دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 03:59
موزه‌گردی در تهران؛

رولزرویس؛ خودروی تاریخ‌ساز کاخ نیاوران

یکی از خودروهای قدیمی و تاریخ‌ساز موجود در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خودروی رولز رویس فانتوم پنج است.
کد خبر : 327292
photo_2018-11-19_14-14-05.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مجموعه نیاوران، یکی از خودروهای قدیمی و تاریخ‌ساز موجود در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران خودروی رولز رویس فانتوم پنج است که از هر لحاظ حائز اهمیت بوده و دارای تاریخی به درازای دوران پهلوی است.  
 
دربار پهلوی سفارش ساخت این خودروها را به کارخانه رولز رویس انگلستان داد. اتومبیلی که دارای امکانات ویژه و منحصر به‌فردی است. همچنین این اتومبیل‌ها در مهم‌ترین مراسم مورد استفاده قرار می‌گرفته است مانند مراسم تشرف محمدرضا پهلوی به بارگاه امام هشتم(ع) و جابجا نمودن مهمترین مهمانان جشن‌های ۲۵۰۰ ساله و از جمله جابجایی "پرنسس آن" دختر ملکه الیزابت.


رولز رویس


پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز این اتومبیل‌ها در چندین نمایشگاه مهم شرکت داده شدند. خودروهای موجود در این مجموعه بیننده آگاه تاریخدان را به وضوح یاد گوشه‌گوشه‌هایی از تاریخی که بر این مرز و بوم گذشته می‌اندازد. 
 
موزه خودروهای اختصاصی نیاوران: 


موزه خودروهای اختصاصی نیاوران در شمال غربی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع است. این مکان سابقاً به عنوان گاراژ خودروهای خانواده پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در این مکان تعدادی موتور سه‌چرخ، تعدادی موتور دوچرخ، خودرو دست‌ساز فرمول دو، ماشین برقی گلف و ... موجود است. خودروی رولز رویس فانتوم پنج هم در این موزه نگهداری می‌شود.
 
"اتومبیل رولزرویس فانتوم پنج"   


فانتوم پنج یک سدان است (سدان یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا اصطلاحاً صندوقدار می‌گویند که دارای صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده، سدان متداول‌ترین شکل طراحی بدنه خودرو است.)


این خودرو فوق لوکس بوده و برای اولین‌بار سال ۱۹۵۹ به بازار آمد. کارخانه شاسی و موتور را آماده و برای ساخت، آن را به اتاق‌سازان معتبر ارسال می‌کرد.


موتور آن ۸ سیلندر است با زاویه ۹۰ درجه. حجم موتور ۶۲۳۰ سی‌سی که با مدل silver cloud  مشترک است. نیرو توسط یک جعبه دنده ۳ سرعته اتوماتیک منتقل شده، ترمزها در جلو و عقب کاسه‌ای و فاصله دو محور ۳۶۸۳ میلیمتر است.


در سال ۱۹۶۳ اصلاحات گسترده‌ای در این خودرو اعمال شد. قدرت موتور ۷ درصد اضافه شد و نمای جلو دوگانه به جای چراغ‌های تکی بسیار مدرن‌تر گردید. بدنه به شکل لیموزین ولی به صورت چهاردرب ساخته شده و به رنگ زرشکی است. در بخش عقبی سقف قابلیت باز شدن دارد. ابعاد آن به صورت طول، عرض، ارتفاع، ۱۷۵۳. ۲۰۰۷. ۶۰۴۵ میلیمتر و وزن خودرو ۲۵۴۰ کیلوگرم است. از این مدل تنها ۵۱۶ دستگاه به سفارش ثروتمندان تا سال ۱۹۶۸ تولید گردید.


انتهای پیام/4105


انتهای پیام/

برچسب ها: محمدرضا پهلوی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲
۰
عجب ماشینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
۰
چه حالی میکردن قدیمی‌ ها
هلدینگ شایسته