دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 بهمن 1393 - 10:34
در واکنش به اقدام دانشگاه «ماساچوست»؛

وزارت امورخارجه آمریکا: محرومیت دانشجویان ایرانی از تحصیل جزو برنامه‌های ما نیست

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت که قوانین آمریکا، شهروندان ایران را از آمدن به این کشور و تحصیل در رشته‌های فنی و مهندسی منع نمی‌کند.
کد خبر : 3245

به‌گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا به‌نقل از خبرگزاری «بی‌بی‌سی»، دانشگاه «ماساچوست» روز گذشته (جمعه) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که تغییر سیاستش برای نپذیرفتن دانشجویان ایرانی در برخی رشته‎ها به دنبال تحقیقات دانشجویی ایرانی صورت گرفته است.


به دنبال این اقدام دانشگاه آمریکایی، وزارت امورخارجه آمریکا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ تغییری در سیاست آمریکا یا دستورالعملی تازه برای پذیرش دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های آمریکا اتخاذ نشده است و همچنان متعهدیم که سفر متقاضیان واجد شرایط را تسهیل کنیم.


پیشتر دانشگاه «ماساچوست» در شهر «امهرست» اعلام کرده بود که دیگر دانشجویان ایرانی را در مقطع فوق لیسانس رشته‌های مهندسی مکانیک، رایانه، شیمی، و علوم طبیعی نمی‌پذیرد زیرا چنین کاری ممکن است این دانشگاه را در خطر نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار دهد.


دانشگاه «ماساچوست» مبنای تصمیم خود را مصوبه کنگره در سال ۲۰۱۲ و دستورالعملی دانست که در ژوئیه ۲۰۱۳ به وسیله وزارت کشور آمریکا منتشر شده بود و در آن پذیرش شهروندان ایرانی متقاضی تحصیلات عالی با هدف کسب آمادگی برای اشتغال در صنایع نفت، گاز، و انرژی هسته‌ای ایران را ممنوع کرده بود.


با وجود این، وزارت کشور آمریکا اعلام کرد که درخواست ویزای هر متقاضی به شکل جداگانه بررسی می‌شود و وزارت امورخارجه درباره این تصمیم ویژه دانشگاه «ماساچوست» با مسئولان این دانشگاه تماس می‌گیرد.


به‌نوشته روزنامه «بوستون‌گلوب»، دستورالعمل تازه دانشگاه «ماساچوست» شامل حال آن دسته از دانشجویان ایرانی نیز می‌شود که اکنون در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.


این دانشگاه در بیانیه خود آورده است: هرچند محرومیت بخشی از دانشجویان از پذیرش با ارزش‌ها و اصول ما سازگار نیست، دانشگاه ملزم به تبعیت از قوانین است و باید رویه خود را با قانون سازگار کند.


دانشگاه «ماساچوست» در این حال تاکید کرد که تنها دانشگاهی نیست که دانشجویان ایرانی را رد می‌کند و برخی دانشگاه‌های دیگر هم بر اساس این قانون، دانشجویان ایرانی را نمی‌پذیرند.


«شورای ملی ایرانیان آمریکا» در بیانیه‌ای به دانشگاه «ماساچوست» اعتراض کرد و نوشت: چنین اقدامی به شدت به حیثیت این دانشگاه ضربه می‌زند و دولت آمریکا باید این مشکل را حل کند.


تصمیم دانشگاه «ماساچوست» در حالی است که آمریکا در قالب گروه ۵+۱ در حال مذاکره با مقام‌های تهران برای دستیابی به توافق هسته‌ای با ایران است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته