دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 آبان 1397 - 06:36
دانستنی‌های فرهنگی؛

طراح آرم دانشگاه تهران چه کسی بود؟

استاد محسن مقدم طراح آرم دانشگاه تهران است و این آرم قدمتی بیش از 70 سال دارد.
کد خبر : 326213
IMG_20181117_065556_388.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، آرم دانشگاه تهران با قدمتی بیش از 70 سال  برگرفته از نقش گچ‌بری‌های دوره ساسانی است که این آرم یکی از قدیمی‌ترین نشان‌های دانشگاه تهران به شمار می‌آید. 


آفریننده این نشان محسن مقدم یکی از بنیانگذاران دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که با ورود به ایران در سال 1315 طراحی این آرم را برعهده گرفت. هم اکنون این اثر در موزه ایران باستان و موزه برلین به نمایش گذاشته شده است.


در این آرم دو بال در وسط نقش طراحی شده که نشان از اوج گرفتن و پرورش ذهنی دانشجویان دانشگاه دارد. دو بال به خط پهلوی به معنای فزونی در این اثر نگارش شده است البته نمونه این دو بال در لباس رسمی استادی دانشگاه تهران نیز طراحی شده و طراحی این لباس بر عهده استاد محسن مقدم بوده است که استاد کلمه دانشگاه تهران را هم به همین فونت در آرم طراحی کرده است. 


بسیاری از مردم تصور می‌کنند طراحی آرم دانشگاه تهران را استاد ممیز انجام داده در حالی که این آرم  از سوی استاد مقدم طراحی شده و استاد ممیز در سال 1350 این طرح را ساده‌تر کرده است.


محسن مقدم در سال 1279 در تهران متولد شد و در سال 1366 خورشیدی نیز درگذشت او که فرزند و وراثی نداشت در سال ۱۳۵۱ خانه خود را وقف دانشگاه تهران می‌کند و در سال 1379 نیز خانه مقدم یا موزه مقدم واقع در خیابان امام خمینی تهران، بین خیابان شیخ هادی و خیابان ولیعصر به ثبت ملی رسید. 


 


لباس استاد


انتهای پیام/4044/
 


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
رضا عبدلی
United States of America
شنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۱
۰
سلام این اطلاعات که در مورد نشان دانشگاه تهران دادید غلط است.بنده شخصا در این مورد با استاد ممیز گفتگو کردم و ایشان گفتند آقای مقدم به من نشان ارائه داد ومن صرفا ادیت کردم...درحفیفت کار هردو نیست بلکه صرفا یک نقش ساسانی ادیت شده است...
هلدینگ شایسته