دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
 سخنگوی وزارت بهداشت:

شیر و لبنیات در اولویت غذایی خانواده‌ها قرار گیرد

 سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از خانواده‌ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند.
کد خبر : 323425
139507301555343778994314.jpg

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ایرج حریرچی در نشست خبری هفتگی با اشاره به انتشار برخی اخبار منفی در رسانه‌ها گفت: در هفته گذشته شاهد انتشار يكی از اين اخبار در خصوص سلامت سيب زمينی در يكی از استان‌های كشور بوديم.


 وی تصریح کرد: به‌طور روشن بيان می‌کنم كه محصولات اصلی كشاورزی مورد نياز مردم شامل ١٩ قلم محصول اصلی را مورد بررسی قرار داده و چنانچه آلودگی داشته باشند پيگيری کرده و گزارش میدهيم.


 حریرچی افزود: در اين خصوص، وزارت جهاد كشاورزی و مصوبه شورایعالی سلامت، برنامه‌ای را پيگيری میكنند که بر اساس آن، مزارع كددار شده و محصولات كشاورزی نيز مشخص و شناسنامه‌دار شوند. 


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که خبرهای منفی مانند آلودگی سیب‌زمینی، وجود وايتكس در شير، هورمونی بودن مرغ‌ها، آلودگی آب و از اين قبيل اخبار، كمكی به مردم نمی‌کند، افزود: واقعيت اين است كه اكثر محصولات غذايی دارای استانداردهای مناسب و مطابق اتحاديه اروپا و حتی در سطح بالاتری از آن قرار دارند و در اكثر موارد، آلودگیها نيز بسيار جزیی بوده و سلامت محصولات مطابق استانداردهای جهانی است، اما اين مسئله باعث نمي‌شود كه با متخلفان برخورد نشود.


سخنگوي وزارت بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج بیمارستان نیز گفت: ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، تمام بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی، خصوصی و سایر بیمارستان‌ها را شامل می‌شود و موظف هستند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق فهرست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تأمین كنند.


وی با بیان این‌که هرگونه دریافتی خارج از صورتحساب رسمی بیمارستان و هرگونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورتحساب رسمی، کاملاً ممنوع است، گفت: متأسفانه در بعضی از بیمارستان‌ها مواردی از این تخلفات دیده می‌شود، لذا از مردم درخواست می‌کنیم تا هرگونه تخلف و یا هر شائبه تخلف در این زمینه در مورد بیماران خود و سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن ۱۹۰ اطلاع دهند و همکاران ما به‌طور شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد از اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی با متخلفین انجام خواهد شد.


حریرچی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بیمارستان‌های خصوصی بخش عمده‌ای از خدمات حوزه سلامت را ارائه می‌دهند، اما در بخش بستری سهم بالایی ندارند. 


وی با اشاره به این‌که ۴۰ درصد از تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی خالی است و دلیل اصلی آن، عدم توانایی مردم برای هزینه‌های مربوطه است، افزود: تخت‌های بیمارستانی بخش خصوصی، سرمایه کشور هستند و باید از آن‌ها استفاده بهینه شود.


 حریرچی اظهار کرد: در کشور، هزینه‌ها افزایش پیدا کرده و بخش خصوصی نیز مدعی افزایش دستمزدها نیست، بلکه تقاضای اصلاح تعرفه هتلینگ و اجزای فنی خدمات مانند وسایل مصرفی و محل اقامت را دارد.


سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به این‌که در بخش خصوصی، ۸۰ درصد از بیماران بستری به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم، از بیمه تکمیلی استفاده می‌کنند که بیمه‌های تکمیلی یا با بیمارستان‌ها قرارداد دارند و یا صورتحساب را به بیمار می‌دهند تا از طریق بیمار آن را به بیمه‌ها ارائه کرده و خسارت خود را دریافت کنند، افزود: بر اساس قانون، بیمه‌های تکمیلی، مجاز به پوشش خدمات بسته بیمه پایه نیستند، درحالی‌که بیش از ۹۰ درصد از خدماتی که بیمه‌های تکمیلی پوشش می‌دهند، خدمات بسته پایه بیمه است.


 وی تصریح کرد: در برخی از دستگاه‌های اجرایی، منابع و بودجه عمومی برای بیمه‌های تکمیلی پرداخت می‌شود که این مورد، غیرقانونی است.


سخنگوی وزارت بهداشت همچنین به موضوع مصرف شیر در کشور پرداخت و با بیان این‌که گرانی شیر و لبنیات از جمله موضوعات مهم در چند ماهه اخیر است، گفت: امروزه ميزان مصرف سرانه شير و فرآورده‌های لبنی یکی از شاخص‌های مهم توسعه اقتصادی- اجتماعی است.


 وی افزود: افزايش رشد، ارتقای هوش و قدرت فراگيری، افزايش توان كاری، افزایش طول عمر و پيشگيری از كارافتادگی زودهنگام از مزايای مصرف روزانه شیر و لبنیات است و شير به دليل دارا بودن تركيبات خاص تنها ماده شناخته شده در طبيعت است كه می‌تواند به‌طور متعادل تمام نيازهای بدن شامل رشد، تأمين انرژی، ساخت و ترميم بافت‌ها را تأمين كند. 


سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این‌که به‌رغم این‌که حدود ۶۰ درصد مردم کشور ما چاق یا دارای اضافه وزن هستند و مصرف غذاهای چرب و شور نظیر فست فودها و نیز مواد مضر شیرین نظیر نوشابه‌ها در کشور شایع است، افزود: بيش از ۹۰ درصد مردم كشور ما كمتر از حد نياز، كلسيم دريافت می‌کنند.


حریرچی با بیان این‌که شير و فرآورده‌های آن، بهترين منبع تأمین كلسيم هستند و كلسيم در رشد و استحكام دندان‌ها و استخوان‌ها نقش اساسي دارد، گفت: بررسی‌های علمی حاكي از آن است که ۴۰ درصد زنان بالغ و ۳۵ درصد مردان بالغ كاهش تراكم استخوان دارند و حداقل ۲.۲ ميليون نفر از مردم كشور دچار پوكی استخوان هستند.


 وی با اشاره به این‌که افزايش قيمت شير و لبنیات و کاهش قدرت خرید مردم باعث افزایش پوکی استخوان، كاهش سن بروز پوكی استخوان و كاهش سرعت رشد استخوانی دانش‌آموزان می‌شود، افزود: شکستگی خودبه‌خودی و بدون ضربه و آسیب قابل‌توجه از عوارض مهم پوکی استخوان است و حدود ۵۰ هزار مورد شكستگی لگن مربوط به پوكی استخوان در كشور در افراد مسن به وجود می‌آید که عوارض و هزینه‌های قابل‌توجه به خانواده‌ها و کشور وارد می‌کند.


 سخنگوی وزارت بهداشت همچنین با بیان این‌که با توجه به افزایش زیاد قیمت شیر و لبنیات در مدت اخیر، از همه کسانی که در زنجیره تولید و عرضه شیر و لبنیات نقش دارند، درخواست می‌کنیم که علاوه بر نقش اقتصادی به مسئولیت‌های اجتماعی خود در تأمین شیر و لبنیات برای مردم عزیز کشورمان و تعیین قیمت این فرآورده‌ها هم توجه جدی کنند، گفت: از دستگاه‌های نظارتی درخواست داریم که با متخلفان افزایش قیمت شیر و لبنیات برخورد بسیار جدی داشته باشند.


حریرچی تأکید کرد: از خانواده‌ها درخواست داریم شیر و لبنیات را در اولویت انتخاب مواد غذایی خود قرار دهند و خانواده‌های با درآمد متوسط و بالاتر حتماً با کاهش مصرف مواد غذایی چرب و پرکالری و شیرین، مصرف شیر و لبنیات را افزایش دهند.


 وی در پایان از مسئولین ذی‌ربط نیز درخواست کرد که با افزایش قدرت خرید خانوارهای فقیر و آسیب‌پذیر و همچنین عرضه مستقیم و رایگان یا بسیار ارزان شیر و لبنیات برای این عزیزان، نظیر بسته‌های حمایت کالایی و توزیع شیر مدارس در این زمینه بیش از پیش، فعال باشند.


انتهای پیام/4105/ن
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته