دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 آبان 1397 - 07:00
درسایه سکوت خاتمی؛

دیداری که هنوز جنجال‌آفرین است

محمدرضا خاتمی دیدار برادر خود با آل‌سعود را تأیید کرد، ولی همچنان بر سر جزئیات این دیدار حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد.
کد خبر : 323105
3550919879_001c10cd90_b.jpg

به‌گزارش خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سیدمحمد خاتمی زمانی که در دوم خرداد سال 76 بر مسند ریاست‌جمهوری تکیه زد، سیاست سازش با برخی از دشمنان قدیمی ایران نظیر عربستان‌سعودی را در پیش گرفت. دیدارهای زیادی در سال‌های خاتمی با آل‌سعود انجام شد. 


سیدمحمد صدر معاون امور کشورهای عربی، آفریقایی دوران اصلاحات در ششمین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در خاطرات سیاسی و دیپلماتیک خود درباره میزان روابط ایران و خاندان سعودی در دیداری که با ملک فهد داشت، می‌گوید: «جناب آقای خاتمی ضمن ارسال این پیام، سلام رساندند و آرزوی سلامتی کامل برای شما داشتند. ایشان امیدوار بودند که فرصتی فراهم گردد تا جنابعالی برای استراحت به سواحل شمال ایران تشریف بیاورید».


ملک فهد پادشاه اسبق عربستان نیز می‌گوید: «ان‌شا‌ءالله که این فرصت فراهم گردد، اما متقابلاً سلام بنده را نیز به جناب آقای خاتمی برسانید و برای ایشان آرزوی موفقیت کنید».


این میزان گرمی روابط عربستان با خاتمی بعد از ریاست‌جمهوری وی نیز ادامه می‌یابد و رئیس دولت اصلاحات قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 88 که به‌نوعی به کودتای مخملی علیه کشور مبدل می‌شود، دیداری با ملک عبدالله دارد که سرآغاز داستان‌ها درباره میزان ارتباطات اصلاحاتی‌ها و شخص خاتمی با آل‌سعود می‌شود و انتقادهای زیادی را در پی دارد. آن زمان به دلیل اینکه فضای التهابی سال 88 در نزدیکی کشور بود، این موضوع تبدیل به موردی جنجالی نمی‌شود. تا اینکه این جمله همه را غافلگیر می‌کند: «آقای خاتمی رفته برای کار سیاسی از شاه عربستان پول گرفته.» این متن صحبت‌ها و مصاحبه‌ سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین و مسئول فعلی فرهنگی سپاه پاسداران با روزنامه اصلاح‌طلب شرق است. خبرنگار به نقدی می‌گوید: «این موضوع تکذیب شده ولی نقدی پاسخ می‌دهد: خاتمی شکایت کند».


این موضوع بار دیگر توسط آیت‌الله مرحوم خزعلی به‌گونه‌ای دیگر و اینکه اصلاح‌طلبان 400 میلیون دلار از عبدالله برای مبارزات انتخاباتی خود علیه احمدی‌نژاد دریافت کرده‌اند نیز مطرح می‌شود. حسین شریعتمداری نیز بارها به دیدار خاتمی با جورج سورس رهبر و پدر انقلاب‌های مخملی و رنگی جهان اشاره می‌کند که تکذیب شد، ولی در آخر این مورد توسط برخی از نزدیکان خاتمی تأیید شد.


محمدرضا خاتمی برادر رئیس‌جمهور دوران اصلاحات در مصاحبه‌ای نمایشی در پاسخ به‌سؤالی درباره میزان صحت و سقم دیدار خاتمی با مقامات عربستان می‌گوید: «دیدار خصوصی برادرم با پادشاه عربستان صحت دارد، اما محتوای آن را طوری که سردار نقدی بیان کرد تکذیب می‌کنم!» وی ادامه می‌دهد: «برادرم با حسنی مبارک و حتی جان کری هم دیدار کرده بود و بعدا گزارش این دیدارها را به رهبری هم داده بود!».


سردار نقدی در جایی دیگر درباره این دیدارها می‌گوید: «در انتخابات سال 1388 رابطه جدی با آل سعود از طرف خاتمی وجود داشت و در شورای مرکزی تشکیلات خودشان درباره ارتباطش با آل سعود صحبت می‌کند، نمی‌توانند آن را انکار کنند. اینکه نزد شاه آنجا رفته و توضیح داده‌ است که ما در انتخابات چه کار داریم می‌کنیم، چرا موسوی می‌آید چرا من نمی‌آیم. دلایلش را می‌گوید که وی را قانع کند. نوار این گفت‌وگو موجود است. خاتمی یک شخص سیاسی حزبی بوده که در آن زمان هیچ مسئولیت امنیتی هم نداشته و نمی‌تواند بگوید من برای بستن فلان قرارداد به آنجا سفر کردم، بهتر است مشروح مذاکراتش را منتشر کند».


از طرفی دیگر کریمی‌قدوسی در رشته توئیت‌های واکنش تندتری نشان داده و جزئیات بیشتری را منتشر می‌کند.


وی می‌نویسد: خاتمی در پاسخ به واکنش‌های تند ملک عبدالله درباره حضور ایران در منطقه از لفظ «اعلی‌حضرتا» استفاده می‌کند.


این سخنان و واکنش‌ها توسط خاتمی رد می‌شود و شکایتی بعد از مدت‌ها انجام می‌گیرد که هنوز هیچ حکمی برای سردار نقدی و شریعتمداری و کریمی‌قدوسی اعلام نشده است که نشان از صحت این ادعاها دارد.


انتهای پیام/4082/


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
علی مطهری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲
۰
خاتمی چرا ترس داره و شفاف سازی نمی کنه
هلدینگ شایسته