دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
احمد صادقی خبر داد:

تحریم‌ها بر تاب‌آوری در برابر بلایا تأثیر‌گذار است

‎رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت: تحریم بر میزان تاب‌آوری و آمادگی شهرها در برابر سوانح و بلایا تأثیرگذار است.
کد خبر : 327802
IMG_2671.jpg

‎به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، احمد صادقی در دیدار با رشید خالیکوف دستیار ارشد دبیر کل سازمان ملل متحد در امور همکاری‌های بشر دوستانه (اوچا) در خاورمیانه اذعان کرد: تاب‌آوری شهرها در برابر سوانح طبیعی حوزه بشردوستانه است و نباید از منظر سیاسی به آن نگاه شود.


‎جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران شهر تهران با بیان این‌که برقراری تحریم‌های ناجوانمردانه باعث شده تا همکاری‌های بشردوستانه ضعیف شود و زندگی و جان انسان‌ها به خطر بیافتد، افزود: پیشنهاد می‌کنم در یک نشست بین‌المللی میزان تأثیرگذاری تحریم‌ها در تاب‌آوری شهرها بررسی تا ابعاد تأثیر تحریم‌ها و خطراتی که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند مشخص شود.


‎وی با اشاره به ویژگی‌های جمعیتی و جغرافیای شهر تهران افزود: بر اساس مطالعات انجام شده تهران جزء 5 شهر پرریسک جهان به‌خصوص در زلزله و ایران جزء 10 کشور حادثه خیز جهان رتبه‌بندی می‌شود، از همین رو بهره‌گیری از تجربیات بشردوستانه بین‌المللی در این کشور با اهمیت و ضروری است.


‎صادقی با ابراز نگرانی از وضعیت بافت‌های فرسوده در تهران گفت: 32 کیلومتر مربع بافت فرسوده در تهران وجود دارد که لازم است نهادهای بشردوستانه در خصوص بازسازی بافت‌های فرسوده همکاری نمایند.


‎وی مهم‌ترین هدف سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران را آموزش و ارتقاء سطح توانایی و آگاهی شهروندان در جهت مقابله با بحران‌های طبیعی عنوان کرد و افزود: در این راستا می‌توان به اقداماتی از جمله تولید برنامه‌های مختلف رادیویی، تلویزیونی، برگزاری دوره‌های آموزشی و اجرای مانورهای گوناگون در سطح محلات و مدارس، راه‌اندازی گروه‌های مردمی، به کارگیری علم و تکنولوژی های روز دنیا همچون سامانه های رصد و پایش، سامانه هشدار سریع زلزله و ساخت پایگاه های آموزش امدادی در کوچک‌ترین نهادها از جمله منزل، محله، مسجد و مدرسه اشاره کرد.


‎رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران افزود: بروز سوانح طبیعی در ایران با توجه به این‌که از بزرگترین تولید کنندگان نفت و گاز منطقه و جهان و دارای روابط اقتصادی و سیاسی با کشورهای متعدد است و همچنین از موقعیت (سوق‌الجیشی) خاص برخوردار است سبب پیامدهای جهانی خواهد شد و لازم است تا اقدامات پیشگیرانه و ایمن‌سازی گسترده‌ای جهت پیشگیری از وقوع و ایجاد این تنش صورت گیرد.


‎دستيار ارشد دبیر کل سازمان ملل متحد در امور در همکاری‌های بشر دوستانه در خاورمیانه (اوچا) و هیأت همراه در این دیدار ضمن بازدید از مرکز فرماندهی و ستاد مدیریت بحران تهران بر ادامه همکاری‌ها و به اشتراک گذاشتن تجربیات در حوزه پیشگیری، آمادگی و مقابله با سوانح به‌ویژه زلزله و مستثنی بودن اقدامات بشردوستانه از تحریم ها تأکید کرد.


خالیکوف افزود:  سازمان اوچا با کمک سازمان همکاری‌های بین‌المللی اکو زمینه‌های همکاری مشترک و ایجاد پروژه‌های مرتبط با حوزه مدیریت بحران در تهران را بررسی خواهد کرد.


‎ خالیکوف با بیان این‌که تحت تأثیر توانایی مدیریتی و تجهیزاتی مجموعه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران قرار گرفتم، تصریح کرد: بعد از زلزله بم، در ایران به‌ویژه در تهران اقدامات ارزشمندی در حوزه تجهیزات، نوسازی و آموزش شهروندان انجام شده است که قابل ستایش است.


‎همچنین در این دیدار ایاد نصر مسئول منطقه‌ای اوچا اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت بحران در تهران را ارزشمند توصیف کرد و افزود: تلاش می‌کنیم تا توجه مدیران ارشد اوچا را نسبت به وقوع سوانح طبیعی در ایران جلب کنیم.


‎وی با بیان این‌که سازمان‌های بین المللی با اهمیتی در ایران حضور دارند گفت: در تلاش هستیم تا تصویر واقعی از اقدامات تأثیرگذار ایران که با وجود محدودیت‌ها توانسته است امکانات و توانایی‌های خود در سطح استانداردهای جهانی در حوزه مدیریت بحران را گسترش دهد، در عرصه بین المللی ارائه نماییم.


‎ایاد نصر با بیان این‌که حوزه مدیریت بحران یک مسأله بشردوستانه است و نباید به آن با دید سیاسی نگاه کرد، افزود: برنامه جامع مدیریت بحران که توسط سازمان مدیریت بحران شهر تهران تهیه شده است می‌تواند برنامه و سند اقدام سایر کشورهای منطقه قرار گیرد.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته