دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 آبان 1397 - 07:21
تقی‌پور خبر داد:

پاسداشت بنای چارتاقی نیاسر در هشتادمین سالروز ثبت ملی

رئیس شورای اسلامی شهر نیاسر از برگزاری مراسم پاسداشت هشتادمین سالروز ثبت ملی بنای چارتاقی این شهر خبر داد.
کد خبر : 323966
photo_2018-11-07_13-41-33.jpg

مهدی تقی‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در کاشان اظهار کرد: آیین پاسداشت هشتادمین سالروز ثبت بنای چارتاقی نیاسر با حضور صاحب‌نظران علم نجوم و فعالان گردشگری، یکشنبه 20 آبان از ساعت 15 در محله تالار نیاسر برگزار خواهد شد.


وی با بیان اینکه این بنای تاریخی ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شماره ثبت ۳۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، افزود: پژوهشگران، چهارتاقی نیاسر را که با نام آتشکده ساسانی خوانده می‌شود، سازه‌ای از اواخر دوران اشکانی یا اوایل دوران ساسانی با کاربری‌هایی مانند نشان راهیابی، بنای یادبود، آتشگاه و قبر بزرگان می‌دانند.


نایب رئیس شورای اسلامی شهرستان کاشان تصریح کرد: چارتاقی‌ نیاسر به‌عنوان تقویم آفتابی یا شاخص اندازه‌گیری زمان با استفاده از تغییرات میل خورشید شناسایی شده و ساختار تقویمی این بنا به‌گونه‌ای است که در آغاز و میانه هر یک از فصل‌های سال، پرتوهای خورشید بامدادی به شکلی خاص از میان پایه‌های بنا دیده می‌شود.


تقی‌پور با اعلام اینکه حدود 20 نهاد و ارگان علمی- فرهنگی در این مراسم پاسداشت مشارکت دارند، ابراز امیدواری کرد، بتوانیم با برگزاری این‌گونه نشست‌ها، افزون بر بررسی حریم‌های چارتاقی، تهدیدهای طبیعی وانسانی این بنای تاریخی را رفع کنیم.


به گزارش آنا، چارتاقی شهر سبز نیاسر یکی از آثار تاریخی این شهر است که در 20 کیلومتری غرب کاشان واقع شده و در همه فصول سال مورد بازدید علاقه‌مندان، گردشگران و پژوهشگران قرار می‌گیرد.


انتهای پیام/4062/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته