دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 آذر 1397 - 13:12
وزیر بهداشت:

مدیری که اعتقادی به نظام ارجاع ندارد باید برود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هرکسی اعتقادی به نظام ارجاع ندارد باید برود و مسئولیت خود را ترک کند.
کد خبر : 328053

به گزارش گروه اجتماعی از وبدا، سیدحسن هاشمی در اجلاس معاونین بهداشت دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور اظهار کرد: هرکسی اعتقادی به نظام ارجاع ندارد باید برود و مسئولیت خود را ترک کند و این مطلب را در اجلاس معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز گفته‌ام. بنابراین کسی باید فعالیت کند که به نظام ارجاع اعتقاد کامل داشته باشد.


وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استقرار نظام ارجاع را عاملی برای تقویت اقتصاد سلامت و کاهش هزینه‌ها عنوان کرد و افزود: نظام ارجاع مزیت‌های بسیار زیادی از جمله عدالت در دسترسی به خدمات سلامت دارد و اهمیت دادن به این موارد برای کشور مهم است، اما برای اداره و مدیریت نظام سلامت، حتما باید نظام ارجاع مستقر شود.


وی خاطرنشان کرد: بیمه سلامت برای هزینه‌های خود در سال جاری، سقف تعیین کرد، بخشی از هزینه‌ها را می‌توان با نظام ارجاع، کنترل کرد و نظام ارجاع می‌تواند مقدمه‌ای باشد تا گایدلاین‌ها (راهنمای بالینی) عملیاتی و نظارت‌ها تقویت شوند. 


وزیر بهداشت پیش‌زمینه اجرای نظام ارجاع را الکترونیکی شدن خدمات سلامت عنوان کرد و گفت: در حوزه بهداشت حتماً باید اشکالات سامانه‌های پرونده الکترونیک سلامت اصلاح شوند. همچنین سامانه‌های بهداشت، درمان و آموزش، باید یکسان شوند چون هر حوزه‌ای نمی‌تواند برای خود سامانه‌های متعددی داشته باشد. 


هاشمی ضمن تأکید بر اهمیت الکترونیکی شدن خدمات حوزه‌های بهداشت و درمان خاطرنشان کرد: اگر سیستم اطلاعات بیمارستانی قوی و کاملی در کشور وجود داشته باشد، رئیس دانشگاه و یا مسئولان به راحتی می‌توانند میزان منابع و مصارف را به دقت و با جزئیات مشاهده و برای آن برنامه‌ریزی کنند.


وزیر بهداشت یادآور شد: یکی از اقدامات مهمی که باید انجام شود، کامل کردن سامانه‌های سیب، سینا و ناب در معاونت بهداشت است. البته باید اشکالات و مشکلات این سامانه‌ها با سرعت برطرف شود.


وی تأکید کرد: یکی از اقدامات مهم دیگری که باید انجام شود، ارتقای سواد افرادی است که بهداشت را به مردم آموزش می‌دهند. این افراد باید ابتدا خودشان آموزش ببینند و این آموزش‌ها باید مداوم باشد و از نظر شخصیتی نیز افراد سالمی باشند و کار خودشان را دوست داشته باشند چون کار کردن در حوزه بهداشت، مانند معلمی کردن است و حتماً باید برای نیروهای موجود و افرادی که در قالب خرید خدمت به‌کار گرفته می‌شوند، برنامه‌های آموزشی داشته باشیم.


وزیر بهداشت جذب نیرو از طریق خرید خدمت را مهم دانست و گفت: راه نجات ما این است که بر روی سیاست‌گذاری و نظارت، متمرکز شویم. خوشبختانه در مناطق حاشیه شهرها به برکت برون‌سپاری خدمات، موفقیت‌های بزرگی در حوزه بهداشت به دست آمده و یا در حوزه دندان‌پزشکی اگر برنامه‌های معاونت بهداشت با استفاده از خرید خدمت نیروها و برون‌سپاری خدمات انجام شود، موفقیت‌ها چشمگیر خواهد بود.


هاشمی  در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: کنترل و پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر باید برنامه اصلی معاونت بهداشت و زیرمجموعه بهداشتی در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی باشد. البته تغییر شاخص‌ها در حوزه بهداشت، بسیار مهم است و این تغییر شاخص‌ها باید از طریق خدمت کردن و شبکه بهداشتی و درمانی انجام شود و این کار بسیار دشواری است.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
محسن بدری
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۷
۰
برقراری نظام ارجاع از واجبات است
هلدینگ شایسته