دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1397 - 11:12
معاون محیط زیست طبیعی:

مالچ پاشی در میش‌داغ بررسی شود

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در پی انتشار کلیپ مالچ پاشی زیستگاه آهو در میش‌داغ خوزستان، دستور بررسی سریع این موضوع را صادر کرد.
کد خبر : 327736

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی در نامه‌ای به مدیر کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اعلام کرد: در اسرع وقت صحت و سقم تصاویر منتشره در فضای مجازی در خصوص مالچ پاشی زیستگاه آهوی شنی را بررسی و در صورت صحت با عوامل آن برخورد کند.


منطقه میشداغ از زیستگاه‌های اصلی پستاندارانی از جمله آهو- قوچ و میش و پرندگانی از جمله هوبره است علاوه بر آن پرندگانی نظیر کبک، تیهو، کبوتر، باقرقره و ... نیز در این منطقه به تعداد فراوان حضور دارد از آنجا که محل موصوف زیستگاه مهم حضور گونه‌های حمایت شده استان به خصوص آهو بوده به عنوان منطقه حفاظت شده انتخاب شده است.


این منطقه مابین شهرهای بستان و عبدالخان قرارگرفته است و به طور کلی در غرب استان خوزستان است. مساحت منطقه حدود 55000 هکتار در سطح (به استنثناء ناهمواری‌ها) مساحت دارد.


آهوی شنی با نام انگلیسی Arabian sand Gazelle و نام علمی Gazella Marica گونه جدید از آهو است  که توسط مطالعات ژنتیکی معرفی این جانور شده است. 


این جانور را پیشتر زیر گونه‌ای از آهوی ایرانی (G.sungutturosa) می‌دانستند اما با انجام مطالعات ژنتیکی از آن جدا و به عنوان گونه‌ای جدید معرفی شد.


این گونه از آهوی ایرانی کوچک‌تر بوده و طول شانه و بدن آن به ترتیب به 60 و 97 سانتی متر می‌رسد. این گونه در معرض تهدید بوده و در طبقه آسیب پذیر قرار دارد و جمعیت جهانی آن حدود 2000 رأس بر آورد می‌شود. پراکنش آن از جنوب شرق ترکیه تا شبه جزیره عربستان است. 


پراکنش این گونه در ایران در منطقه مند و غرب زاگرس در حوزه استان‌های خوزستان و ایلام است. هنوز مطالعات ژنتیکی بیشتری برای برآورد دقیق حوزه پراکنشی آن نیاز  است.


انتهای پیام/4044/
 


انتهای پیام/

برچسب ها: آهو حمید ظهرابی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته