دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 مرداد 1394 - 10:15
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست سیستان و بلوچستان خبر داد

سیلاب جان تازه‌ای به تالاب هامون بخشید

مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان سیستان و بلوچستان گفت: بارندگی‌های چند روز اخیر و به راه افتادن سیلاب در کشور همسایه، باعث شد تا آب وارد تالاب هامون شود.
کد خبر : 32744

به گزارش گروه اجتماعی آنا، سعید محمودی با اعلام ورود سیلاب و بارندگی کم سابقه به تالاب هامون، افزود: سیلاب ورودی به تالاب هامون با متوسط دبی 20 متر مکعب بخش‌هایی از تالاب هامون را دربرگرفته که در مهم‌ترین قسمت‌های آن می‌توان به « لورگ باغ» و « هامون هیرمند » اشاره کرده که از مراکز عمده ایجاد ریزگرد در منطقه هستند.


به گفته وی، ورود سیلاب و کنترل ریزگردها با توجه به وجود بادهای 120 روز سیستان و همچنین طوفان‌های چند روز اخیر در کنترل و تعدیل آب و هوای منطقه نقش بسزایی داشته است و توانسته مراکز ریزگرد یاد شده را به خوبی مهار کند.
محمودی افزود: پوشش گیاهی تالاب بر اثر ورود سیلاب به تالاب و مراقبت‌های شبانه‌روزی یگان، به وضعیت مطلوبی رسیده و تا حدودی توانسته برخی معضلات را بهبود ببخشد.
وی ادامه داد: سیلاب در مرداد ماه بسیار کم سابقه بوده و با توجه به ورود سیلاب‌های زمستان گذشته به تالاب و آبگیری برخی از مناطق و با توجه به مطالعات و اقدامات عمرانی انجام شده برای کنترل و نگهداشتن آب می‌توان بعد از گذشت سال‌ها خشکسالی در بیشتر یا تمام سال در تالاب هامون آب داشته باشیم که این موضوع بسیاری از معضلات و تهدیدات منطقه مانند ریزگردها را مهار، و کشاورزی و ... را احیا خواهد کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ورود سیلاب مردادماه با دبی 20 متر مکعب بر ثانیه و آبگیری بخش‌های زیاد از تالاب و اجرای پروژه‌های عمرانی و هدایت دقیق آب می‌تواند زمان نگهداشت آب و زندگی در تالاب را احتمالا به سیلاب زمستان آینده وصل کند و این اتفاقی است که پس از دو دهه خشکسالی برای اولین بار و با احتمال بالا اتفاق خواهد افتاده و می‌تواند مساله احیای تالاب هامون را با سرعتی بیش از حد انتظار به پیش ببرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته