دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 22:38
از سوی معاونت پژوهشی صورت گرفت؛

ابلاغ آئین نامه مالکیت فکری دانشگاه آزاد اسلامی

آئین نامه مالکیت فکری (معنوی) دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار از سوی معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و ابلاغ شد.
کد خبر : 32619

به گزارش خبرگزاری آنا، این آئین ­نامه بر تمام افراد شاغل در دانشگاه (اعم از اعضای هیات علمی، دانشجویان و...) و به طور کلی هر فردی که از تسهیلات، اعتبارات و امکانات دانشگاه در راستای انجام یک فعالیت تحقیقاتی طی زمانی که با دانشگاه همکاری دارد، استفاده کند، حاکم است.


مراکز رشد و پارک­ های علم و فناوری در ارتباط با افراد، واحدهای فناور و یا مراکزی که در آن ها مستقر هستند، نقش حامی را داشته و می­ توانند طی قراردادی از درآمدهای حاصل از دارایی­ های فکری ایجاد شده توسط آنها برخوردار شوند.


در نتایج مادی هرگونه دارایی فکری که بر اثر فعالیت فردی یا گروهی با استفاده از امکانات، تجهیزات و اعتبارات دانشگاه ایجاد شود، دانشگاه دارای حق است.


میزان سهم دانشگاه آزاد اسلامی، پدیدآورنده و حامی و نیز امکان استفاده رایگان و نامحدود آنها از دارایی فکری حاصله، در قرارداد همکاری بسته شده، تعیین می­ شود.


وضعیت نهایی مالکیت تجهیزات خریداری شده و یا ایجاد شده در طی هر پروژه، در قرارداد مربوط به آن پروژه مشخص می‌شود.


اگر دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس قراردادی، تمام یا بخشی از حقوق مالکیت فکری حاصله را به دیگری اعطا کند، حقوق پدیدآورنده دارایی فکری مربوط و حامی نیز در قرارداد یاد شده لحاظ خواهد شد.


دانشگاه آزاد اسلامی، ثبت و بهره­ برداری از دارایی فکری را بدون دلیل موجه به تاخیر نخواهد انداخت.


دانشگاه آزاد اسلامی تمام تلاش خود را برای انتشار رایگان آثار مکتوب حاصل از فعالیت­های پرسنل خود به کار می­ گیرد. بدیهی است حقوق معنوی آثار منتشر شده و نیز تشویق مادی برای پدیدآورنده محفوظ است.


هرگونه قرارداد و موافقت­نامه در جهت کسب مجوز و یا بهره ­برداری تجاری از دارایی فکری، با نظارت معاونت پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی صورت می­ پذیرد و اطلاعات مربوط به آن در واحد دانشگاهی ثبت و نگهداری می­ شود.


افرادی که فعالیت آن­ها با استفاده از امکانات، تجهیزات و بودجه دانشگاه، منجر به نوعی از دارایی فکری شود، موظفند در اسرع وقت و قبل از هرگونه افشای اطلاعات مربوط برای سایرین و یا اقدام به ثبت و نشر آن­ها، معاونت پژوهش و فناوری واحد دانشگاهی را در جریان قرار داده و اطلاعات مربوط را برای آن واحد افشا کرده و هماهنگی ­های لازم را به عمل آورند. رعایت این امر در قراردادهای همکاری و یا قراردادهای مربوط به واگذاری امتیاز بهره ­برداری از دارایی فکری مورد تاکید قرار می­ گیرد.


لازم به ذکر است سیاستگذاری و برنامه ­ریزی کلان در مورد حقوق مالکیت فکری در دانشگاه آزاد اسلامی توسط شورایی به نام شورای مرکزی مالکیت فکری انجام می ­پذیرد که محل استقرار آن معاونت پژوهش و فناوری سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است.


همچنین به منظور اجرایی کردن سیاست ها و برنامه ­های این شورا کمیته ­ای با عنوان «کمیته مالکیت فکری» در واحدهای دانشگاهی بزرگ، بسیار­بزرگ و جامع زیر نظر معاونت پژوهش و فناوری واحد تشکیل می ­شود.


این آئین ­نامه در 8 ماده و 40 بند در سیزدهمین جلسه کمیسیون دائمی هیأت امنای مرکزی دانشگاه به تصویب رسید و اجرای آن از تاریخ ابلاغ لازم است.


گفتنی است متن کامل این آئین نامه را میتوانید اینجا مشاهده کنید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته