دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 11:14

خشم آمریکا از تجاوز ترکیه به حریم هوایی عراق

مقامات ارشد ارتش آمریکا از حملات ترکیه به منطقه کردستان عراق علیه کردهای این کشور خشمگین شده و نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
کد خبر : 32757

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از پایگاه خبری آنتی‌وار، سران ارتش ایالات متحده ضمن ابراز نگرانی درباره تاثیر این حملات بر کشیده شدن آمریکا به تنشی دیگر در منطقه، نگران این مسئله هستند که جنگنده‌های ترکیه‌ای در حملات خود نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهند.


آمریکا دارای تعدادی نیرو در منطقه کردستان عراق است که وظیفه آموزش به نیروهای پیشمرگه کرد عراق را به منظور مقابله با داعش بر عهده دارند و این در حالی است که محل دقیق استقرار این نیروها را به ترکیه نگفته و تنها بخش گسترده‌ای از خاک کردستان عراق را تعیین کرده و از ترکیه خواسته است که به این بخش حمله نکند. در عین حال ترکیه نیز اعلام کرده است که 10 دقیقه پیش از آغاز حملات خود به نیروهای آمریکایی در این‌باره هشدار خواهد داد.


ترکیه از اوائل دهه هشتاد میلادی تاکنون با گروه پ‌ک‌ک درگیری نظامی داشته است و بارها مواضع این گروه در شمال عراق را هدف حملات خود قرار داده است. در این میان فقدان همکاری و همراهی این کشور با آمریکا در این زمینه باعث افزایش خطر ایجاد تنش میان دو متحد شده است.


ترکیه از سوی دیگر به مواضع کردهای سوریه نیز در شمال این کشور حمله کرده است و از این طریق تلاش می‌کند ارتباط میان کردهای سوریه و عراق را قطع کند. این مسئله مدت‌هاست باعث ایجاد تنش و اختلاف میان دولت آنکارا و کردها شده است و این در حالی است که صدور مجوز حضور جنگنده‌های آمریکایی در پایگاه اینجرلیک نیز می‌تواند به این تنش‌ها بیش از پیش دامن بزند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته