دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 آذر 1397 - 18:06
وزیر آموزش و پرورش:

خانواده همچنان اصلی‌ترین کانون شکل‌گیری هویت کودکان است

وزیر آموزش و پرورش گفت:  در دوران پیش‌دبستانی و خردسالی خانواده‌ها همچنان بیشترین نقش در هویت کودکان به جای می‌گذارند.
کد خبر : 328618
1543059132-.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سید محمد بطحایی در نخستین همایش ملی هویت کودکان ایرانی اسلامی در دانشگاه یزد که با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه یزد، جمعی از مسئولان و مدیران کشوری و استانی برگزار شد،  با بیان این‌که کودکان مثل قبل پدر و مادر را الگوی رفتاری و شخصیتی خودشان قرار نمی‌دهند، گفت: این موضوع همچنان در دوران پیش‌دبستانی و خردسالی وجود دارد و در این دوران خانواده‌ها همچنان بیشترین نقش در هویت کودکان به جای می‌گذارند.


بطحایی در ادامه تصریح کرد: از سال ۵۷ تاکنون تعداد خانواده‌های ایرانی 3.4 برابر شده و یکی از مهم‌ترین دلایلی که نقش خانواده‌ها در این هویت بخشی کاهش یافته، افزایش سن ازدواج است.


وی با اشاره به این‌که امروز ۷۰ درصد کودکان واجد شرایط در پیش دبستانی‌ها مشغول آموزش هستند اظهار داشت: این عدد تا شش سال قبل معادل ۱۱ درصد بوده است.


وزیر آموزش و پرورش یادآورشد: مربیان پیش‌دبستانی تحت آموزش متمرکز قرار گرفته‌اند تا شاهد حضور مربیان حرفه‌ای در مهدکودک‌ها باشیم و انتقاد داریم از این‌که برخی مهدکودک‌ها نسبت به تخصص مربیان خود بی‌توجه هستند زیرا شاهد اتفاقاتی هستیم که به نام شادی و نشاط، تأثیراتی بر بچه‌ها گذاشته می‌شود که بسیار مخرب است.


بطحایی تصریح کرد: یکی از دلایلی که آموزش زبان خارجی از پایه‌های پایین و در دوره پیش‌دبستانی، ضررش را بیش از نفعش می‌دانیم این است که آموزش زبان خارجی حامل فرهنگ است و این فرهنگ بر هویت بچه‌ها تأثیرگذار است و شالوده‌های فرهنگ کودکان را شکل می‌دهد و بعدها تغییر آن در دوره‌های بالاتر دشوارتر است.


وزیر آموزش و پرورش اذعان کرد: در دوره پیش‌دبستانی سیاست ما در تعمیق هویت بچه‌ها، ارتباط و تعامل بیشتر با خانواده‌ها و آموزش خانواده‌هاست که برنامه‌های در دست اقدام در این زمینه داریم.


وی عنوان کرد: در دوره‌های تحصیلی در رده سنی نوجوانان و جوانان چه بخواهیم چه نخواهیم، گروه همسالان دارد مرجعیت بیشتری نسبت به خانواده‌ها در هویت بخشی پیدا می‌کند و بچه‌ها در این رده سنی به همسالان خود بیشتر نگاه می‌کنند.


بطحایی خاطرنشان کرد: البته همه گروه همسالان در مدرسه و تحت مدیریت و اختیار آموزش و پرورش نیست اما اگر کیفیت کار تعلیم و تربیت در مدرسه افزایش یابد، می‌توانیم این فرصت مناسب را به داخل مدرسه بکشیم، یعنی به جای این‌که دانش‌آموز ما که آینده‌ساز کشور است، در کوچه و خیابان دوست و همسال خود را پیدا کند، در داخل مدرسه این فضا را ایجاد کنیم.


انتهای پیام/4105/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سرمستی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۴
۰
خانواده مدرسه محیط و دوستان و البته امروزه آنچه اولی تر است فضای مجازی ولنگار است
خرمشاهی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۵
۰
محیط خانواده امن ترین و موثرترین کانون تربیتی به شمار می رود
هلدینگ شایسته