دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بهنا:

مخاطبان موسیقی به دریافت مجانی آثار عادت کرده‌اند

یک آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی گفت: مخاطبان ما عادت کرده‌اند که موسیقی را مجانی دریافت کنند.
کد خبر : 328904
ramin-behna.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، «شب موسیقی» در هشتمین نشست خود، شامگاه یکشنبه با موضوع «موسیقی تلفیقی» و اجرای رضا مهدوی، میزبان رامین بهنا آهنگساز و تنظیم‌کننده موسیقی و حمیدرضا دیبازر استاد دانشگاه و آهنگساز بود.


فیوژن، هم‌جوشی دو نوع موسیقی با هم


بهنا در تعریف موسیقی تلفیقی عنوان کرد که در ایران، مقصود از این نوع موسیقی این است که ما با ترکیب ارکستراسیون تلفیق ایجاد می‌کنیم، اما به نظر من این تعریف درست نیست. فیوژن یا موسیقی تلفیقی یعنی هم‌جوشی دو نوع موسیقی با هم. در هر ژانری، موسیقی تلفیقی وجود دارد حتی در موسیقی کلاسیک.


دیبازر در نقد صدا و سیما، تأکید کرد که اسم آهنگساز و شاعر نیز در آثار پخش شده منتشر شود. وی در توضیح موسیقی تلفیقی گفت: آنچه مهم است که در مورد تلفیق بدانیم این است که تلفیق گاهی اوقات شکل فرهنگی به خود می‌گیرد، گاهی هنری، گاهی سیاسی و گاهی نیز کارکرد اجتماعی دارد. تلفیق در موسیقی همیشه وجود داشته است و مربوط به زمان حال نیست.


وی در ادامه با اشاره به موسیقی‌های ساخته شده توسط خودش و بهنا توضیح داد: ما میوه یک جریان اجتماعی بودیم؛یعنی چیزی را تولید کردیم که شبیه‌ آن وجود نداشت؛ این کارها انقلابی بودند. انقلابی هم به معنای پیشرو و هم به معنای محصول محیط پس از وقوع انقلاب. اینکه بعد از 20 سال هنوز کار ما پخش می‌شود به این خاطر است که ما کاملاً پیشرو و مقتدر بودیم، اما متأسفانه به دلیل نبود تخصص و دانش کافی نزد متولیان امر، مورد توجه قرار نگرفت.


دیبازر ضمن تشکر از مدیر شبکه چهار و عوامل برنامه درخواست کرد زمان برنامه‌هایی که در حوزه اندیشه تولید می‌شود، طولانی‌تر شود.


موسیقی تلفیقی آفتی برای موسیقی سنتی است؟


بهنا در پاسخ گفت: این یک نگاه اشتباه است. هیچ‌‌گونه موسیقی جلوی گونه‌های موسیقی دیگری را نمی‌گیرد. اگر برای خلاقیت، چارچوب ببندیم یعنی خلاقیت وجود ندارد.


دیبازر در ادامه ذکر کرد: هر موسیقی جدیدی زمینه تعالی موسیقی‌های قبلی خود را به وجود می‌آورد، چون فشار مثبت وارد می‌کند و پدیده را از حالت راکد خودش به حرکت وا می‌دارد.


حق موسیقی‌دان‌ها خورده شده است


بهنا بعد از تأیید این مسئله گفت: تمام اصناف همین طور هستند اما در جامعه موسیقی بیشتر دیده می‌شود.


دیبازر هم گفت: شرایط اجتماعی بعد از انقلاب طوری است که موزیسین‌ها فکر می‌کنند حقشان خورده شده است؛ به نظر من در برخی زمینه‌ها، با توجه به زاویه‌ای که در بحث موسیقی وجود دارد، نسبت به هنرهای دیگر حقشان خورده شده است.


دهکده جهانی و موسیقی تلفیقی 


بهنا پاسخ داد: تا 10 سال پیش این بمباران اطلاعات وجود نداشت و ما در حال حاضر با هجوم اطلاعات مواجهیم و نمی‌دانیم اطلاعات را کجا نگهداری کنیم. آن‌قدر موسیقی می‌شنویم که نمی‌توانیم الهام نگیریم.


دیبازر در ادامه گفت: درست است که خیلی‌ها در این دهکده جهانی فعال هستند ولی آنهایی مؤثرترند که رسانه فراگیرتری دارند.


وی با انتقاد از سیاست‌های غلط فرهنگی، موسیقی پاپ را مانند اختاپوسی دانست که دیگر انواع موسیقی را به دلیل طمع پول خفه کرده است.


بهنا در ادامه گفت: مخاطبان ما حامی ما هستند، اما عادت کرده‌اند که موسیقی را مجانی دریافت کنند.


«شب موسیقی» یکی از برنامه‌های «‌شب‌های هنر» است که به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شب‌ها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش می‌شود.


 انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته