دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 آذر 1397 - 02:41
جاذبه‌های گردشگری ایران؛

گنبد کاووس ایستاده در مقابل زلزله

گنبدکاووس که از آن با نام برج کاووس یا میل یاد می‌شود یکی از آثار تاریخی در استان گلستان است که گردشگر زیادی را به سمت خود جذب می‌کند.
کد خبر : 328799
Untitled.png

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، گنبدکاووس که آن را با نام برج کاووس یا میل می‌شناسند یکی از آثار تاریخی در استان گلستان است که گردشگر زیادی را به سمت خود جذب کرده است.


این برج که در قرن 4 هجری ساخته‌ شده از معروف‌ترین آثار معماری دنیا به‌حساب می‌آید زیرا این برج بلندترین برجی است که تنها با آجر ساخته‌ شده است.


شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر پادشاهی بود که تصمیم گرفت این برج را در حوالی شهر جرجان گنبدکابوس کنونی که آن زمان مرکز خلافت آل زیار بود بنا کند.


در این برج ۵۵ متری هیچ اثر تزیینی دیده نمی‌شود اما سادگی و استحکام این بنا زیبایی خاصی به آن بخشیده است. از آنجا که این برج ۷۰ متر از زمین‌های اطراف خود بلندتر است می‌توان آن را از فاصله دور از شهر نیز دید. 


بسیاری از معماران مشهور دنیا که در نظرسنجی در مورد برنج‌های دنیا شرکت کرده بودند از این برج به‌عنوان بهترین اثر مهندسی دنیا یاد کرده‌اند زیرا معتقدند این برج بیش از یک‌هزار سال درحالی‌که حوادث زیادی مانند سیل و زلزله را پشت سر گذاشته است اما همچنان پابرجا ایستاده است.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: گنبدکاووس
ارسال نظر
هلدینگ شایسته