دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 مرداد 1394 - 11:50
دبیر انجمن علوم تربیتی واحد اصفهان به آنا خبر داد

چاپ و انتشار بیش از 100 عنوان کتاب در دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی واحد اصفهان/ اجرای بیش از 100 طرح پژوهشی

دبیر انجمن علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گزارشی از عملکرد این انجمن ارائه کرد. او از ویژگی‌های دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) هم سخن گفت.
کد خبر : 32595

سیدمحمدعلی مصطفوی به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: علوم تربیتی(Education) از رشته‌های علوم انسانی است که به جنبه‌های آموزش و پرورش آدمی و دانش‌های مربوط به آن می‌پردازد. درباره مفهوم «آموزش و پرورش» باید درنظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه و در هر زمان و مکانی است.


وی با توجه به دیدگاه صاحب‌نظران درباره آموزش و پرورش اظهار کرد: به گفته جان دیویی از دانشمندان حوزه تعلیم وتربیت، آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه‌هاست، به منظور اینکه تجربه‌ها گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را توانمندتر سازد. همچنین ژان ژاک روسو از جامعه‌شناسان قرن هفدهم میلادی معتقد است آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می‌پذیرد.


دبیر انجمن علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: علوم تربیتی از ماهیت میان‌رشته‌ای برخوردار است و از فلسفه، روانشناسی، جامعه‌شناسی، آمار و اقتصاد و مدیریت، مفاهیم بسیاری را اقتباس کرده است. به عنوان مثال روانشناسی تربیتی متکی بر دانش روانشناسی و اقتصاد آموزش عالی بر مفاهیم علم اقتصاد مبتنی است. ماهیت میان‌رشته‌ای علوم تربیتی اگرچه موجب جامعیت این علم شده است، از معضلات این امر، پراکندگی موضوع، عدم امکان بررسی عمیق مسائل و ضعف نظریه‌پردازی است.



مصطفوی به معرفی گرایش‌ها و سوابق دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) پرداخت و عنوان کرد: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی یکی از پر سابقه‌ترین دانشکده های این دانشگاه است که هم اکنون با 4 رشته دایر در مقطع کارشناسی شامل: علوم تربیتی با گرایش مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، علوم تربیتی با گرایش پیش‌دبستانی و دبستانی، روانشناسی صنعتی و روانشناسی سازمانی و 4 رشته در مقطع کارشناسی ارشد شامل: مدیریت آموزشی، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه‌ریزی درسی و تاریخ و فلسفه آموزش وپرورش و 3 رشته در مقطع دکتری تخصصی شامل: فلسفه تعلیم و تربیت، برنامه‌ریزی درسی و مدیریت آموزشی به تعلیم و تربیت مشغول است.








دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی واحد اصفهان دارای آزمایشگاه روان‌شناسی، مرکز مشاوره دانشجویان و دو مجله علمی به نام‌های «دانش و پژوهش در علوم تربیتی(برنامه ریزی درسی) و «دانش و پژوهش در روانشناسی» است

وی در تبیین سوابق علمی این دانشکده گفت: از ویژگی‌های این دانشکده چاپ و انتشار بیش از 100 عنوان کتاب تالیف شده و بیش از 1000 مقاله چاپ شده از سوی اعضای هیات علمی آن است. همچنین بیش از 100 طرح پژوهشی از سوی استادان این دانشکده صورت گرفته است.


دبیر انجمن علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) افزود: این دانشکده دارای آزمایشگاه روانشناسی، مرکز مشاوره دانشجویان و دو مجله علمی به نام های «دانش و پژوهش در علوم تربیتی(برنامه ریزی درسی) و «دانش و پژوهش در روانشناسی» است که هر دو مجله به تصویب کمسیون بررسی و تایید نشریات علمی رسیده و امتیاز علمی پژوهشی دریافت نموده است و دارای دو انجمن علمی دانشجویی و یک دفتر فرهنگ اسلامی است.


مصطفوی عنوان کرد: انجمن علمی دانشجویی علوم تربیتی به عنوان عضو کوچکی از جامعه علمی پژوهشی دانشکده در سال 1382 به همت دکتر محمدعلی نادی تاسیس شد و از زمان حضور این جانب در این انجمن بالغ بر 5 کارگاه آموزشی، مراسم دانشجویی به مناسبت‌های مختلف و چندین نشست صمیمانه با استادان برگزار شده است.


وی افزود: این انجمن همچنین به منظور ارتقای سطح کیفی آموزشی در نظر دارد با هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان‌های مرتبط از جمله بهزیستی استان، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی، اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مرکز پژوهشی معلمان و مرکز آسیب‌شناسی تولید و تبادل فضای مجازی، واحدهای درسی را بعد عملی بخشد و در این راستا موفقیت و توفیق انجمن را مرهون تلاش‌های مجدانه یکایک اعضای انجمن می‌دانم.


دبیر انجمن علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) اظهار کرد: در پایان لازم می‌دانم از زحمات دکتر احمدعلی فروغی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) که خود از متخصصان این رشته و از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت کشور هستند و همچنین از حمایت‌های پیام نجفی معاون پژوهشی و فناوری، سید حمید آتش‌پور رئیس دانشکده، نرگس کشتی آرای معاون دانشکده، زهره سعیدیان و فریبا کریمی مدیران گروه دانشکده و دیگر استادان تشکر کنم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب