دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1394 - 15:37
حواشی نشست بررسی برجام/

ظریف: وقتی 1929 تصویب شد چرا فریاد وااسلاما سر ندادید؟/ صالحی: خبر شهادت شهریاری از خبر مرگ پدرم سخت‌تر بود

مریم یوسفی: نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای صبح روز یکشنبه با حضور صالحی، ظریف، عراقچی، تخت روانچی، صادق خرازی در سالن همایش روزنامه اطلاعات برگزار شد. این نشست حواشی جالبی داشت.
کد خبر : 32384

بخش دوم نشست برجام به پرسش و پاسخ از ظریف و صالحی اختصاص داشت. سوالاتی که داغ دل تیم مذاکره‌کننده را بیشتر کرد تا جایی که ظریف بازهم درد دندان را تحمل کرد تا به آنها پاسخ بدهد. عراقچی با صدای لرزان از توافق دفاع کرد و علی‌اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی هم بعض کرد. آرام‌ترین عضو تیم مذاکره‌کننده هم مجید تخت‌روانچی بود.


پس از صبحت‌های ظریف، صالحی، عراقچی و روانچی؛ سیروس ناصری عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، با دفاع از توافق برجام، گفت: در توافق وین به برد واقعی دست پیدا کرده‌ایم و برد طرف مقابل غیر‌واقعی است.


تصویب توافق در کنگره به معنای تسلیم عمده آمریکا است


سیروس ناصری در نشست ویژه بررسی توافق هسته‌ای که در محل روزنامه اطلاعات برگزار شد، گفت: توافق حاصل شده یک پیروزی بزرگ برای کشور است. این احجاف در حق مردم است که به آنها اجازه ندهیم که در جشن هسته‌ای شریک باشند و به آن‌ها بگوییم که پیروز نشده‌ایم. این پیروزی آن قدر روشن است که نیازمند به دفاع نیست.


ناصری گفت: اگر توافق در کنگره آمریکا تصویب شود به معنای تسلیم عمده آمریکاست و اگر تصویب هم نشود به معنای تسلیم کامل آمریکا است. اینکه عده‌ای بیایند در داخل کشور بگویند توافق شکست کامل ایران است، تهدید علیه امنیت ملی است.


وی بیان کرد: دشمنان ایران می‌گویند آمریکا در 3 جنگ شکست خورده است، جنگ ویتنام، جنگ عراق و جنگ با ایران. این صحبت من نیست این حرف مخالفان و دشمنان واقعی ایران است. دیوید بروکس مقاله‌ای را در روزنامه نیویورک تایمز نوشته است او مخالف سرسخت ایران است اما در مقاله خود نوشته است ایران پیروز شده است.


پس از صحبت این عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ظریف به سوالی در ارتباط با تحریم‌های موشکی ایران پاسخ داد.


وزیر امور خارجه درباره تحریم‌های موشکی نیز گفت: در قطعنامه ۲۲۳۱ این‌ تحریم‌ به محدودیت تبدیل شده است. هیچ موشک ایرانی برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است و در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ اختلاف وجود دارد و نقض برجام تبعات داشته اما نقض قطعنامه تبعاتی به همراه ندارد.


ظریف: شرایط حقوقی کشور زیر و رو شده است


وزیر امور خارجه ادامه داد: ما اعلام کردیم که توان دفاعی ما بدون محدودیت ادامه می‌یابد و کمک‌های تسلیحاتی ما به متحدانمان نیز ادامه خواهد یافت که در همین خصوص صراحتا اعلام کردیم که اگر جمهوری اسلامی و کمک‌های آن در منطقه نبود و مردانه نایستاده بود معلوم نبود که بسیاری از پایتخت‌ها در منطقه در اختیار داعش نباشد.


ظریف گفت: آن زمانی که قطعنامه 1929 تصویب شد و آن همه خطر علیه کشور ایجاد کرد این صحبت‌ها مطرح نبود و حالا برخی دوستان در داخل کشور فریاد وااسلاما سرمی‌دهند؟ آقای عراقچی دل پری دارد و زمانی که گفت تمام‌قد از توافق دفاع می‌کنم، صدایش می‌لرزید. هجمه‌ها علیه تیم مذاکره‌کننده بسیار زیاد است من به معاونان خود حق می‌دهم.








اگر جمهوری اسلامی و کمک‌های آن در منطقه نبود و مردانه نایستاده بود معلوم نبود که بسیاری از پایتخت‌ها در منطقه در اختیار داعش نباشد.

وزیر امر خارجه تاکید کرد: شرایط حقوقی کشور زیر‌و‌رو شده است. من با 36 سال مطالعه و کار کردن در شورای امنیت می‌توانم بگویم قطعنامه ۱۹۲۹ یکی از بدترین قطعنامه‌ها در تاریخ شورای امنیت بود و قطعنامه ۲۲۳۱ یکی از عجیب‌ترین آنهاست که شاید سال‌ها بعد در کلاس‌های درسی بیاید. تیم مذاکره‌کننده آمریکایی می‌گفت ما باید مدت‌ها وقت صرف کنیم تا دلیل تصویب این قطعنامه با این محتوا را متوجه شویم.


رئیس دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که برای اولین بار در تاریخ شورای امنیت، قطعنامه‌ای بدون یک دقیقه اجرا لغو شد، عنوان کرد: در فاصله 10 سال آینده پرونده ایران کاملا از شورای امنیت سازمان ملل خارج خواهد شد و پرونده هسته‌ای در قالب قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام بسته می‌شود. تصویب این قطعنامه دستاورد بسیار بزرگی بود و بزرگترین خیانت این است که به مردم بگویند شما شکست خورده‌اید.


وی درباره فعالیت‌های اقتصادی پس از برجام و اینکه آیا برنامه مشخص و مدونی در این خصوص وجود دارد؟ اظهار داشت: مهم‌ترین نکته این است که یک نظم در هم تنیده اقتصادی ایجاد کنیم که مختل کردن آن از سوی طرف‌های مقابل دشوار باشد. در همین راستا روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین مبارزه با تروریسیم در منطقه از جمله اقداماتی است که در دستور کار دولت و وزارت‌خانه قرار خواهد گرفت. وزارت امور خارجه هم در راس آنها فعالیت خواهد کرد.


مبنای گفت‌وگوی تمدن‌‎ها بازی برد-برد بود


رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سؤال که آیا هزینه‌های انجام شده طی سال‌های گذشته به اندازه دستاورد کنونی بوده؟ عنوان کرد: هزینه ما تنها در چارچوب ساخت سانتریفیوژ نیست و ما به دنیا ثابت کردیم که نمی‌توانند به ایرانی‌ها زور بگویند. اگرچه بهتر از این هم می‌شد کار را دنبال کرد.


وی ادامه داد: بازی با حاصل جمع صفر مساوی با حذف یک طرف است که در آن حتما باید یک طرف ببازد و حاصلش جنگ است و بر همین مبنا بود که ما بازی برد - برد را پیشنهاد و دنبال کردیم. مبنای گفت‌وگوی تمدن‌‎ها این بود که باید بازی برد-‌باخت را کنار گذاشت. این بازی برای هیچ‌کس منفعتی ندارد.


مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان گفت: حتی برای بزرگ‌ترین قدرت نظامی دنیا شاهد بودیم که در ۱۱ سپتامبر بازی برد‌-‌باخت نتیجه‌ای جز شکست نداشت. بنابراین توافق برجام یک توافق برد‌-‌برد است. همه پیروز شدند به جز جنگ‌طلبان.


صالحی:در برجام چیزی از دست نداده‌ایم ولی چیزهایی که به دست آورده‌ایم قبلا حتی قابل‌تصور هم نبود.


پس از صحبت‌های وزیر امور خارجه این نوبت صالحی بود که جواب مخالفان توافق هسته‌ای را بدهد. صالحی درباره عملکرد ایران در مذاکرات هسته‌ای نیز گفت: یا باید مانند لیبی عمل می‌کردیم که همه چیز را واگذار کرد و تمام فناوری هسته‌‎ای خود را با کشتی به غرب فرستاد یا مانند کره‌شمالی به دنبال سلاح می‌رفتیم که ما هیچ‌گاه چنین خواسته‌‌ای نداشتیم. ما کشور ایران هستیم و همواره بر اساس قوانین NPT عمل کرده‌ایم.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه یکی از دلایل هزینه‌های زیاد برنامه هسته‌ای ما حفظ استقلال سیاسی است، تاکید کرد: اگر بخواهیم در مدار آنها بگردیم فردا صدها میلیارد دلار به کشور سرازیر می‌شود اما در بهترین حالت مانند ژاپن می‌شویم که از نظر اقتصادی پیشرفته است ولی نظامیان آمریکایی هر غلطی که بخواهند در آنجا انجام می‌دهند.








برای مذاکرات هسته‌ای هزینه‌های بسیاری داده‌ایم. شهید شهریاری، شهیدعلیمحمدی از دانشجویان من بودند. زمانی که خبر شهادت، شهید شهریاری را شنیدم نمی‌توانستم روی پای خود بایستیم. شهادت شهریاری خبر درگذشت پدرم که عزیزترین فرد زندگی‌ام بود، سخت‌تر بود.

معاون رئیس جمهور در خصوص هزینه‌های برنامه هسته‌ای کشورمان گفت: آلمانی‌ها، چهار دهه پیش، ۲ و نیم میلیارد دلار پول گرفتند تا بوشهر را بسازند ولی رها کردند و رفتند و این حق ماست که دنبال فناوری هسته‌ای باشیم تا آینده مملکت را بسازیم.


رئیس سازمان انرژی اتمی یادآور شد: ما امروز حدود ۱۵ هزار کارشناس در حوزه هسته‌ای داریم این خودش یک قدرت ملی است ما در برجام چیزی از دست نداده‌ایم ولی چیزهایی که به دست آورده‌ایم قبلا حتی قابل‌تصور هم نبود. ما ساخت سوخت، مدرن‌کردن راکتور اراک، غنی‌سازی‌ اورانیوم و حفظ آب سنگین را به دست آورده‌ایم. یکی از انتقادهایی که تیم مذاکره‌کننده آمریکایی می‌شود این است که راه صنعتی‌شدن برنامه هسته ای ایران در برجام هموار شده است.


صالحی که با صدای بلند در سالن همایش روزنامه اطلاعات سخن می‌گفت، یادآور شد: سه، چهار سال پیش غربی‌ها می‌گفتند که ایران 50 تا 70 درصد غنی‌سازی کرده است اما ما هرچه به آنها گفتیم که این به دلیل آلودگی تجهیزات خریداری شده بوده، باور نمی‌کردند. ما روزها، شب‌ها وساعت‌ها وقت صرف کردیم تا آنها آلوده‌بودن منبع خارجی را درک کنند. هرچند هیچ‌گاه عذر‌خواهی نکردند اما بالاخره به حرف ما رسیدند.


صالحی با اشاره به قراردادهای منعقده بین کشورهای مختلف حاشیه خلیج‌فارس برای ساخت نیروگاه هسته‌ای نیز گفت: کشورهای همسایه یک باتری بزرگ می‌سازند و نه نیروگاه. امارات متحده عربی با کره‌جنوبی قرارداد بسته که بیاید یک باتری بزرگ در آنجا نصب کند و کارشناسان خودش نیز امور را به دست بگیرند و چند سال بعد هم جمع کنند و بروند اما ما در حال ساخت گداخت هسته‌ای هستیم که این تکنولوژی ۵۰ سال آینده است. ما به دنبال سلاح نیستیم.







وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها در خصوص برجام نیز عنوان کرد: دانشمندان و سیاستمداران طرف مقابل می‌دانند که ما چه داریم و فشار می‌آوردند تا نداشته باشیم، اما برخی از داخلی‌های ما نمی‌دانند. برای اولین بار یک کشور در حال توسعه در عرصه دیپلماسی در جایگاه کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته است. وزیرامور خارجه آمریکا برای 18 روز در وین باقی می‌ماند این نشان‌دهنده قدرت ایران است.


صالحی در بخشی پایانی این پرسش و پاسخ با اشاره به شهدای هسته‌ای با بغض گفت: برای مذاکرات هسته‌ای هزینه‌های بسیاری داده‌ایم. شهید شهریاری و شهیدعلی‌محمدی از دانشجویان من بودند. زمانی که خبر شهادت، شهید شهریاری را شنیدم نمی‌توانستم روی پای خودم بایستیم. شهادت شهریاری از خبر درگذشت پدرم که عزیزترین فرد زندگی‌ام بود، سخت‌تر بود. تاکید می‌کنم این موفقیت‌ها مرهون ایستادگی ملت و شهدای هسته‌ای است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب