سهامداران در صورت بروز تخلف چگونه شکایت کنند
به گزارش خبرنگار حوزه بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، گروه پاسخگویی به شکایات سازمان بورس و اوراق بهادار یکی از بخشهای مدیریت پیگیری امور تخلفات است که بنا به دستور هیأتمدیره سازمان در اسفندماه سال 1385 بهمنظور پاسخگویی و رسیدگی به شکایات عموم سهامداران و سرمایهگذاران تشکیل شد.
در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای رسیدگی درست به شکایات سهامداران، سامانه مدیریت پیگیری امور تخلفات و رسیدگی به شکایات را تحت عنوان «سمتا» راهاندازی کرده است.
البته این پیگیری شکایات صرفاً در حوزه عدم یا تأخیر پرداخت سود شرکتهای بورسی تعریف نمیشود بلکه هرگونه تخلف و شکایتی را که در حوزه کاری فعالان بازار سرمایه باشد، اعم از تخلفات کارگزاران، عدم دریافت حق تقدم و… پوشش میدهد و فعالان بازار سرمایه میتوانند تمامی تخلفات را از طریق این سامانه پیگیری کنند.
البته قبل از هر اقدامی، فعالان بازار سرمایه باید توجه کنند که مستندات کافی جهت شکایات تهیه و تنظیم کنند.
سرمایهگذاران باید با اطلاع کامل از قوانین و روند کلی فعالیت در بازار سرمایه و همچنین رصد اطلاعات از مراجع معتبر از جمله سامانه کدال و آگهیهای منتشره، اقدام به کسب اطلاعات و مستندات کنند. چون هنگامیکه مستندات سهامداران کافی و شفاف نباشد، کارشناسان این سامانه اقدام به رد شکایت یا مختومه کردن آن میکنند.
با توجه به این موضوع، فعالان بازار سرمایه پس از داشتن مستندات کافی درباره تخلفات شرکت بورسی موردنظر، باید بهصورت شفاف و دقیق شکایات خود را در سامانه «سمتا» ثبت کنند.
برای تحقق عینی این موضوع، سهامداران باید به وبسایت https://shekayat.seo.ir مراجعه و سپس در بخش طرح شکایات، ثبت شکایات اشخاص حقیقی را انتخاب کنند تا از این طریق به صفحه مورد نظر دسترسی پیدا کنند.
انتهای پیام/۴۰۸۳/خ
انتهای پیام/