دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 10:45

مطالعه زبان الگوی اسلامی - ایرانی طراحی محیط و منظر

استاد و محقق دانشگاه تهران با پشتیبانی مادی و معنوی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، مطالعه زبان الگوی اسلامی – ایرانی طراحی محیط و منظر (استخراج ابعاد اجتماعی- فرهنگی، اکولوژی و زیبایی شناسی طراحی منظر از شاخص های اسلامی- ایرانی زبان الگو) را انجام داد.
کد خبر : 32490

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از روابط عمومی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور، دکتر مهدی خاک‌زند درباره این طرح گفت: توسعه یک‌ مفهوم‌ طراحی، بوسیله‌ مجموعه‌ای‌ از فاکتورهای‌ موثر (اصول‌ طراحی‌) تعیین ‌می‌شود. این اصول در طراحی محیط و منظر می‌تواند بسیار ملموس‌تر از معماری باشد، چرا که حتی انسان هم خودش جزیی از محیط است.


وی ادامه داد: اصولی نیز که در این تحقیق تحت عنوان ابعاد طراحی منظر بدان اشاره شده است، تمامی مفهوم و هویت طراحی محیط را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر تئوری علمی زبان الگو (که توسط کریستوفر الکساندر توسعه یافت) و تعاریف مبنایی آن خود می‌تواند در ارتقاء کیفی یک طراحی منظر نقش داشته باشد؛ خاصه با توجه به ابعاد اجتماعی و فرهنگی که زبان الگوی اسلامی- ایرانی، خود هویتش را در فضا از آنها می‌گیرد.


این محقق افزود: همین تنیدگی مباحث میان طراحی منظر و یک تئوری علمی (زبان الگو) می‌تواند بر اهمیت موضوع این تحقیق صحه گذارد. در نهایت آنچه در این تحقیق مورد توجه قرار گرفته ارتباط تئوری زبان الگو با رویکردهای اسلامی- ایرانی و با ابعاد طراحی منظر است و این یعنی دستیابی به شاخصه های اسلامی- ایرانی طراحی محیط. در سال‌های اخیر مسایل طراحی و معماری منظر در کشورها و دانشگاه‌های متعددی مورد پژوهش قرار گرفته است و از سوی دیگر مساله زبان الگو در حوزه‌های بسیاری از علوم مورد کنکاش و بررسی است.


وی گفت: تا به حال آراء، متون و تحقیق‌های مدونی مربوط به حوزه اشتراک طراحی منظر و ارتباط آن با زبان الگو دیده نشده است. اگرچه به نظر می‌رسد، خارج از نگاه بنیادین این پژوهش، این شاخه مشترک می‌تواند به خصوص در حوزه دانشگاهی طراحی محیط و منظر (بعنوان یک رشته دانشگاهی) بسیار راهگشا باشد و نتایج مفیدی را به فعالیت‌های حرفه ای در این رشته نیز منتقل کند.


این طرح بصورت مقاله ای علمی-پژوهشی با عنوان "دست‌یابی به زبان الگوی اسلامی ـ ایرانی طرّاحی محیط و منظر" در "فصلنامه مطالعات شهر ایرانی- اسلامی" به چاپ رسیده است و امید است که بتواند بصورت کتاب نیز آماده و ارایه شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته