دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1397 - 02:41
جاذبه‌های گردشگری ایران؛

چشمه کانی گراوان داروی بیماری‌های پوستی است

جاذبه‌های دیدنی در ایران بی‌شمار هستند اما اگر گذرتان به سردشت افتاد آبتنی در چشمه کانی گراوان را از دست ندهید.
کد خبر : 327311
چشمهkarnaval_ir2_.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، جاذبه‌های دیدنی در ایران بی‌شمار هستند اما اگر گذرتان به سردشت افتاد آبتنی در چشمه کانی گراوان را از دست ندهید این چشمه در دو کیلومتری ربط و ۱۲ کیلومتری سردشت واقع‌شده است. آب این چشمه معدنی و املاح موجود در آن حداقل یک گرم در لیتر است.


در کنار این چشمه روستای کانی گویز قرار گرفته و آب جوشان چشمه از کنار این روستا خارج می‌شود آب این چشمه معدنی و گازدار است و حتی در امور پوست درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.


نکته قابل تأمل در این روستا این است که آب چشمه پس از خروج از سرچشمه و جاری شدن بر روی زمین موادی از خود به‌جا می‌گذارد که توده‌های مخروطی شکل و زیبایی از آن‌ها تشکیل می‌شود.


چشمه گراوان در کنار زیبایی‌ها و جاذبه‌ای که به این منطقه داده است نزدیک توده‌ای زیبا از جنگل‌های بلوط و چشمه  پر آب کانی کُردان قرارگرفته است


آب این چشمه خواص فراوانی دارد املاح درون آب چشمه، از آن‌ یک پدیده کم‌نظیر ساخته است؛ با آنکه آبی سرد و بسیار شور دارد، اما  برای مصارف درمانی و به ویژه فیزیولوژیکی، بسیار از آن بهره می‌برند. مردمی که با خواص آب چشمه گراوان آشنا هستند به‌منظور معالجه بیماری‌های پوستی به این منطقه سفر می‌کنند.


از املاح آب این چشمه سازه آهکی شکل‌گرفته که بیش از ۲۰ متر ارتفاع دارد و اگر به بالای آن بروید صدای جوشش آب در داخل زمین را حس می‌کنید.


اما نام این چشمه از زبان اهالی روستاهای اطراف گرفته‌شده است در زبان کردی به چشمه، کانی گفته می‌شود و از  آنجا که این چشمه دارای املاح آهکی و سنگین است، آب آن را گراوان یعنی آب‌سنگین و سخت می‌نامند.


 پرآب شدن رود هرمزآباد و سرسبزی پیرامون چشمه گراوان در فصل بهار، گردشگران بسیاری را به این محل جذب می‌کند و شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای بازدید از این مکان تفریحی و طبیعی بهار و تابستان باشد، البته در سرمای زمستان و یخ زدن آب و سفیدپوش شدن تپه آهکی، گردشگران و طبیعت دوستان با منظره‌ای بی‌نظیر و تماشایی روبه‌رو می‌شوند.


انتهای پیام/4087


انتهای پیام/

برچسب ها: آب معدنی سردشت
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سیده سمیرا حیدری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
۰
چه جالب این مناطق برای جذب توریسم سلامت عالیه
هلدینگ شایسته