دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در حمایت از مردم یمن،

کمپین حمایت سینماگران از یمن تشکیل شد

دبیر جشنواره فیلم مقاومت از کمپین حمایت سینماگران داخلی و خارجی از مردم یمن به ویژه زنان و کودکان یمنی در این جشنواره خبر داد.
کد خبر : 327489
910d45fb-fdbb-4cd5-b3e3-bea0bf1be439.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، نشست خبری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت صبح امروز همراه با رونمایی از پوستر نکوداشت‌ها در مجتمع فرهنگی اسوه با حضور حسین صابری مدیرعامل انجمن سینمای دفاع مقدس و یزدان عشیری مدیر روابط عمومی و اصحاب رسانه برگزار شد.


دبیر جشنواره فیلم مقاومت با اشاره به اینکه جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به مثابه بزرگ‌ترین گردهمایی و اجتماع سینماگران انقلاب و فیلمسازان انقلابی پنجم تا نهم آذر ماه در تهران برگزار می‌شود خاطر نشان ساخت: این جشنواره در ادامه در استان های اصفهان- زنجان- همدان و سپس در قالب هفته سینمای مقاومت در چند کشور دیگر برگزار می‌شود.


به گفته محمد خزاعی این جشنواره پژواک صدای مستقل سینماست و فرصتی است برای بسیاری از سینماگرانی که به دلیل نگاه متفاوت و مستقل و بینش معارض با حاکمیت نظام سلطه.


خزاعی خبر داد: بیش از ۲۰۰ فیلمساز از سینماگران داخلی و خارجی در مسیر جشنواره مقاومت از پنج قاره و ۲۳ کشور و تمامی استان های کشور هفته آینده به تهران می آیند.


در ادامه محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در مروری بر روند فعالیت‌های جشنواره گفت:  در مجموع ۱۶۴ اثر از فیلمسازان داخلی و ۲۴ فیلم از فیلمسازان خارجی در این جشنواره با یکدیگر رقابت می‌کنند.


وی ادامه داد: ۵۷ نفر از چهره‌های مطرح و شناخته شده سینِما کار داوری در بخش های مختلف جشنواره را بر عهده دارند.


خزاعی با اشاره به چشم انداز سینمای بین‌الملل اظهار کرد: در بخش بین‌الملل جشنواره در این دوره در مجموع ۹۰۶ فیلم از ۹۴ کشور متقاضی حضور بودند که ۲۴ فیلم از ۲۳ کشور به بخش مسابقه راه پیدا کردند. ۲۴ فیلم شامل: ۹ فیلم سینمایی و ۱۵ فیلم مستند از ۲۳ کشور به مرحله مسابقه جشنواره راه پیدا کرده‌اند. به این ترتیب: سوریه چهار فیلم- روسیه سه فیلم – عراق یک فیلم- بحرین یک فیلم- عربستان یک فیلم- لبنان سه فیلم – فرانسه دو فیلم- اسپانیا یک فیلم – هند دو فیلم – آمریکا سه فیلم- اوروگوئه یک فیلم – کانادا یک فیلم- ترکیه و بوسنی یک فیلم و انگلیس و چین یک فیلم.


وی بیان کرد: ۴۲ فیلم و فیلمساز خارجی از کشورهای : ونزوئلا- آمریکا- شیلی- تانزانیا- بنگلادش- آرژانتین- سوریه- روسیه- عراق- یمن- بحرین عربستان- لبنان- فرانسه- اسپانیا- هند- اوروگوئه- کانادا- ترکیه و بوسنی و انگلیس و چین در این دوره در جشنواره حضور پیدا می کنند. شش نفر از میهمانان خارجی داور جشنواره هستند.


کمپین حمایت سینماگران از مردم یمن


خزاعی از شکل‌گیری کمپین حمایت سینماگران داخلی و خارجی از مردم یمن بویژه زنان و کودکان یمنی که بیش از چهار سال است که زیر بمباران حکام سعود و متحّدانش قرار دارند در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت خبر داد.


سینِماگر مقاومت باید مطالبه گر باشد/ ضرورت توجه به مضامین انقلابی اجتماعی


به گفته وی سینمای ایران و سینماگران انقلاب باید مطالبه گر باشند. مخصوصاً سینمای مستند و مستندسازان ما نیازمند افق تازه در عرصه فیلمسازی هستند. خلأ مطالبه گری فیلمسازان انقلاب و متعهد پیرامون مسائل و موضوعات اجتماعی حس می‌شود. در این دوره اگرچه آثار زیادی در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی به دست ما رسیده ولی احساس می‌شود که هنوز فیلمسازان انقلابی به صورت جدی وارد این عرصه نشده‌اند.


دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: ما دنبال تربیت فیلمسازان انقلابی هستیم فیلم‌سازانی که در راستای اهداف متعالی و کلان نظام اسلامی برای تحکیم و تقویت مناسبات سالم اجتماعی بی پروا اقدام به مستندسازی علیه فساد مالی، آقازادگی، رانت خوری، اجحاف و روابط فاسد در مناسبات اداری و مالی کشور می کنند. هر مضمون مطالبه‌گرانه و هر فیلم انتقادی و انقلابی در جهت رسیدن به آرمان های انقلاب و نظام اسلامی مورد نظر ماست.


جشنواره فیلم مقاومت نهضت جهانی سینمای مقاومت است


وی توضیح داد: جشنواره‌ها یا شروع کاری هستند یا پایان اما رویدادی که به نام جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت برگزار می شود، صرفا یک جشنواره نیست بلکه نهضت بین‌المللی فیلم مقاومت است. از این رو، در نحوه حضور رصد و جذب آثار و چینش سینماگران و در ایجاد بسترهای گفتمانی و آموزشی این راهبرد را مد نظر داریم. این جشنواره با اختتامیه‌اش آغاز می‌شود.


مهم‌ترین کارکرد جهانی مقاومت شنیدن صداهای مستقل است


خزاعی با بیان اینکه کارکرد جهانی مقاومت را نباید دیده گرفت و همین که بسیاری از هنرمندان جهان در این رویداد حضور پیدا کرده و درباره آن صحبت می کنند یعنی ما یک نهضت جهانی هستیم ادامه داد: همانطور که طی این سال ها شاهد بودیم. این جشنواره کم کم در حال تبدیل شدن به محفلی برای صداهای شنیده نشده در دنیا است. ماحصل سانسور و سیاست های جشنواره های دنیا این است که بسیاری از صداها شنیده نشود اما در رویداد مقاومت، انبوهی از فیلمسازان مستقل و آزاده داریم که اگرچه ممکن است قرابت دینی با ما نداشته باشند اما سر مفاهیم انسانی با ما قرابت معنوی و یا آرمانی دارند اینجا محلی برای شنیدن صحبت های شان است.


وی افزود: همین که رسانه‌های صهیونیستی حساس می شوند مهم است. تا جایی که جلوی آمدن فیلمسازی چون: عماد برناد را می گیرند. همین برای کارگردان فیلم«مسابقه» استیون هاپکینز شرایطی فراهم می کنند که برغم راهیابی فیلمش به بخش مسابقه ناچار به انصراف می شود یعنی این جشنواره جدی است. همین که اندیشمندی چون: نوام چامسکی پیام می‌دهد و در باره جشنواره گفتگو می‌کند یا اندیشمندی چون دیوید بارسامیان به جشنواره می‌آید و سخنرانی می‌کند در نقد نظام سرمایه داری و آمریکا یعنی این حرکت جایگاهش در حال گسترش و نهادینه شدن است. یا وقتی فیلم‌سازانی چون: عماد برناد- راشد رضوان- نجدت انزور- باسل الخطیب و … در تعامل و تماس با این جشنواره هستند یعنی پیوندی شکل گرفته با سینماگران مستقل و آزاده دنیا. تریبون بودن جشنواره برای صداهای مستقل- آن‌هایی که جایی در فستیوال‌های گوناگون غربی ندارند.


مهم ترین موضوعات راهبردی در چتر هدف‌گذاری جشنواره


وی گفت: در جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت امسال و دوره های گذشته آثار متعددی با تنوع و کثرت موضوع و مضمون در گستره محورهای سینمای استراتژیک مورد توجه قرار گرفته است. دفاع مقدس- تبعیض نژادی در آمریکا- جنبش شیعیان نیجریه- روایت تلخ زندگی در پادگان مخوف اشرف- واکاوی فراز و فرودهای سیاسی و تصمیم‌های دکتر محمد مصدق و نقش سیاه در ایران- روایت واپسین روزهای زندگی شهید مهدی باکری- شهدای تفحص- روایت زندگی بانو خدیجه ثقفی همسر گرامی امام خمینی(ره)- کالبدشکافی و ریشه‌یابی گروه‌های تکفیری در افغانستان عراق و سوریه- بمباران جنگنده‌های سعودی بر صنعا- زندگی شهید موسی کلانتری- بررسی پرونده حقوقی ماجرای ترور بختیار- از جمله موضوعات جشنواره در این دوره است.


همچنین در زمینه‌های چون: بازخوانی تازه از واقعه مهم هفتم تیر-چگونگی بهره‌گیری از اسباب‌بازی برای انتقال فرهنگ هشت سال دفاع مقدس- حمایت از فعالیت‌های محیط زیستی- رشادت‌های شهید آبشناسان در دوران دفاع مقدس- ماجرای هولناک واردات انبوه مواد غذایی حرام و نجس به کشور، وقایع دی ماه ۹۶- روایت تاثیر جنگ بر اکو سیستم یمن- روایت آوارگی و کشتار زنان و کودکان روهینگیایی- شهادت «ویتوریو آریگونی» نویسنده ایتالیایی راوی جنگ ۲۲روزه به دست صهیونیست‌ها- اتفاقات روز عاشورای سال ۸۸ در تهران،- حادثه تروریستی توسط گروه داعش در مجلس شورای اسلامی- روایت اتفاقات وحشتناک و فشارهای بی‌سابقه بر شیعیان توسط جمهوری آذربایجان،- و ... ده‌ها موضوع مهم دیگر همه این موضوعات نشان می دهد این جشنواره منحصر به مفهوم محدود دفاع مقدس یا مقاومت نیست بلکه مفهوم فراملی و فرامنطقه ای دارد و روزنه امیدی برای دیده شدن و شنیده شدن است.


 فیلمسازان گمنام هم در جشنواره فیلم دارند


وی گفت: جشنواره به جایگاهی قابل اعتنا رسیده. این جایگاه تا جایی است که حتی، فیلمسازان گمنام هم برای این رویداد اثر ارسال می کنند. فیلم«تنها خاشقچی نیست» و «داعش: شروع» نمونه آن است. به دلیل حساسیت موضوع این فیلمسازان می ترسیدند در کشورهای خودشان کار را اکران کنند.


جشنواره مقاومت گفتمان حقوق بشری در مدیوم سینماست


خزاعی افزود: آنچه در این رویداد مشهود است اینکه جشنواره فیلم مقاومت صرفا مفهوم جنگ یا ضدجنگ را بر دوش ندارد و رسالتش فقط نمایش خمپاره و توپ نیست بلکه یک مفهوم حقوق بشری را در خود جای داده است


شبکه سازی جبهه جهانی سینمای انقلابی رسالت مهم جشنواره است


وی با بیان اینکه از دیگر اهداف و رسالت‌هایی که جشنواره برای خود تعریف کرده می توان به بحث شبکه سازی برای جبهه جهانی سینمای مقاومت پرداخت. اینجا فرصتی ایجاد شده تا هنرمندان دغدغه مند سراسر دنیا درباره مقاومت به مفهوم وسیع مقاومت آدم‌ها در مواجهه با ظلم، استعمار و استکبار در بخش‌هایی صحبت و تعامل کنند. این افراد به محفل مقاومت دعوت می شوند تا یکدیگر را پیدا کرده و با هم تبادل نظر کنند. چرا که در دیگر نقاط دنیا چنین فرصتی برای شان فراهم نیست. اینجا شبکه بزرگی از فعالان سینمایی جهان است که هسته های مقاومتی سینما را در دنیا ایجاد می کنند. در واقع جشنواره بین المللی فیلم مقاومت به دنبال شبکه ای از هنرمندان است که یا در کشور خود منشأ اثر بودند یا پتانسیل این را دارند که منشأ اثر باشند.


دبیر جشنواره بین‌المللی مقاومت از دیگر شاخصه ها و کارکردهای این رویداد می توان به ایجاد گستره گفتمانی موضوعات حقوق بشری در حوزه مقاومت اشاره کر و اضافه کرد: . هر وقت در این باره صحبت شد همه به یاد مقابله علیه رژیم صهیونیستی افتادند اما این فقط یکی از مصادیق مقاومت است. موضوعات دیگری چون شرایط روهینگیانی که سازمان ملل هم به آن بارها پرداخته، بمباران جنگنده های صنعا، گروه های تکفیری افغانستان، نژاد پرستی، نقض حقوق اقلیت‌ها در آذربایجان و ... بخشی از مصادیق مقاومت هستند که سینما به آن توجه نشان داده و در این جشنواره به نمایش در آمدند.


تربیت سفیران هنری خارجی


به گفته وی تربیت سفیران هنری خارجی و فعالیت شان در کشورهای خود از دیگر ماموریت‌های منحصر به‌فرد جشنواره فیلم مقاومت است. به برکت انقلاب اسلامی، نهضت ملی مقاومت قبل از هر کشور دیگری در ایران شکل گرفته و تقویت شده است و همین می تواند الگوی صادراتی برای دیگر کشورها باشد. البته نمی‌توان از نظر دور داشت سینمای ملی مقاومت نقص‌هایی هم دارد که به بهانه جشنواره می‌تواند کاستی‌هایش را برطرف کند و آسیب‌شناسی دقیق تری از عملکردش انجام دهد. اینکه در جشنواره های مختلف یک بخش مقاومت داریم که جایزه جداگانه ای به آن تعلق می گیرد. دقیقا، به خاطر آسیب شناسی است برای رسیدن به الگوی تکامل یافته جهت صادر کردن و گسترش دادن.


مدرسه سینمایی روایت


وی ادامه داد: بخش آموزش جشنواره مقاومت به منظور تربیت و حمایت از استعدادهای جوان فیلمسازی در سطح منطقه و در برخی کشورهای هدف از طریق «مدرسه سینمایی روایت» اقدام به آموزش یک هفته ای تعدادی از نیروهای علاقه‌مند به سینما و فیلمسازی( منتخب جوانان سینماگر از کشورهای منطقه و جهان اسلام) می‌نماید. این مدرسه از سال 2012 افتتاح شد و در هر دوره بین چهل تا پنجاه فیلمساز در این دوره‌ها شرکت داشته‌اند. تاکنون از طریق این مدرسه فیلمسازان زیادی دوره‌های آموزشی و تخصصی را گذرانده‌اند و تعدادی از آن‌ها اقدام به تهیه و ساخت مستندهای از موضوعات منطقه ای داشته‌اند. دوره پانزدهم جشنواره مقاومت، چهارمین دوره آموزشی این مدرسه است که البته امسال با مدیریت پرویز شیخ‌ طادی- قدری محدودتر- برپا می شود.


به اعتقاد وی- جشنواره فیلم مقاومت محلی برای کاشت بذرهای فکری است. علاقه‌مندان فیلمسازی خارجی این فرصت را دارند تا در این فضا آموزش ببینند و به عنوان یک بذر رشد یافته در خاک کشور خود به ثمر بنشینند. هنرمندان خارجی بعد از پایان هر دوره جشنواره در تعامل با دیگران از اتفاقات کشورهای دیگر هم باخبر شده و در جامعه هنری کشور خود درباره مناطق دیگر حرف می زنند. مقاومت جریان مستمری را متولد کرده که ادامه دار و تاثیرگذار است. اولین کارکرد این نهضت دال بر اتفاقاتی است که فیلم مقاومت رقم زده و از جمله مهمترین آن منشأ تربیت قشری از فیلمسازان و آموزش مستندسازان است که در قالب مدرسه سینمایی روایت پایه ریزی شده است. مدرسه ای که تاکنون بیش از 270 هنرجو و مستندساز از کشورهای مختلف منطقه ای جمله: لبنان، سوریه، عراق، یمن، بحرین، افغانستان، و... تربیت کرده است.


جشنواره میراث دار معنوی و فرهنگی دفاع مقدس


خزاعی با بیان اینکه جشنواره مقاومت بعد از حدود 40 سال از انقلاب و و دفاع مقدس و پس از 15 دوره برگزاری با دور شدن از سال های جنگ نه تنها کارکردش را از دست نداده و نمی‌دهد. دستاوردهای فرهنگ دفاع مقدس امروزه در مسیری افتاده که روزبه روز اهمیتش بیشتر می شود. این جریان‌ها در کشورهای مختلف مثل هر برهه تاریخی فرود و فراز دارند اما نتیجه آن در جریان جبهه جهانی مقاومت کارکرد دارد. این رویداد بین‌المللی ماموریت دارد تا اهمیت جریان را بفهمد و تقویت کند. همیشه، یکی از کلیدی‌ترین موضوعات و مضامین در ساختار محتوایی برنامه های جشنواره حفظ، گسترش و تقویت میراث معنوی دوران دفاع مقدس است که در این سال‌ها، دیگر به یک فرهنگ و مشی منطقه ای بدل شده است.


 چهره سال مقاومت


وی خاطرنشان ساخت: این جشنواره دارای استراتژی است. تلاش دارد تا نقش راهبردی در عرصه فرهنگ و سینمای جهان ایفا نمیاد. این افق و چشم انداز است. تا رسیدن به آن جایگاه خیلی فاصله داریم. تازه گام اول برداشته شده است. قطعا، معرفی چهره های مقاومت این فرصت را ایجاد می‌کند تا اندیشمندان، سینماگران، مستندسازان و رسانه‌ها ضمن توجه ویژه تر به آن شخصیت تمرکز جامع تری بر سیر تحولاتی داشته باشند که از مرجعیت آن چهره محقق شده است.


به گفته وی ده‌ها چهره و مرجع انقلابی در کشورهای اسلامی داریم که ناشناخته هستند. جریان هنری و سینمایی هیچگاه با آن‌ها مواجه نمی‌شوند.. جشنواره مقاومت متناظر به استراتژی که دارد سراغ الگوها و اسطوره‌های انقلابی خودش رفته است. رهبران انقلاب‌ها و جنبش های مردمی و اسلامی زیادی داریم که به کار فرهنگی و رسانه‌ای بیش تر نیاز دارند.


 گفتمان برای جریان سازی


خزاعی به ویژگی و تمایز جشنواره فیلم مقاومت با سایر جشنواره هادر بحث گفتمان سازی و جریان سازی در این حوزه است. اضافه کرد: پیش بینی کلاس های انتقال تجربه، اسلام هراسی، گفتمان فرهنگی انقلاب، نشست های تحلیلی با سینماگران بین‌الملل و ... مجموعا در این بخش ظرفیت مناسبی را فراهم می آورد. حضور چهره های چون: حسن عباسی، مجید شاه حسینی، سعید مستغاثی، احمدرضا درویش، مسعود ده نمکی، علی نصیریان، و کارشناسان بخش گفتمان فرهنگی فرصت و فضای گفتگوی خوبی را برای پرسشگری و مطالبه گری در زمینه نیازهای اساسی و جدی سینمای مقاومت ایجاد می کند.


انتهای پیام/4046/4071/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب