دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دکتر جعفر توفیقی

توسعه تحصیلات تکمیلی، حکم قانون است

وزیر اسبق علوم، توسعه تحصیلات تکمیلی را «حکم قانون» و منطبق بر برنامه پنجم توسعه عنوان کرد.
کد خبر : 32726

به گزارش خبرگزاری آنا، دکتر جعفر توفیقی، به روزنامه فرهیختگان گفت: «به‌شدت باید مراقب کیفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی بود؛ بنابراین افزایش ظرفیت در این دوره‌ها زمانی توجیه خواهد داشت که ما مقدمات لازم را برای آن فراهم کرده باشیم. موضوعی که اکنون در دانشگاه آزاد اسلامی نیز دنبال می‌شود.»


توفیقی هم چنین ظرفیت اظهار کرد که دوره‌های ارشد و دکتری به‌شدت وابسته به مراقبت از کیفیت جذب هیات‌علمی و منابع و امکانات پژوهشی است و مادامی که افزایش ظرفیت‌ها با تجهیز امکانات و نیروی انسانی همراه باشد، توسعه این دوره‌ها اقدامی مثبت است.


وزیر علوم دولت اصلاحات با اشاره به قانون برنامه پنجم توسعه که در آن افزایش ظرفیت دوره‌های تحصیلات تکمیلی پیش‌بینی شده است، گفت: «توصیه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی نیز درباره توسعه این دوره‌ها با توجه به سوابق و تجربیات ایشان توصیه مثبتی است.» البته توفیقی تاکید می‌کند ما باید مراقب باشیم تا ورودی‌ها به این دوره‌ها با بالاترین کیفیت فارغ‌التحصیل شوند.


وی درباره مخالفت‌ها با توسعه تحصیلات تکمیلی در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی باید از جذب هیات‌ علمی و تجهیز آزمایشگاه‌های خود دفاع و در این باره اطلاع‌رسانی کند.»


به گفته توفیقی مخالفان دو دسته هستند؛ دسته اول‌انگیزه‌های سیاسی دارند اما دسته دوم افرادی هستند که اطلاعات کافی نداشته و به دلیل عدم اطلاع از ظرفیت‌های این دانشگاه نگران افزایش تحصیلات تکمیلی هستند.


سرپرست سابق وزارت علوم در دولت یازدهم هم چنین تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی باید این افراد را متقاعد کند که چه امکاناتی را تجهیز و چه میزان هیات‌علمی را جذب کرده است و همچنین از نظر دسترسی به امکانات پژوهشی، منابع و مراجع چه میزان امکاناتی ایجاد کرده است.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته