دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 آبان 1397 - 10:15

اقتصاد بهداشت کتاب شد

کتاب «اقتصاد بهداشت» تألیف محمود بخشی‌نژاد توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد منتشر شد.
کد خبر : 324360
090909.png

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، کتاب «اقتصاد بهداشت» تألیف محمود بخشی نژاد، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد منتشر شد.


سلامتی از اساسی‌ترین منابع رفاه بشری و یکی از ارزشمندترین سرمایه‌های الهی است و با کاهش نرخ مرگ و میر و بالا رفتن امید به زندگی بر تعداد نیروهای فعال کار می‌افزاید و ساختار جمعیت را دگرگون می‌کند. سلامتی امروزه به‌عنوان یکی از عوامل رشد اقتصادی و زمینه‌ساز توسعه پایدار به‌شمار می‌‌آید.


اقتصاد سلامت به مطالعه چگونگی تخصیص منابع به بخش بهداشت و درمان و توزیع آن بین فعالیت‌های مختلف می‌پردازد و شاخه‌ای جدید از علم اقتصاد است که سابقه آن به دهه 1950 میلادی برمی‌گردد. این رشته اقتصاد بر اساس موضوع به دو زیرشاخه اقتصاد بهداشت و اقتصاد مراقبت‌های درمانی تقسیم‌بندی می‌شود. اقتصاد مراقبت‌های درمانی در مقایسه با اقتصاد بهداشت توجه اقتصاددانان را به خود جلب کرده است، در حالی که اعتقاد بر این است که بهداشت در درجه اولویت بالاتری از درمان قرار دارد، زیرا تقاضا برای مراقبت‌های درمانی یک تقاضای مشتقه و از تقاضا برای بهداشت ناشی می‌شود.


این کتاب شامل هشت فصل است. فصل اول با عنوان اقتصاد و بهداشت در رابطه با تاریخچه اقتصاد بهداشت و گستره و حیطه این مبحث توضیحاتی را ارائه می‌دهد. فصل دوم بازارهای مراقبت‌های بهداشتی درمانی نام دارد و به ویژگی چنین بازارهایی و مفهوم عرضه و تقاضا را در این رابطه تشریح می‌کند. فصل سوم مربوط به سلامت و رشد اقتصادی است که شامل چهار بخش مبانی نظری، اثر سلامتی بر رشد اقتصادی، اثر رشد اقتصادی بر سلامتی و جایگاه و اهمیت سلامت در رشد اقتصادی است. فصل چهارم درباره سلامتی به‌عنوان یک کالای عمومی تدوین شده است. فصل پنجم اثر آموزش بر سلامتی از لزوم و نقش تحصیلات و آموزش شیوه زندگی در این باره می‌پردازد. همچنین فصل ششم با عنوان تحلیل هزینه‌های بخش بهداشت و درمان به طبقه‌بندی هزینه‌ها بر حسب مواردی چون دارو و ندارها و داده‌های هزینه می‌پردازد. فصل هفتم درباره روش‌های تأمین مالی در بخش بهداشت و درمان و فصل هشتم به ارزیابی اقتصادی بخش بهداشت و درمان اختصاص دارد.


کتاب «اقتصاد بهداشت» تألیف محمود بخشی‌نژاد عضو هیأت علمی دانشگاه، در 230 صفحه، با تیراژ 2 هزار نسخه و قیمت 15 هزار تومان، توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد راهی بازار نشر شد.


انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته