دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 آبان 1397 - 06:43

مساجد آلمان جذاب‌تر شده‌اند

مسلمانان برلین علاوه بر اینکه به سنت‌های اسلامی پایبند هستند، تلاش می‌کنند خودشان را با اوضاع جامعه آلمان نیز تطبیق دهند.
کد خبر : 327244
Berlin-Moscheen-Bericht-1-620x264.jpg

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، پایگاه خبری islamische zeitung در گزارشی از وضعیت نشر اسلام در آلمان نوشت: «حدود 100 نمازخانه در برلین وجود دارد و برآورد می‌شود 30هزار مسلمان در پایتخت آلمان زندگی کنند. مسلمانان برلین علاوه‌براینکه به سنت‌های اسلامی پایبندند، تلاش می‌کنند خود را با وضعیت جامعه آلمان نیز تطبیق دهند. محققان علوم اسلامی معتقدند که مساجد برلین در منظر شهری قابل رؤیت و متنوع‌تر شده‌اند».


طبق این گزارش، اگر بخواهید در آلمان نماز بخوانید، باید به سمت جنوب شرقی بایستید. در مرکز فرهنگی-اسلامی «بوسنیایی» در برلین طرح روی فرش، به نمازگزاران جدید کمک می‌کند قبله را پیدا کنند. «مهو تراول‌یانین»، مدیر این مرکز فرهنگی و اسلامی مردی با چشمان آبی، ریش کوتاه، ژاکت و شلوار جین است.


این اقتصاددان 35 ساله در 1993 به‌عنوان یک پناهنده جنگی از بوسنی به برلین آمده و درحال حاضر مدیر مرکز فرهنگی مرکز «بوسنیایی» است. مراجعه‌کنندگان در کافه‌ای در این مرکز می‌توانند بیسکویت‌های بوسنی‌ و هرزگوین را خریداری کنند. در اینجا همچنین گروهی برای ارتباط با کودکان حضور دارند و یک آرایشگر مشاهده می‌شود. مسجد بوسنیایی یکی‌از 98 نمازخانه‌ای است که در برلین وجود دارد. 91 نمازخانه در ساختمان‌های کارخانه‌های قدیمی، ساختمان‌های تجاری یا مسکونی قرار دارند. دراین‌میان هفت مسجد مناره دارند.


طبق برآورد مسئولان، در حدود 30‌هزار مسلمان در پایتخت آلمان زندگی می‌کنند. آن‌طور که «ریم اشپیل‌هاوس»، محقق اسلامی توضیح می‌دهد، از دهه 90 میلادی چشم‌انداز مساجد برلین تغییر کرده است. مساجد در منظر شهری شاخص‌تر و متنوع‌تر شده‌اند، مسئولان مساجد مهارت بیشتری در زبان آلمانی پیدا کرده‌اند و درباره موضوعات مختلف پذیرای نظرات متفاوت هستند و رفتار حرفه‌ای‌تری دارند.


مدیر مرکز فرهنگی اسلامی «بوسنیایی» در این‌ باره گفت: «ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات مختلف، نظرات متفاوت را بشنویم و می‌خواهیم سایر اعضای انجمن نیز از این روش استفاده کنند. فکر می‌کنم در 10 تا 20 سال همه مناسبت‌ها را به آلمانی برگزار می‌کنند».


وی افزود: «من متوجه شده‌ام نسل جوان، آلمانی را بهتر از بوسنیایی صحبت می‌کنند. بنابراین، در این مرکز برای آموزش مذهبی نسل جوان، قرآن به دو زبان عربی و آلمانی  استفاده می‌‌شود. این درحالی‌است که «مارتین هیکل»، شهردار منطقه «نیوکلن» برلین به مسئولان مساجد انتقاد دارد و می‌گوید: «برای همکاری و امامان جماعت نیوکلن همچنان مشکلاتی وجود دارد. به‌عنوان نمونه، بروشوری در 2017 با موضوع روزه‌داری در ماه رمضان در اختیار مساجد منطقه قرار گرفت که توصیه می‌کرد دانش‌آموزان مسلمان از روزه اجباری معاف شوند. با وجود این،  تنها سه انجمن از 21 انجمن مساجد در این منطقه به این بروشور توجه کردند».


هیکل گفت: «طبعاً همه شهروندان باید حقوق برابر داشته باشند و نژادپرستی هیچ جایگاهی ندارد. ما خواستار همکاری بیشتر انجمن‌های مساجد در زمان ادغام هستیم».


انتهای پیام/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۵
۰
چقدر خوب انشا الله روزی برسد که در تمام جهان صدای اذان را از تمامی مناره های مساجد در تمامی کشورها بشنویم
حسین مرادی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۶
۰
امیدوارم هر روز شاهد رشد و گسترش امت اسلام در کل جهان خصوصا تشیع باشیم
هلدینگ شایسته