دانشگاه آزاد نقش تعیینکنندهای در ورزش و قهرمانسازی دارد
محمدحسین علیزاده در گفتگو با خبرنگار حوزه ورزشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص افزایش واحد درس تربیتبدنی در دانشگاه اظهار کرد: بخشی از این موضوع آموزشی است. چندین مرتبه تقاضای افزایش واحد درس تربیتبدنی در دانشگاهها را مطرح کردهایم ولی سقف تعداد واحد درسی دانشجویان در دوره کارشناسی بین 125 تا 140 واحد است که با اضافه شدن یک واحد درسی، دوره تحصیلی آنها بیشتر میشود.
وی در ادامه سخنانش گفت: از طرفی محدودیتهای منابع مالی، مانع افزایش واحد تربیتبدنی در دانشگاه است. آموزش عالی و نهادهای مربوط نمیدانند این منبع مالی را باید از کجا تأمین کنند به همین جهت اجازه افزایش واحد درس تربیتبدنی داده نمیشود.
مدیرکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بیان راهکار برای حل این موضوع توضیح داد: در دانشگاهها باید از این دو واحد تربیتبدنی بهخوبی استفاده شود که معمولاً از این واحدهای تحصیلی استفاده کامل و مناسب انجام نمیگیرد همچنین باید ساعتهای فوقبرنامه را با توجه به علایق دانشجویان برگزار کرد.
علیزاده تصریح کرد: دانشجویان باید پس از درس، با توجه به علایق و توانمندیهای خود جذب کلاسهای ورزشی فوقبرنامه دانشگاه شوند که این نیز با ایجاد تنوع در برنامههای فوقبرنامه میسر است. مثلاً استخر، ورزش جشنوارهای و شرکت در مسابقات ملی و جهانی و منطقهای از این قبیل است.
تأسیس مراکز تندرستی و مشاوره ورزشی در 50 دانشگاه
وی در خصوص مراکز تندرستی و مشاورههای ورزشی دانشگاهها اظهار کرد: احداث این مراکز یکی از سیاستهای وزارت علوم است که همه دانشگاهها دارای یک اتاق تندرستی و یک اتاق ارزیابی باشند. این طرح از دو سال پیش شروعشده که با استقبال بسیاری از دانشگاهها مواجه شده است.
مدیرکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: نزدیک به 50 دانشگاه این مراکز را به راه انداختهاند. در این مراکز برنامه این است که با ورود دانشجویان جدیدالورود، در کنار همه پروندههای تحصیلی، پرونده تندرستی نیز برای آنها تشکیل شود.
علیزاده در توضیح این نظر که ورزش زمان زیادی از دانشجویان میگیرد و باعث میشود که دانشجو از مطالعه و درس بماند، توضیح داد: درس و ورزش با یکدیگر مغایرتی ندارد. اساساً ما میگوییم «نفر، ساعت، فعالیت» به این معنا که دانشجویان باید در محیط رقابت باشند که این رقابت در دانشگاهها متفاوت است، این حس رقابت در دانشگاه با برگزاری جشنواره و شرکت در رقابتهای قهرمانی یا ملی ایجاد خواهد شد.
وی ادامه داد: باب رقابت در دانشگاهها نباید در دانشگاه بسته شود. دانشجویان بالغ هستند و توانایی مدیریت زمان درس و ورزش خود را دارند. این نظریه قابلپذیرش نیست. اگر در مورد ورزش این نظریه مطرح است درباره سایر فعالیتهای دانشجویان نیز چنین حرفی مطرح میشود؟
علیزاده در خصوص حمایت دانشگاه آزاد از ورزش کشور گفت: دانشگاه آزاد قهرمانها را تربیت میکند و در مسیر قهرمانسازی مشارکت میکند، این دانشگاه نقش تعیینکنندهای در عرصه ورزش دارد و از طرفی برخی از قهرمانان ورزشی نیز مقطعی از تحصیلشان را در این دانشگاه سپری میکنند.
این مسئول ورزش دانشگاهی ادامه داد: ما نباید افراط و تفریط کنیم و این را به نام دانشگاه آزاد بدانیم اما باید از دانشگاه آزاد سپاسگزار فرصتی که در اختیار ورزشکاران قرار داده است، باشیم. دانشگاه آزاد اسلامی فرصتی در اختیار قهرمانان قرار داده است تا در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تحصیل کنند که این بسیار ارزشمند است.
اجرای برنامههای زودبازده و ایجاد حس رقابت در بین دانشجویان
مدیرکل تربیتبدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از برنامههای سختافزاری خبر داد و گفت: در حال حاضر پروژههای زودبازده مثل توزیع چمن مصنوعی در حال اجرا است که تا پایان سال جاری، 20 دانشگاه به چمن مصنوعی مجهز شده و این پروژهها تا سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.
وی در توضیح برنامههای دیگر وزارت علوم برای دانشگاهها گفت: در دانشگاهها به سمت رشتههای جدید ورزشی میرویم که دانشجویان ابراز علاقه میکنند و مقدمات آن نیز فراهمشده است.
علیزاده، اصلیترین برنامه خود را افزایش میزان مشارکت دانشجویان در فعالیتهای ورزش بیان کرد و افزود: در همین راستا انجمنهای ورزشی فعال شدهاند. در اکثر دانشگاهها بهویژه دانشگاههای بزرگ کشور حداقل یک رقابت ورزشی برای دانشجویان دختر و پسر برگزار شود.
انتهای پیام/4084/ 4107/پ
انتهای پیام/