دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 15:39

بانوان مبتلا به سرطان تخمدان، زندگی طولانی‌تری دارند

یافته‌های تازه پژوهشگران آمریکایی نشان می‌دهد که امید به زندگی زنانی که به سرطان تخمدان مبتلا شده‌اند به مراتب بیشتر از آن است که قبلاً تصور می‌شد.
کد خبر : 32870

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پژوهشگران دانشگاه کالیفرنیا این تصور را که زنان مبتلا به سرطان تخمدان شانس اندکی برای زندگی دارند، رد می‌کنند و امید به زندگی به مراتب بیشتری را برای این بیماران قائل شده‌اند.


بر اساس تحقیق تازه این پژوهشگران، تقریباً یک‌سوم زنان کالیفرنیایی مبتلا به سرطان تخمدان دست‌کم تا 10 سال پس از تشخیص این بیماری زنده می‌مانند. با آنکه در این پژوهش شاخصه‌های قبلاً تعیین شده برای مبتلایانی که بیشتر زندگی می‌کنند –سن پایین‌تر، تشخیص در مراحل اولیه و وجود تومور در بافت‌های دارای سطح پایین‌تری از خطر در مرحله تشخیص- مورد تأیید قرار گرفته اما نکته غافلگیرکننده، وجود تعداد زیادی از افراد مبتلایی بوده که عمر طولانی‌تری داشته‌اند اما با این شاخصه‌ها همخوانی نداشته‌اند.


رزمری کرِس، اپیدمیولوژیست و استادیار دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست نگارش این مقاله پژوهشی می‌گوید: «این تصور غلطی است که تقریبا همه زنانی که به این بیماری دچار می‌شوند، می‌میرند.» وی یافته‌های این پژوهش را برای پزشکانی که اولین تشخیص ابتلا به سرطان تخمدان را داده‌اند و متخصصان بیماری‌های زنان که مسئولیت مراقبت پس از تجویز دارو از سوی پزشک متخصص را بر عهده دارند، می‌داند.


به گزارش futurity.org که بازتاب دهنده پژوهش‌های برتر دانشگاهی در سراسر جهان است، در این پژوهش داده‌های آماری مربوط به همه افرادی که در کالیفرنیا در فاصله سال‌های1994 تا 2001 مبتلا به سرطان مخاطی تخمدان (شایع‌ترین نوع سرطان تخمدان که نه‌دهم موارد ابتلا را شامل می‌شود) تشخیص داده شده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است.


از تعداد 11541 بیمار مورد مطالعه 3582 نفر (31 درصد) بیش از 10 سال به زندگی ادامه داده‌اند. این اولین باری است که پژوهشگران دوره بیش از ده سال را برای مبتلایان به این بیماری مورد ردیابی قرار داده‌اند. پیش از این تصور می‌شد که امید به زندگی این بیماران حداکثر 5 سال است و بنابراین بازه زمانی کمتر از پنج سال در پژوهش‌ها مورد توجه قرار می‌گرفت.


نکته غافلگیر کننده این پژوهش این بود که 954 نفر از 3582 بیمار یاد شده افرادی بوده‌اند که به لحاظ سطح بالاتر خطر تومور یا سن بالاتر، ریسک بالای مرگ بر اثر بیماری برای آنها در نظر گرفته شده بود.


نتایج پژوهش مرکز دیویس دانشگاه کالیفرنیا همچنین در ژورنال Obstetrics and Gynecology منتشر شده است.


بر اساس آمار انجمن سرطان آمریکا در سال 2012 بیش از 22 هزار زن در ایالات متحده در آن سال مبتلا به این بیماری تشخیص داده شده‌اند. بر اساس این آمار خطر ابتلای یک زن به این بیماری در طول زندگی‌اش 1 به 75 و خطر مرگ از این بیماری برای بانوان 1 به 100 است.


گزارش از: ساسان گلفر


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۲ نظر
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۳
۰
آیا شامل سلولهای استرومال هم شده بود؟
mandana
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۰
۰
به خاطر خدا سرطان را درمان کنید
reza
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
۰
آیا در ایران روش درمانی پیشرفته در دنیا هم هست؟
reza
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
۰
منظور از مخاطی تخمدان شامل استرومال ومولرین هم میشود.علت افزایش بیش از ده سال چه بوده است.خواهشمند است پاسخ دهید؟
kamal
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۱
۰
به حق خون حسین شهید به حق درددلهای حضرت زینب به حق پاکی آدمهای مظلوم تا دوسال دیگر درمان قطعی سرطانها پیدا صود به خصوص درژنتیک و شیمی درمانی حذف صود.یا ارحم الراحمین.
خزان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۹
۰
خدا هیچ مسلمانی را به این درد مبتلا نکند زجر کشیدن عزیزانمان جلوی چشممان بسیار طاقت فرساس و اینکه نمی توانیم کاری برایشان انجام دهیم مادرم به این درد دچار شده از شیمی درمانی هم فقط زجر و عذاب قسمتت شده و هیچ نتیجه دیگری نگرفتیم به دلیل متاستاز به غدد لنفاوی دکترها عمل هم نمی کنن مادرم خیلی عذاب و درد میکشه هر روز آرزوی مرگ میکند این روزها خیلی به ما سخت میگذرد کاش راهی بود مادرم و دیگر بیماران سرطانی کمتر زجر عذاب بکشن خدایا خودت به ما رحم کن
خزان
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲
۰
آیا داروهای گیاهی در درمان سرطان موثر هست داروهای گیاهی قاسم تک دهقان در درمان سرطان موثر است و اینکه داروهای ایمونوتراپی یا هورمون درمانی برای چه بیمارانی استفاده میشود
هلدینگ شایسته