دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 آبان 1397 - 09:38
اندر پارازیت‌های دیپلمات؛

گاف‌های غیردیپلماتیک آقای مذاکره

محمدجواد ظریف در دوران وزارت خارجه و مذاکرات و زمان بدعهدی‌های آمریکا گاف‌های زیاد داده که آخرین آن مربوط به اظهارات جنجالی در تأیید FATF است.
کد خبر : 325638
_L3H1164.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مذاکرات ایران با طرف‌های غربی برای بار نخست نیست، بلکه این میزان مذاکرات از زمان آزادی گروگان‌های تسخیر لانه جاسوسی آمریکا تا مذاکراتی که به برجام منجر شده هموار وجود داشته است. آمریکا همواره در بدعهدی نسبت به مردم ایران ید طولایی داشته و از بقیه کشورهای اروپایی و برخی از رژیم‌های منطقه سبقت گرفته است. از بلوک کردن پول‌های مردم ایران گرفته تا آخرین بازی مضحک دولت ترامپ در برجام در کارنامه آنها وجود دارد.


از نکته‌های که در این مسیر سیاه یانکی‌های وجود دارد، حرف‌های ظریف و تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان است. ظریف گُل به‌خودی‌های زیادی در جریان مذاکره به کشورمان زد. یکی از این پارازیت‌های وزیر خارجه ایران در پرسش و پاسخ دانشجویی رقم خورد. ظریف در اینجا می‌گوید: «آمریکا می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیاندازد!» این سخن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیست. سخن وزیر دفاع آمریکا، فرانسه و انگلیس هم نیست. جواد ظریف روز سیزده آذر دو سال گذشته در اوج بدعهدهای آمریکا در برجام با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران در پاسخ به سؤالی به آب داد.


ظریف علیه ایران!


وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان چنین گفت: «آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی آید؟» این حرف‌های ظریف نخستین کنایه علیه توان کشورش نیست، ظریف یکبار دیگر نیز در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سؤال منتقدان برجام با عصبانیت بسیار زیادی جواب آنها را داده و برخی از نمایندگان را خائن خطاب می‌کند.


آخرین موردی که به دستاوردهای خراب کردن توانمندی‌های ظریف اضافه شده، حرف‌های وی درباره پولشویی در کشور است. ظریف در گفتگوی با یکی از پایگاه‌های خبری درباره منتقدان قانون مبارزه با تروریسم که خطرات بسیار زیادی را برای کشور در پی دارد، می‌گوید: «پولشویی گسترده در کشور یک واقعیت است و در ایران خیلی‌ها از پولشویی منفعت می‌برند و آنجاهایی که هزاران میلیارد پولشویی انجام می‌دهند حتماً آن‌قدر توان مالی دارند که ده‌ها یا صدها میلیارد هزینه تبلیغات و فضاسازی در کشور علیه قوانین ضدپولشویی کنند. کل بودجه و حقوق و اجاره نمایندگی‌های وزارت خارجه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است، کمتر از بودجه فرهنگی برخی دستگاه‌ها که با بعضی ارگان‌های قدرتمند ارتباط دارند. ما که نمی‌توانیم با آن فضاسازی مقابله کنیم».


این‌گونه حرف‌ها را در چارچوب پازلی دانست که ظریف و تیم مذاکره کننده دولت روحانی برای آن ایجاد کرده‌اند. برجام زمانی برای کشور مفید بود که بتواند تحریم‌ها را علیه ایران به‌طور کامل بردارد ولی این موضوع محقق نشد و ترامپ نیز از این توافق خارج و هم‌اکنون اروپایی‌ها مشغول گرفتن زمان هستند. سؤال دیگری که مطرح می‌شود این است که چرا این زمان ظریف صحبت می‌کند و آن هم با یک خبرگزاری نزدیک به رئیس مجلس!؟


پازل ظریف و رئیس‌ مجلس برای CFT 


آیا پشت پرده این تواقق را باید فقط ظریف بدانیم یا اینکه بعد از رد لایحه CFT توسط شورای نگهبان به دلیل وجود مغایرت اساسی با قانون اساسی و منافع ملی این حرف‌ها پروژه‌ای برای فشار به شورای نگهبان است. مگر غیر این است که این لایحه توسط آمریکایی‌ها پخت و پز شده است و تنها 37 کشور در آن عضو هستند و عربستان، اسرائیل و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس که منبع تروریستم هستند در این لیست قرار ندارد، خود جای بسیار تعجب دارد.


حالا چگونه است که ظریف پالس منفی می‌دهد که در ایران پولشویی زیاد است! مگر سازوکارهای داخلی برای مبارزه با این موارد وجود ندارد که این صحبت‌ها از زبان وزیر خارجه بیان می‌شود. ظریف چقدر از مسائل اقتصادی خبر دارد که این موارد را در اذعان عمومی به زبان می‌آورد. باید در آخر به وی گفت اگر می‌خواهی با فساد مبارزه کنی از افرادی در دولت شروع کن که اسباب این فسادها را آورده‌اند.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته