوده ولی وی گفته اگر بتوانیم عنوان سومی را حفظ کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: من بر اساس واقعیت حرف زدم. من فراموش نکرده‌ام که می‌خواهم مدال طلا را برای ایران به‌دست آورم ولی بهتر است ظرفیت‌ها را به‌دقت ببینیم. ما بهترین نتیجه را می‌خواهیم ولی اول باید برای حفظ جایگاه قبلی‌مان تلاش کنیم و بعد از آن برای رسیدن به جایگاه بهتر با تمام وجود سعی خواهیم کرد.


انتهای پیام/4048/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
شاهد مهدوی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
۰
واترپلو به‌شرط حمایت مالی مناسب موفقیت‌های بی نظیری را کسب می‌کند.
سلیمی محسن
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
۰
چیریچ آفرین به تعصب و غیرتت
کاوه رحمانی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
۰
سرمربی تیم ملی واترپلو با تمام وجود برای رشد واترپلو ایران تلاش میکنه
ساغر رحمتی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴
۰
اگر بتونیم عنوان سومی آسیا را حفظ کنیم کار بزرگی انجام دادیم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
۰
چیریچ مربی خوبیه
احمد
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۲
۰
باید از این رشته حمایت بشه
هلدینگ شایسته